kiss2025a.jpg Euroguard 	oneminamed_nav.gif dsgmotor.gif

STRATEGII DE DISTANȚARE – Petre STOICA: Mai este mult până departe

                                                

În învăţământ se prefigurează o nouă direcţie, o nouă abordare, o nouă viziune. Ştiu, sună anormal, utopic, în totală contradicţie cu realitatea pe care o ştim cu toţii. De fapt, aşa şi este. Moda simulărilor şi a simulacrelor promite să devină o corvoadă în plus atât pentru profesori, cât şi pentru elevi şi părinţi.

A trecut o lună şi jumătate de la celebra pseudo-evaluare la clasele a VIII-a, a XI-a şi a XII-a, considerată un dezastru naţional, şi intrăm deja în febra pregătirilor pentru simulările la clasele a II-a,  a IV-a şi a VI-a, căci până în luna mai nu mai este decât o aruncătură de băţ, cu o săptămână altfel şi o vacanţă pascală intercalate. Inevitabil, celebrele broşuri cu variante de subiecte au început să circule cu viteza luminii, în ideea îngrăşării porcului în ajun. Evident, exprimarea mult prea plastică vrea să scoată în evidenţă un neajuns major al conceperii acestor teste, pe modelul transdiciplinar bazat pe arii curriculare. Şi astfel apare prima mare problemă. Dacă la ciclul primar a fost implementat până la un punct acest tip de predare, la clasa a VI-a nici vorbă de aşa ceva. Separaţia disciplinelor în şcoală funcţionează mai eficient decât cea a puterilor în stat. Sunt curios cum vor reuşi să rezolve elevii subiectele, cel puţin la materiile care mă interesează în mod direct, respectiv Limba română şi Limba engleză, unde vor avea de răspuns la cerinţe absolut aberante, formulate în limba română pentru subiectele de limba engleză. Dacă luăm în calcul şi capacitatea limitată a copiilor de a face legături între materiile predate, chiar şi între cele conexe, prevăd că se conturează un nou fiasco în ceea ce priveşte rezultatele obţinute.

Asistăm la un paradox, în care copiii sunt obligaţi să se conformeze unor cerinţe impuse de sistem, când, de fapt, sistemul ar trebui regândit şi remodelat după nevoile lor, în atât de mult trâmbiţata şcoală centrată pe elev. Aceste noi evaluări, concepute pe tiparul deja contestatelor teste PISA, nu ţin cont de două implicaţii majore. Pe de o parte, nu ştiu dacă cineva a luat în calcul impactul şi efectele psihologice, dar nu m-ar mira să avem în curând teste de acest gen şi la grădiniţă. Pe de altă parte, rămâne în atenţie faptul că elevilor li se predă după un anumit model şi sunt evaluaţi după alte criterii, ceea ce îi scoate în afara tiparelor în care sunt obişnuiţi să raţioneze. Rezultatul acestei discrepanţe poate fi intuit de pe acum. În plus, aceste evaluări sunt lipsite de miză, iar elevii îşi pierd motivaţia ştiind că notele nu sunt trecute oricum în catalog.

Spuneam în articolul precedent că şcoala a devenit un tăvălug, care nivelează elevii şi ucide prematur creativitatea. Ca şi cum acest lucru nu ar fi de ajuns, modelele pe care le adoptăm sunt deja perimate în occident, iar noi ne dovedim, încă o dată, anacronici în aplicarea politicilor educaţionale.

Şi, pentru că tot vorbeam despre simulări şi examene, vreau să discut tangenţial şi despre o carte scrisă de Pasi Sahlberg despre sistemul educaţional din Finlanda. Sahlberg spune în „Lecţii finlandeze” că cel mai mare duşman al creativităţii este standardizarea şi că profesorii determină calitatea educaţiei. Dacă luăm drept axiomatice afirmaţiile lui Sahlberg, constatăm că învăţământul românesc rămâne corigent la ambele puncte.

Principiile de bază promovate în şcoala finlandeză sunt colaborarea, personalizarea, responsabilitatea bazată pe încredere reciprocă şi obiectivitatea. Comparând cu ceea ce se întâmplă în sistemul educaţional românesc, înţelegem că ne aflăm la poli diametral opuşi şi că rămânem copiii săraci ai Uniunii Europene, cu nasul turtit pe vitrina cu dulciuri a educaţiei finlandeze.

P.S. Mulţumiri doamnei Anca Tîrcă, datorită căreia am aflat şi am răsfoit online cartea lui Pasi Sahlberg.

 

 

PETRE  STOICA  este absolvent al Facultății de Litere, la Universitatea       „Ovidius” din Constanța, profesor, traducător și, cum zice, scriitor de ocazie, cinic din fire, cu cei din jur, dar mai ales cu sine însuși…

Citeşte şi

ROMAN  FOILETON –  Ionuț  CRISTACHE;  Calendarul cu patimi ( ediția a doua ), episodul trei…

EVENIMENTE  ÎN  AȘTEPTARE  –  Ovidiu  IVANCU: Vremea musonului: patru ani în India – JURNALUL  MEU  INDIAN  ( 2009-2013 )…

AMERICA  LA NOI  ACASĂ – Dana  NEACȘU; Manichiură…

CULTURA  ONLINE – Daniel  TACHE; Amintiri din Țara de Carton ( IV )…

LECȚIA  DE  ZBOR  –  Ioana  PIOARU; D&G…

CULTURA  URBANĂ – Pompiliu  ALEXANDRU; O nuanță politică…

PLIMBĂRI  BUCUREȘTENE – Cătălina  CRISTACHE; Armonie…

CULTURĂ  ȘI  EDUCAȚIE –  Mihaela  MARIN; Complexe și complexați…

REFLECȚII  MINORE  –  Alexandru  IACOB; Sonetele adolescenței…

SOVIANYSME  –  Octavian SOVIANY; Am fost un copil reușit? ( 5) …

CONEXIUNI –  Ștefan  POPESCU; Fragmentarium…

COSMOSUL  DIN  NOI  –  Ioan N. RADU; Oamenii de ieri  ai  Târgoviștei…

CULTURĂ  ȘI  ISTORIE – Radu  STATE; Început de veac în Târgoviște…

ÎN  CALEA  LUPILOR  DE  IERI  ȘI  DE  AZI – Constantin  VAENI; Gala premiilor UARF…

CULTURA  LA  MARGINEA  ȘOSELEI  –  Teodor Constantin  BÂRSAN; Timpul sacru și profanii…

TERAPII  ÎNGÂNDURATE  –  Ioan  VIȘTEA; O dramoletă bulevardieră…

CUȚITUL CU  tEIȘ –  Gabriel  ENACHE; Reportaj literar – trei…

DEPOZIT  ELECTRONIC – Ovidiu  IVANCU; România  și  minoritarii ei…

ARTIFICII  DE  LÂNGĂ  SERELE  CU  FLORI – Mariana OPREA  STATE; Destul…

ÎNSEMNĂRI  MORALE  –  Gabriela  MARIN; Să alegem tăcerea…

CIUCLARISME  –  Bogdan  CIUCLARU; Un top…

LA BORTA  RECE – Radu  PĂRPĂUȚĂ; Alte trei lame de cuțit…

SUBSTITURI, confesiuni americane, episodul 8  – Dana  NEACȘU…

PICĂTURI  DE  ROUĂ – Octavian  SOVIANY; Șase…

JI-PISME  DE  SÂMBĂTĂ  –  Puiu  JIPA;  Zece  altfel  de  poeme…

MELANCOLII  –  Constanța  POPESCU;  Două poeme…

RAFTUL  CU  POEME  –  Ioan  VIȘTEA; Cinci respirări de primăvară…

JUNIORI  DE  CARABELLA  –  Marius  Alexandru  DINCĂ; Ca-n viață, ca-n filme ( viața la 18 ani) …

JUNIORI  DE  CARABELLA – Daria  STEMATE; Tu, nebun de alb; eu, regină albă ( viața la 16 ani ) …

CORESPONDENȚE  SUBIECTIVE  –  Erica  OPREA; Stelele  din mine…

PICĂTURA  CHINEZEASCĂ…

 

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media