Dâmbovița, Capitala Educației Timpurii în 2019: activități integrate pentru profesori, copii și părinți

Târgoviște, ianuarie 2019. Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița și Asociația OvidiuRo implementează, începând cu ianuarie 2019, o serie de intervenții integrate prin care continuă să formeze și să crească vizibilitatea comunității profesionale a educatoarelor – primii profesori ai copiilor – astfel încât experiențele de învățare la grădiniță ale fiecărui copil să reprezinte o fundație solidă pentru succesul în viață.

 

Începând cu ianuarie, în Dâmbovița vor avea loc, lunar, numeroase întâlniri de lucru locale dar și traininguri și workshopuri regionale (la care vor participa și profesorii de învățământ preșcolar din județele vecine), centrate pe abordarea unitară a noului curriculum, pe reamenjarea sălii de grupă sau pe tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii.

 

Tot în Dâmbovița vor fi lansate, în luna martie, trainingurile regionale pentru Ateliere de Vară Șotron[1] 2019 – un modul educațional de 2 săptămâni ce se desfășoară anual, în perioada iulie-august, pentru copiii de vârstă preșcolară și care este susținut de profesori-voluntari din toată țara.

 

În luna mai, Dâmbovița va găzdui conferința regională „Educație timpurie de calitate pentru fiecare copil”, la care va participa ca trainer și Betsy Grob (SUA), specialist în educație timpurie.

 

Educația timpurie reprezintă totalitatea experiențelor educaționale de care beneficiază copilul în primii ani de viață, cu rolul de a proteja și dezvolta ființa umană prin înzestrarea ei cu capacități și achiziții fizice, psihice, culturale specifice. Ea asigură fundamentele dezvoltării fizice și psihice sănătoase, oferindu-i copilului  identitate și autonomie. Ceea ce învață copiii în primii ani reprezintă mai mult de juma­tate decât vor învața tot restul vieții”,  declară Sorin Ion, Inspector Școlar General, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița.

 

Tot în cadrul intervențiilor pentru creșterea calității educației preșcolare, începând cu luna februarie, părinții din comunități rurale defavorizate din Dâmbovița vor fi invitați să participe la ateliere de lectură la grădiniță, împreună cu cei mici – facilitând astfel apropierea lor de mediul structurat de învățare dar și de cărți, prin încurajarea cititului împreună cu copiii, acasă. Până la finalul anului școlar, diverse personalități vor participa ca Profesor pentru o zi la grădiniță[2] – și vor petrece timp alături de copii și de părinții lor, susținând sesiuni de citit interactiv, în grădinițe rurale sau urbane sărace.

 

„Pentru a genera cu adevărat o schimbare, avem nevoie de profesori pregătiți și motivați, iar pentru asta trebuie să construim o comunitate puternică, a cărei voce să se facă auzită: educația preșcolară este importantă, educatorii sunt de fapt primii profesori – și poate cei mai importanți – ai copiilor noștri. În Dâmbovița avem șansa să avem susținerea pe termen lung a Inspectoratului Școlar, dar și a unor profesori care astăzi diseminează alături de noi practici educaționale în întreaga țară, fiind adevărați deschizători de drumuri. Ne așteaptă un an plin de proiecte frumoase în Dâmbovița!” declară Maria Gheorghiu, Cofondator Asociația OvidiuRo.

 

Toamna trecută OvidiuRo a lansat, la nivel județean, programul-pilot de lectură în grădinițe Fiecare copil merită o poveste. Până în acest moment, în Dâmbovița, 2000 de copii din cele mai sărace comunități din județ au primit Prima Carte pentru acasă, iar aproximativ 500 de profesori de învățământ preșcolar au fost formați de colegii lor care au participat la un training susținut de OvidiuRo – și au primit resurse pentru sala de grupă. De asemenea, 11 centre de lectură (GrădiBiblioteci) au fost asamblate în tot atâtea grădinițe defavorizate.

 

 

 

 

Parteneriatul pentru educație preșcolară de calitate dintre OvidiuRo și ISJ Dâmbovița a început în anul 2007, iar până în 2015 au fost pilotate intervenții precum tichetul social pentru grădiniță sau Caravane medicale în 6 dintre cele mai defavorizate comunități din județ. Până în prezent, an de an, numeroși profesori – voluntari au organizat modulele educaționale Ateliere de Vară și Șotron 2. Odată cu Legea Fiecare Copil în Grădiniță (Legea nr 248/2015), începând cu 2016, OvidiuRo a implementat în Dâmbovița 3 caravane de citit, a susținut 2 comunități cu Granturile Hai la grădininiță și alte 3 cu Granturile Povești sub Lupă și a susținut zeci de traininguri județene sau regionale. În plus, 3 profesori din Gura Șuții, Drăgăești-Pământeni și Potlogi sunt parte din rețeaua de profesori-formatori a OvidiuRo și susțin pe bază de voluntariat, alături de echipă, sesiuni de diseminare de bune practici pentru colegii lor din județ dar și din alte județe.

 

 

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești.

 

Eficacitatea programului-pilot Fiecare Copil în Grădiniță a determinat Parlamentul României să transforme mecanismul central al acestuia în program național, în vigoare începând cu februarie 2016.

 

În prezent, ca Agenție pentru Educație Timpurie, OvidiuRo mobilizează resurse publice și private pentru a furniza materiale educaționale de calitate, pentru a forma cadrele didactice în scopul optimizării acestor resurse, precum și pentru crearea unor Centre de Educație Timpurie de Calitate în comunitățile defavorizate, cu scopul de a le oferi copiilor săraci acces la un vocabular divers și la lumea fascinantă a cărților.

 

Începând cu septembrie 2017, OvidiuRo a distribuit peste 60.000 de cărți ilustrate pe care copiii să le folosească la grădiniță sau acasă, împreună cu familia; având susținerea Inspectoratelor Școlare Județene și prin crearea unei rețele de profesori-resursă, 2500 de profesori de învățământ preșcolar au beneficiat de formări în metode de predare centrate pe copil și pe dezvoltarea literației și au primit kituri ce conțin cărți ilustrate și materiale educaționale de calitate.

 

În 2019, OvidiuRo continuă să lucreze îndeaproape cu autoritățile publice și cu profesorii din întreaga țară, să organizeze sesiuni de formare și să aducă resurse educaționale de calitate în grădinițele defavorizate. Obiectivul nostru este să creștem calitatea educației în și mai multe grădinițe, la nivel național, prin programul pilot ,,Fiecare copil merită o poveste” – un program de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, astfel încât copiii din medii defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală.

Mai multe detalii despre proiectele noastre regăsiți pe www.ovid.ro.

Raportul Anual 2017 – 2018 îl puteți deschide AICI.

 

 

 

[1] http://www.ovid.ro/ateliere-de-vara/

[2] http://www.ovid.ro/profesor-pentru-o-zi/


Valeriana



Gurmand + Raiman
Daca ti-a placut acest articol il poti distribui:

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Statistici Trafic Google Analytics
Statistici Trafic.ro