La finalul semestrulului I al anului școlar 2018-2019, la nivelul unităților de învățământ din județul Dâmbovița s-a înregistrat un procent general de promovabilitate de 86,48%. Considerăm că este un procent bun care atestă caracterul consecvent și coerent al procesului instructiv-educativ desfășurat în școlile dâmbovițene. Cifrele sunt relevante pentru efortul depus atât de elevi, cât și de cadrele didactice. Comparativ cu anul școlar 2017-2018, se înregistrează o creștere a promovabilității cu peste două procente (84,10%), progresul școlar fiind stimulat mai ales din perspectiva diferențierii parcursurilor de învățare, prin numărul sporit de elevi care studiază după programe adaptate. Multe școli, atât din mediul urban, cât și rural și-au îmbunătățit eficiența sistemului de educație prin promovarea metodelor interactive, prelungirea programelor de pregătire a elevilor în școală, implicarea mai eficientă a educatorilor sau dezvoltarea instruirii asistate de calculator. Însă forța motoare a revitalizării sistemului a fost determinată de un management educațional mai bun, care și-a propus ca obiectiv fie performanța academică (marile colegii naționale sau școlile gimnaziale cu rezultate deosebite), fie incluziunea (liceele tehnologice sau școlile gimnaziale care lucrează cu elevi proveniți din medii sociale dezavantajate).
Chiar dacă cei 98 de elevi neșcolarizați reprezintă un procent mic din numărul total al elevilor noștri – respectiv, 1,78%, cauzele de eșec școlar constituie totuși o problemă pentru învățământul dâmbovițean. Din semestrul al II-lea devine o prioritate recuperarea acestor copii și includerea lor în programe de remediere/recuperare școlară.
NR. CRT. | NIVELUL DE ȘCOLARITATE | ELEVI ÎNSCRIȘI LA ÎNCEPUTUL ANULUI ȘCOLAR | ELEVI RĂMAȘI LA SFÂRȘITUL SEM. I
2018-2019 |
TOTAL PROMOVAȚI LA SFÂRȘITUL SEMESTRULUI I, 2018-2019 | %
PROMO VA BILITATE |
ELEVI
CORIGENȚI |
ELEVI
CU SITUAȚIA NEÎNCHE IATĂ |
ELEVI NEȘCO
LARIZAȚI |
|
1. | ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR | 21.914 | 21.880 | 21.292 | 97,31% | 377 | 211 | 34 | |
2. | ÎNVĂȚĂMÂNT
GIMNAZIAL |
17.521 | 17.484 | 15.154 | 86,67% | 1810 | 520 | 37 | |
3. | LICEU/ZI (IX-X) | 6301 | 6274 | 5299 | 84,45% | 581 | 394 | 25 | |
4. | LICEU/ZI (XI-XII) | 6460 | 6269 | 5387 | 85%93 | 612 | 270 | – | |
5. | LICEU SERAL | 1227 | 1146 | 931 | 81,23% | – | 215 | – | |
6. | ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL | 1604 | 1595 | 1122 | 70,34% | 187 | 286 | 2 | |
7. | POSTLICEAL | 261 | 190 | 184 | 96,84 | – | 6 | – | |
8. | MAIȘTRI | 60 | 60 | 60 | 100% | – | |||
9. | A DOUA ȘANSĂ | 41 | 41 | 31 | 75,60 | – | 10 | – | |
TOTAL | 55.389 | 54.939 | 49.490 | 86,48 | 3567 | 1912 | 98 |
Prof. Gabriela Istrate
Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița