DUMINICA DE POEZIE – Un orologiu fără semne
S–a spus… Poetul e un donator de sânge la spitalul cuvintelor (Blaga), iar poeţii sunt inima umanităţii (Eugen Ionescu)… Poetul este un evocator, când îl înţelegem, suntem tot aşa poeţi ca el. Poeţii sunt doar interpreţi ai zeilor (Socrate)… Poezia? O filosofie caligrafică… Poetul este un domn în ţara visului (Heinrich Heine)… Așadar, poezia nu e o acumulare de emoţii, ci o evadare de emoţii. Ea este creaţia ritmică a frumuseţii în cuvinte. Poeţii sunt oameni care şi-au păstrat ochii de copil. Poezia este arta de a face să intre marea într-un pahar. Nichita Stănescu credea că trebuie să punem şapte coroane nu pe capul poetului, ci pe verbul versului, pentru că poezia este o stare de spirit, e o prietenie durabilă. Poezia este spunerea Fiinţei… este fondarea fiinţei prin cuvânt (Martin Heidegger)… Desenul din titlul rubricii noastre îi aparține domnișoarei Erica Oprea…
Puiu JIPA
Jipoeme
1.
oboseala iubita mea
roade
oasecreierochi
doar durerea de cap
ce-mi mai aduce
liniștea
(ferici rea)
2.
azi voi dansa
printr-o durere albă
mai albă decît oasele
iar la sfîrșit
încă o dată
o să zîmbesc
la nesfîrșit
(aer în piatră)
3.
da
să punem cap la cap
vioara și arcușul ei
ce-o ieși
apa din tâmplă
(farfarello)
4.
și-n vremea când poetul
de vin se amețea
cuvintele
rușinea
își perdea
(sic!)
Mircea DRĂGĂNESCU
Eu cu pasul singuratic
1.
La sugestia soției mele…..
Ochii tăi mari desprinși de tine
rătăcesc prin acest labirint
moale cenușiu gânditor
inima ta frunză de aur
tot cade în mijlocul
unei câmpii nesfârșite…
e toamnă-ntre stele și
carnea mea încrâncenată
așteaptă mâna ta
atingând-o…
*
* *
Nu pleca acum cu trenul acesta
îți voi citi poezii
pleca-vei cu un alt tren
îți voi fi tunel înstelat
în care nu
existăm nu
existăm…
2.
La capătul curcubeului era viaţa mea
apartamentul, familia mea, capătul profesiei mele,
irizând molcom peste cei şaizeci şi ceva de ani,
copiii, femeia mea…
viaţa mea…
la capătul curcubeului strălucea
viaţa mea, viaţa mea…
3.
Greutatea de a te strecura printre amintiri..
Alinei Otilia
16.02.1977
Am să te pun profesor
la casa cu povesti
să te întrebe poporul de copii
„de ce, de unde, încotro,
de unde vii și cine ești? „
De n-ai să poți să le răspunzi,
de-ai să mai știi cum să nu
minți
treci iar în banca ta întâi
alături de copii cuminți
și noul dascăl de povești
cu toți ceilalți iar să întrebi…
de ce, de unde, încotro, de unde vii
și cine ești?
4.
Ai grijă să nu te îneci
inspiraţiile sunt de multe ori chiar mortale
când vezi că nu poţi ca să
treci peste sensul unei ziceri banale…
5.
Ți-am mărturisit
Aseară ți-am mărturisit
doar cuvântu-i de mine
am mai apucat să văd
cum se năștea nedumerirea în
bulboanele ochilor tăi
cum respirai din ce în ce
mai dezordonat
împrăștiindu-mă…
6.
Măicuța
Din gară pleacă un tren…
Șuieră tare. Vântul șuieră tare,
Sau pleacă un tren spre Eden?
Să alerg, poate-l voi prinde,
Poate soarele n-a răsărit,
Poate trupul nu mă va vinde
Deși e rănit…
Mă târăsc printre traverse,
Poate totuși îl prind,
Căci aproape de inimă fără veste
Îl aud câteodată venind
Măicuță…
Un tren e-o minune,
Mai ales când pleacă înspre Eden,
Mă târăsc pe calea ferată fără de nume,
Poate-i voi face un semn…
Iarba sălbatecă, plină de zgură
Mă zgârie blând pe obraz…
Aș vrea măicuță cu-o cerească trăsură
Să alerg pe un verde izlaz…
Sunt încă pe calea ferată
Și soarele n-a răsărit,
Poate Cocoșul Dimineții de astă dată
A adormit…
7.
O poezie
Înainte de a
consemna aceste rânduri
am dat o roată prin Titu,
prin gara asta roşie aruncată
ca o piatră la răscruce de drumuri…
Gara la ora aceasta
te îndeamnă către călătorie
către o călătorie în noapte
spre necunoscut
în compartimente de clasa a treia
cu bănci de vinilin rupt cu himere alături
cu ferestre întunecate sclipind trist
prin gările şi haltele privatizate
Boteni, Conţeşti, sau Ghergani…
gara asta care te îndeamnă spre o călătorie
către niciunde
către niciunde…
Constanța POPESCU
Ortografia iubirii
1.
Toamnă cu frunze curse
Pictează-mi iubite, toamna pe pleoape,
curge-mi ploile mute pe buze,
până la glezne îmbracă-mă
cu mângâierea gândului tandru
și ocrotește-mi visul verde, cuvânt nerostit.
Undeva în lume lăsasem iubirea
să mă aștepte și ai găsit tu
bobul de mărgăritar neșlefuit
și neatins de patimi mute.
Nicicând toamna asta nu poate
fi mai bogată, fără dragostea mea,
topită pe frunze, curse în mere și gutui
la fereastra care nu putea rămâne nedeschisă.
Îți picur pe buze culoare după culoare
și ai să-mi recunoști gustul
în tine, din altă viață, din alt timp
când mă voiai a ta și când nu învățaseși
culorile și dorul.
2.
Muzica în surdină
Trâmbiță sufletul în interiorul
carapacei de simțiri și cuvinte,
și toate organele în alertă
nu știu unde să se adăpostească,
în spatele unui sentiment
care nu se formase, pentru că
nu era stare de necesitate,
sau lângă iubire, care suavă,
abia mai murmura
un început de cântec.
Suflete, cu căștile pe urechi,
ascultă muzica în surdină…
Ecaterina PETRESCU BOTONCEA
Nostalgii cu libelule
1.
De rerum…
Singurătatea păianjenului de deasupra capului meu mă face să îl iubesc,
el mă urmează mai ceva ca un câine în toate acțiunile mele,
în oglinda în care mă privesc,
în fericirea de a șterge praful și de a da cu mătura,
în felia de pâine pe care o duc la gură,
până și în gândurile mele cele mai adânci, legate de destrămarea imperiului în care trăim și care își atinge apogeul,
desigur, este și el bătrân și i-a venit sorocul,
dar și pervers…
apoi mă gândesc serios cât de norocoasă am fost, ce bun a fost Dumnezeu cu mine,
câte minuni am adunat în ochii mei,
de câte ori am mers în tabără la mare,
cum mi-am pierdut sania pe care am agățat-o de tramvai, când aveam opt ani și nu am mai prins-o din urmă, dar nici vatmanița nu m-a prins pe mine,
ce darnică a fost viața,
peste 18.000 de dimineți,
dacă o zi ar fi fost un an, aș atinge vârsta lui Isis, soția lui Osiris, cel reînviat și mamă a zeului Horus,
în fond, chiar putem fi rodul zămislirii noastre, mai ales când ploaia îți bate în geam sacadat, ca un metronom, deși normal ar fi să ningă,
păianjenul îmi însoțește eternitatea,
plasa lui este una lejeră, m-am instalat comod, prinsă în mreje,
îmi spune că pot să dorm liniștită din moment ce Vulturul Negru s-a întors în Dobrogea,
după jumătate de secol,
da… Vulturu … pe el îl așteptam… să îmi aducă în ciocul lui rotund… copilăria…
2.
O nedreptate…
Nimic mai lipsit de noblețe decât să te legi de anotimpuri… anotimpurile omului…
și să reproșezi Vremii, Primăvara, pentru exuberanță, și Toamna, pentru toată frumusețea și nostalgia ei…
Da, e vorba de vajnicul ignobil, mai tare ca timpul, adevărul, dreptatea, bunul simț, el, mereu în fruntea Fiestei, cel mai merituos, în luptă cu diversitatea, toleranța, cuviința… Un adevărat erou… Poate invoca filosofia de dincolo de bine și de rău… adică filosofia unui dincolo de Dumnezeu…
Ignobilul este un perpetuu revoltat, el se supără și pe natură că nu este făcută după chipul și perfecțiunea lui…
Se supără că păsările ciripesc, ori cântă…
Păi, cântă fals dacă nu au luat La- ul de la diapazonul lui…
Ignobilul vrea să tacă pădurea… că dacă nu, el o preface în lemne de pus pe foc…
Ahhhh, cum ar mai face ignobilul surcele din Carul Mare…
Ignobilul crede că poate… Dar până să ne arate ce poate, el și oglindirea lui… se lasă seara, seara detestată de el, și în loc de Sarea oglindită în bucate, el își va servi singur, Seara în bucate, sau în bucăți… căci spiritul pământului, sarea, este însăși noblețea care îi lipsește…
si nu se poate lăsa seara fără cioburile oglindirii sale… și cu atât mai puțin, nu poate urma dimineața…
La mulți ani, Gabriel, Maria! Oricare Gabriel, Maria… Te respectăm și te iubim…
3.
In vântul tău îmi prind azi răsuflarea,
Ioan Botezător,
şi mă gândesc că nu e încă
Moartă Marea şi că e blândă,
dacă în ea ai revărsat
minuni de apă sfântă,
un râu Iordan,
şi-ai botezat în râu din râu…
un Împărat!
Nisip sub paşii tăi desculți ai transformat în munte,
cărări de ape sfinte ai preschimbat în Cale,
deşertul l-ai umplut de viață şi de roditoare gânduri,
şi ai extras esențele din sare,
lăcustelor din cer le-ai dat un chip, de modestie şi virtute,
pe lei i-ai îmblânzit,
i-ai înfruntat pe regi,
şi câte multe…
Din lespezi, din papirus şi din lut
ai ridicat, sub lună, fântâni adânci, credință-n Dumnezeul infinit,
şi între noi şi astre ai aşezat o punte…
pe care să coboare
la apa ta
Mântuitor cu Duhul Sfânt
între popoare…
Urându-le inspirație divină tuturor celor care poartă numele acestui Uriaş al spiritului, semnez şi datez 7 ian 2016!
Erica OPREA
Lecția de zbor
1.
Octavă
Biped ne deplasăm
printr-o hartă
întortocheată a
traseelor Timpului,
în cerc, fără a fi
capabili să privim
în spate
în fața ochilor
lungindu-se urmele
pașilor celor
dinaintea noastră.
Suntem în ziua
a opta, cândva
după ce Dumnezeu
s-a odihnit și a ales
să lase Creația
în mâinile noastre,
să ne mânjim
cu propriul nostrum
lut, să ne modelăm
și să ne recompunem
într-o masă amorfă
căreia îi este permis liberul
arbitru.
Am început să credem
că suntem arhitecți
de idei și vieți, noi−
chiriași ai unui trup și
ai unor predefiniții
derutante, interpreți
ai unor note
de subsol.
Suntem în ziua
în care, neștiind
altceva, ne ridicăm
la octavă.
2.
Mereu înainte
Mereu înainte
Te voi ascunde
printre
visări corupte
de cutume.
Te voi păstra
liber-senin
și adânc reflectat în mări
plutind îmbrățișat
într-o tăcere
complice
scrisă în gamă
minoră.
Te voi
(re)cunoaște din
amintirea
unui ideal
cu mireasmă
de ape și
pânze întinse
mereu înainte.
Costel STANCU
Ochiul din palmă
1.
***
Cele mai frumoase lucruri le văd
cînd îmi acopăr ochii,
nu mă întreba nimic, nu te aştepta la prea multe,
sînt neputincios ca un paznic la carele cu sare
cînd plouă.
somnul de zi apasă pe somnul de noapte
întreg spaţiul trece prin urechile acului
pînă devine linie
eu caut continuu cu degetele în ochi
scene din viaţa mea sunt desenate
pe ciocul păsării ce mă însoţeşte
parcă sînt în altă lume pe cer
umbra creşte atît de mare
încît omul e doar un accesoriu al ei
cu degetele pe ochi mă ascund de mine însumi
ziua bate tam-tam-ul în burta noului născut
sau poate e noapte iar eu îmi frec
greierii de buze ca pe nişte muzicuţe
şi cînt şi cînt fug zaruri pe sub pămînt
cineva strigă:
– adună-ţi jucăriile şi vino să mori
nu îl ascult ei da trei zile
am vînat cu tata animale amnezice
am întins capcane florilor carnivore
apoi am venit acasă
de cum ne-a văzut mama a întors mărul din fereastră
cu partea nemuşcată înspre Dumnezeu
acum mă mir – cuvîntul e un circusant pe limbă
piatra mă priveşte cu ochi de eunuc
o suflare caldă împrăştie stolul de vrăbii
dimineaţa ori seara cînd
cu mîinile pe ochi mă întreb:
cărui sfîrşit m-ai promis, Doamne?
2.
***
scriu scriu scriu
golul creşte în urma mea
se îngreunează tot mai mult
ca bila ocnaşului
pe măsură ce trece timpul
văd altă lume
a fi liber înseamnă
a-ţi imagina o fereastră
exact în locul unde ceilalţi
au bătut deja
cuiul spînzurătorii.
3.
***
un păianjen îţi ţese coapsa în vis
ce gînd ascunzi de mi se face sete
la miezul nopţii mama strigă la mine
să nu beau apa morţii
mireasma ta îşi începe dansul barbar pe mese
auzi?
în ceas se desface perechea
tic-tac tic-tac tic-tac
timpul se opreşte
rămîne mereu ceva neînţeles:
şapte zile şi doar şase feţe ale zarului.
4.
***
Dimineaţa găsim urme de dinţi în măr
– oricare dintre noi ar putea fi vinovatul –
pîndindu-ne reciproc nici nu vedem
cum şarpele se strecoară în lacăt
şi ne încuie pe dinafară.
Mărul se rostogoleşte împrejurul nostru şi ţipă
îşi vrea înapoi muşcătura.
Ce să-i adăugăm, Doamne, cînd noi înşine
nu suntem întregi, ci doar părţi ale poftei tale
de a avea pe cine pedepsi?
Ceea ce odată ni se arăta acum trebuie căutat
şi ne e frică
strigătul nostru e atît de slab
că abia îţi atinge genunchii,
dar ştim că-l auzi ştim că-l auzi,
de aceea ne închinăm în fiecare a şaptea zi
odihnei tale.
Ioan VIȘTEA
Ultimele
1.
la picioarele oceanului…
la picioarele oceanului plan planetar
pești tatuați cu ancore cu năvoade
îmi adulmecă rasa reaua alcătuire de om.
un port devorat de cetacee albastre
zace cu vertebrele caselor frînte calcinate de soare
și din aripile bătrînei arheopterix
timpul îmi șuieră la urechi anecdote.
cine sînteți voi care m-ați debarcat la omaha
cu un sînge de împrumut?
cine sînteți voi care-mi puneți în față oglinzi sidefii
din care mă privește pieziș străinul de mine?
2.
să nu…
să nu contați pe mine –
nici nu voi merge la siracuza
nici nu mă voi întoarce de-acolo.
la țîța tiranilor ce mare filosofie să te adapi?
pămîntu-i pătat cu zmeură sîngerie
și porumbelul de piatră ciugulește efigii de piatră.
cînd toga îți va cădea de pe umăr în ultima scenă
(cum cad imperiile în părere de rău și-n artroză)
lîngă zidurile roase unde se preling curatorii gîngavi
prefer să-mi arăți coastele rupte în luptă dreaptă rătăcitorule
iar pe fruntea umbrită de zale un cucui democratic.
3.
scamatorul din prăvălia frizerului
sau
un vis prea îndepărtat
nimeni n-ar fi știut să spună
cum se rătăcise Scamatorul
în colonia noastră,
la vremea cînd vara
leșina în brațele secetei.
se purta cu lavalieră,
cu scîrț la pantofi
și visa cai verzi pe pereți.
cît era ziua de lungă,
lipea, din zbor, cărți de joc
pe oglinda din prăvălia frizerului,
cu o îndemînare uimitoare.
– pesemne, era felul lui
de a tăia frunză la cîini –
lumea venea să se tundă
doar ca să vadă comedia.
dădea pasențe
care arătau negreșit
că în curînd aveau să vină americanii.
nu, nu încăpea îndoială,
cărțile, zicea, nu mint, sînt precise,
cît de repede, o să vedeți debarcarea.
ore întregi rămînea cu privirea
pierdută în canatul ferestrei,
de parcă, din clipă în clipă,
ar fi așteptat să se ivească,
din colbul drumului, un yankeu
și asistența, în transă
își mișca capetele cu încetinitorul
în direcția privirilor lui.
uitați, cam pe acolo or să apară,
între sonda lui Bunea
și podețul de peste apa Cricovului…
viitorul era promițător,
era roz.
numai că între timp,
Vasilache chiaburul
fusese ridicat în plină zi,
cu un GAZ și gărzi de corp înarmate;
Crep, directorul școlii,
declarase la un pahar,
cui nu trebuie,
că vrea să vadă Parisul,
și după lungi interogatorii,
chiar a pus Parisul pe limbă,
a dat Parisul de dușcă
din sticla ca smaraldul de verde…
cum, de ani buni,
minunea cu americanii
tot întîrzia să apară,
nimeni nu-l mai lua
pe Scamator în serios,
pînă în ziua în care
a lăsat jumătate de colonie
fără cureaua de la pantaloni,
iar de la mîini, fără ceasul Pobeda.
nu le-a înapoiat
pînă n-a pus păgubiții
să strige în ușa Sfatului,
cît îi ținea gura de tare:
– americanii, să vină americanii!
de s-au speriat organele
și-au pornit o anchetă.
putea să sfîrșească
cît se poate de rău întîmplarea,
dacă Scamatorul,
în ultima clipă,
n-ar fi scos din mînecă asul:
a fugit într-o noapte,
cu un circ ambulant.
vă spun, era o figură.
Constantin CIUCĂ
Cele mai frumoase poezii
1.
Călătoria spre soare
Fiecare an îmi aduce un soare
mai mare
decât cel de anul trecut
și mi-l pune pe cer la o depărare mai mică.
De aceea mă arde un pic mai mult,
pentru că e mai aproape și e mai încins.
Pentru ultimul
An Nou,
am să mă îmbrac într-un sacou fierbinte, croit dintr-o flacără,
ca să fim la fel:
eu soare aprins, el soare, rostogoliți împreună
pe cer
înainte.
2.
Nu
te mai chinui să fii fericit…
Lasă-te…
Lasă-te pe apă…
Ștefania PAVEL
Poezia la 17 ani…
1.
Înfățișare
Nu vrei tu să-mi ieși din gânduri?
Să nu-mi mai pui pe umeri poezii neterminate
Pe care nu pot să le continui,
Fiindcă să intervin peste gândirea ta ar fi un dezastru
Care-ar vindeca eidetismul în care ești prezentă fără chip și te-aș pierde,
Ceea ce nu-mi permit, când chiar și așa, fără identitate,
Tot ești mai mult decât mine.
Nu te mai ascunde-n poezii pe care mi le pui pe umeri,
Căci îmi voi părăsi, curând, temnița de carne și oase care mă ține
Să nu ajung la mine
Și nu vor mai avea stativ, vor rămâne ale nimănui,
Așa că, în schimb, pune-mi-te pe tine în față și arată-mi cine ești,
Până nu e prea târziu,
Ca să nu-ți mai confund perfecțiunea cu imperfecțiunile fiecărei persoane.
Nu-mi e greu să o fac,
Fiindcă ochii-mi sunt bolnavi și văd frumosul în urât, greșeli,
În haos și în lucruri care n-ar fi trebuit să fie,
Care nu sunt la locul lor.
Te simt fără să fii,
Te știu fără a te cunoaște,
De-aia nici umbra-mi nu cunoaște solitudine,
Dar asta-i în van, daca eu o cunosc pe ea
Și numai pe ea.
Așa că, te întreb,
Nu vrei tu să-mi ieși din gânduri,
Din umbră sau de oriunde ai fi,
Și să mi te pui in față
Ca să nu îți mai confund respirația cu vantul copleșitor în tot ce e și ce nu e,
Ochii cu marea și vorba cu tăcerea?
2.
Boala
Suntem bolnavi, dragă,
Cu toții.
Tu ești leacul meu,
Eu sunt motivul bolii tale mortale.
Nu am vrut sa accept sacrificiul tău de a mă face bine,
Orice ar insemna asta în vremurile apocaliptice în care suntem prinși,
Tu nu ai vrut să nu-ți îndeplinești natura.
Prin urmare, fără ca eu să știu,
Nici atunci, dar nici acum,
Deși o scriu,
Te-ai împărțit în apusuri, câte puțin,
În răsărituri, mai mult,
Pentru că le văd mai rar,
Ca să ma vindeci, fără să știu,
Atunci când ochii-mi sunt lipiți de ele până la final.
Ai reușit,
Dar, fiindcă eu nu am habar de toate astea,
Deci nu te mai găsesc, fără a ști de ce,
Mă îmbolnăvesc din nou.
Mi-ai devenit din leac, boală.
Ți-am devenit din boală, leac.
Totul e ca un dans sincron pe care vrem să îl ruinăm
Ca ceilalți, pentru noi parcă alter ego,
Să nu ne mai oblige să îl continuăm,
Dar orice am face, ne completăm perfect,
Căci suntem în antiteză și cand eu mă opresc,
Tu începi,
Creând eternul care până la noi nu a existat.
Suntem bolnavi, dragă,
Cu toții,
Ne vindecăm și vindecarea devine o altă boală.
Ce fac ceilalți, nu știu.
Ce facem noi, nici atât.
Știu doar că suntem cu toții bolnavi, dragă,
Iar tu mie îmi ești mie leac, eu ție boală,
Tu mie boală, eu ție leac,
Ambele odată,
Și ambele niciodată.
Teodor Constantin BÂRSAN
Poetry
1.
ce omoară poezia în noi
oare ce ne face să bălmăjim dement și impostor
în alte limbi
speaking in tongues
străin, străin!
străini, străine!
Cândva zeul poeziei a decretat sobru ți emfatic
de la balconul palatului său
că nu vei mai scrie în limba ta nicicând…
de atunci Moleskin, Parker, Cross, Montblanc,
nimic…
Un pahar de ceva
pustiu, pustiu, pustiu…
Ce spectacol crud și barbar
Nu știi ce să faci cu deșertul din tine,
Nu ai
precum Avva Antonie nici ispite,
nici demonice arătări, nici frumoase Amonarii…
Rugăciunea-ți ca un scâncet e
Nici rece nici fierbinte
Doar căldicel și mort
Te uiți în gol
Golul din tine
sau de afară,
este totuși același gol
Pe fundul oceanului
cu capul spart de anticele roci
vei găsi primele versuri
2.
Au dărâmat Sextantul
pentru asta…
Nu pot crea frumusețe
trebuiau să-l distrugă.
au distrus o parte din sufletul orașului
pentru sufletul celor pofticioși și curajoși
Cub hidos fără sens
din sticlă și oțel și crom.
Fațadă de granit
închisori și temnițe de vise.
Totul este curat, corporatist și curat.
Fălci încleștate și ochi de lut,
Clammor
Ghearele se agață de farmece comune
pașii amestecați nerăbdători, preoți
într-un templu păgân.
licăr de lumină, pâlpâie la etajul 7
O fantomă de vis…
Râul Lee
respinge reflexia lor abjectă
numai bărci și păsări și albine și cer și tu
și eu
toți, în afară de Leviathanul modern…
Un cub hidos, o invenție drăguță
codițe ocupate în fuste și costume drăguțe
obraji roșii și buze roz…
hârtii și capse și cabluri de îngrijire
invenții computerizate
cu dispreț și falsă compasiune…
Mă uit la ei de jos
Țigara mea sfârâie
Sextantul în ceața de dimineață
ca o corabie fantomă în zori.
este încă acolo
pe colț, lângă docuri,
halbe și pahare…
încântător
sânge, fierbere, pompând viață
dansând
Sextantul este încă în viață.