ortooxacell kiss2022.gif Flax

POEME DE DUMINICĂ – Dana BANU – INSOMNII ORIENTALE

1.

Un cântec de dragoste se aude în parcarea goală

 

și cum stăm noi așa, gata obosiți, în fața unei zile de muncă 

deodată din parcarea goală un cântec de dragoste se aude

el vine spre noi prin aerul primăvăratic, prin dimineața însorită 

printre tăvile cu simit și printre bidoanele cu ayran aliniate în curte

șoferii și-au luat camioanele și au plecat cu ele prin lume

am rămas numai noi aici și un cântec de dragoste 

cântecul de dragoste străbate printre amintirile mele bucureștene:

Magheru – zgomotul lui asurzitor, aerul irespirabil, 

cinematografele în ruină, graffiti-urile prost făcute, 

oameni urându-se unii pe alții

cântecul de dragoste se strecoară 

printre baloanele mele colorate pe care le țin la marginea parcării

ele tresar înfiorate și fac cu mâna norilor bosumflați

cântecul de dragoste poartă bascheți turcoaz 

joben albastru și surtuc movuliu

e un cântec despre sfârșitul pandemiei 

și despre fericirea de a fi îndrăgostit și viu

e un cântec despre ce văd eu în irișii iubitului meu:

munții Făgărașului, Siberia într-o iarnă departe, 

Turnul cu ceas al Sighișoarei, strada noastră pariziană

toate așezate în ochii lui doar pentru mine

cântecul de dragoste ocupă toată parcarea cea goală

înflorește niște copaci, face să adie o primăvară scurtă 

cât un cântec de dragoste doar pentru noi

se hlizește apoi un moment la colecția de afișe cu cântăreți rock

pe care Savaș Misoginul o păstrează în sala de mese: 

Barıș Manço cu mustață și păr lung și negru,

Cem Karaca cu ochelari pătrați și pălărie, 

Erkin Koray cu o chitară în mână și fără cămașă

lângă afișul cu Barıș Manço, 

Savaș Misoginul a așezat un carton mic 

pe el a scris cu scrisul lui urât și înghesuit niște versuri: 

”Yaz, dostum/ Scrie, prietene

Yoksul görsen besle kaymak bal ile/ 

Dacă îi vezi pe săraci, hrănește-i cu smântână și miere.”

apoi cântecul de dragoste 

ia forma unui buchet de violete sălbatice 

în fiecare primăvară Onisim îmi cumpără toporași

pentru că mă iubește

buchetul e mic și parfumat primăvara e deja aici

martie aprilie și mai precum un avatar al existenței 

dansează împreună cu noi în parcarea cea goală

de dimineață când am venit ascultam Led Zeppelin în mașină

cu tâmpla lipită de geamul răcoros m-am întrebat:

oare cum o fi arătând Pământul văzut de pe Lună?

Acum ziua e de mult începută

și cred că văzut de pe Lună

Pământul arată ca un cântec de dragoste 

pe care doi oameni simpli și aproape bătrâni

dansează într-o parcare goală

sau poate ca un buchet de violete sălbatice

2.

Fata șefului de gară și Băcanul Tony din poezia Autoarei cu floare albastră prinsă în păr

 

El desenează umbre pe toți pereții zilei, 

eu scriu o poezie din liniile lor

o floare prinsă-n păr primită de la el 

și-o telegramă-n glumă primită de departe. 

Trec trenuri sepia de aur prin gări de abur și note muzicale 

parfumurilor cu guler mătăsos 

floarea albastră prinsă-n părul Autoarei le surâde 

felin și tacticos.

O lume veche se deschide-ntr-o poezie nouă

și ce vedem?

:

au înflorit castanii în fața casei Șefului de gară

fiica lui caută prin nori vioara albă 

a celui pe care încă nu l-a găsit

dar care precis va veni într-o zi 

și precis-precis îi va cânta la vioară.

Fata își pieptănă părul lung în fereastră 

de dimineață până târziu înspre seară

apoi adoarme visând un Orient-Express 

care s-oprească deodată în halta ei 

și să-i dea jos din el un nou sosit și un plecat etern 

cu dragostea pentru ea înfiptă până-n prăsele

cu dragostea pentru ea în bagajele inimii grele.

Ăst timp, Băcanul Tony, mândru de colonialele sale

și de orezul la vrac

își răsucește mustața apoi o privește pe fata din geam fermecat.

Ar urca-o-n Express și ar duce-o la București

ar iubi-o puternic și fără cale de-ntors 

în vreun pat de la Lido

sau prin vreun han mai de soi, 

Zlătarilor sau Georghe cel Nou. 

I-ar cumpăra podoabe roșii, cămăși transparente, 

furouri din mătase violet.

Ar mușca-o de sâni apoi i-ar aduce un taraf să îi cânte 

despre cum cade primăvara prin livada lui de aluni

cea care dă în rod nu departe, peste drum de calea ferată.

Visul Băcanului Tony e întrerupt de personalul de amiază 

trece și marfarul cu cărbuni în curând.

Fata Șefului de gară scapă peria pe trotuar de la fereastră.

Băcanul Tony oftează, intră în prăvălie 

și dă peste cap o cană cu bragă apoasă

apoi ascunde mai bine sub tejghea 

vioara albă găsită în copilărie pe peron chiar sub bancă.

Poate într-o zi va coborî proprietarul ei din vreun tren 

o va căuta iar el i-o va da.

Floarea albastră din părul Autoarei are parfumul catifelat

ceaiul din paharul turcesc privește mirat 

iubitul Autoarei intră pe ușă 

un coș cu garoafe roșii o așteaptă în curte nevinovat.

Dintotdeauna un coș cu garoafe roșii o așteaptă pe Autoare nevinovat 

apare și e doar al ei, de ea mereu așteptat.

Un coș cu garoafe roșii o floare albastră în păr 

și o poezie de încheiat.

Fata Șefului de gară a rămas fără vioara cea albă 

a bărbatului printre nori căutat.

Băcanul Tony fără călătoria spre București 

la Lido sau prin vreun han mai puțin deocheat.

Poezia explodează în liniștea amiezii

precum șampania într-un pahar prea mic pentru ea.

Programul de lucru s-a terminat

o amforă de femeie și un tablou de bărbat 

pornesc de mână prin lume pe Bosfor spre casă.

Ard șeile cailor din spumă de mare Marmară

pânzele pictorului albe așteaptă 

o gară mică și veche de desenat

poezia Autoarei aici tocmai s-a încheiat.

 

Serghei Lexin

3.

 

dimineață orientală 

 

de dimineață m-am oprit din alergat, 

m-am așezat pe o piatră la malul Bosforului

și am început să citesc 

cu sete, cu foame, cu disperare

poezii în românește pe telefonul meu argintiu

în larg apa devenea turcoaz 

casele albe luminau prin dimineața orientală

eram fericită 

Iustin Panța Esenin Ginsberg Nazim Hikmet

erau cu mine

am citit din fiecare câte o poezie

ceața se ridica peste ape

se apropia de pământ

se făcea din ce în ce mai zi 

mai adânc mai aproape de mine 

orașul

„Îi vorbeam fără şir, era atât de inocentă încât eram nevoit

să par mai cumsecade decât sunt în realitate” scrie Iustin Panța

un poet al sfârșitului de veac trecut 

care locuia la bloc și iubea o femeie

femeia l-a părăsit el a rămas în urma ei cu o eșarfă și un copil

la tv în seara în care a murit călcat de o mașină 

i-au arătat pantoful negru singur și inocent 

părea mai cumsecade decât în realitate

din larg se aud pescărușii treningul meu are culoarea magnoliei 

a costat mai mult decât toate hainele 

pe care mi le-am cumpărat anul trecut

e o primăvară capricioasă și nu, treningul meu nu e roz,

când mă îmbrac cu el dimineața îmi spun:

sunt o magnolie, e primăvară și am înțeles poezia

de la căruciorul vânzătorului de fructe se aude un clopoțel

„fiindcă peste toate câte au fost/ râde pân-la lacrimi clopoțelul”

scrie Esenin cel blond, bețiv și vagabond

binecuvântat să fie deci c-a trăit și că s-a dus spre moarte

toți poeții scriu cu sânge

Anglettere, hotelul care l-a văzut în ultima lui zi 

a tăcut o secundă atunci

apoi și-a continuat viața

a tăcut și camera nr. 5 care l-a privit 

dansându-și ultimii pași în ștreang

agățat de țevile ei de încălzire

clopoțelul vânzătorului de fructe se aude din nou

un nor blond se desprinde de linia orizontului

plutește un timp peste ape

dintr-un magazin cu autoservire din California iese Ginsberg 

„Ce piersici și ce penumbre! Familii întregi cumpărând noaptea! Pasaje pline de soți! soți în avocado, copilași în tomate! – și tu, Garcia Lorca, ce făceai acolo, printre pepenii verzi?” 

scrie el

rodiile vânzătorului ambulant se apropie de mine 

parcă știu că Bunicul mă strigă uneori Nar/ Rodie 

doar pentru că semăn uimitor cu sora lui pe care o chema Nar 

și care purta ca și mine 2 cozi împletite

nu avea însă trening de culoarea magnoliei

rodiile știu cântece de ridicat ceața de pe Bosfor

noaptea nu avem voie să ieșim afară vremurile sunt complicate

Ginsberg cu ochelarii lui mari și barba neîngrijită 

cu transele sale induse de droguri

cu maică-sa Naomi rusoaică marxistă și paranoică 

vizitând des casa de nebuni ca pacientă

Ginsberg cu iubirile sale pentru bărbați 

Ginsberg cu ultimii lui ani alături de Peter Orlovsky

Howl, Ginsberg! 

poeziile tale au culoarea rodiei 

când sunt citite pe malul Bosforului dimineața

sau – de ce nu? – a piersicilor tale și ale lui Walt Whitman, din California 

și a pepenilor verzi ai lui Garcia Lorca 

„Astfel trebuie să iubești viața și-acest glob pământesc

încât să fii trist numai la gândul

că poate-ntr-o zi, peste un miliard, 

peste o sută de miliarde de ani,

se va stinge și pălind, va continua să zboare rotindu-se

orb ca o nucă goală.” scrie Nazim Hikmet

iar eu, în treningul meu de culoarea magnoliei, 

strâng pumnii la fel ca în copilărie 

închid ochii

și îmi doresc tare de tot 

din răsputeri 

ca pământul să nu devină niciodată singur

fără poeți care să scrie cu sânge, cu disperare, cu sete

Bosforul tace 

vânzătorul de fructe își împinge căruciorul cu clopoțel și rodii

mai departe

casele albe sclipesc a începutul zilei

se termină dimineața

ziua se va termina și ea până la urmă

și când se va termina voi scrie poezia aceasta

orientală și blândă

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media