kiss2025a.jpg Euroguard 	oneminamed_nav.gif dsgmotor.gif

CULTURA LA MARGINEA ȘOSELEI – Teodor Constantin BÂRSAN: Timpul sacru şi profanii

Au trecut 24 de ani de la revoluţie. Nu voi vorbi despre ce s-a schimbat în bine sau în rău, nu sunt politolog, iar diploma de sociolog o aşez în sertar pentru că nu schimbările şi fenomenele sociale şi economice mă interesează ci altceva, un „fenomen” care de la un timp mă fascinează, anume pregatirile dinaintea Paştelui şi modul cum sărbătorim Paştele. Nu voi vorbi aici despre comercializarea agresivă, despre exploatarea unor simboluri religioase, altele doar tradiţionale, ci despre ce a ajuns să însemne Paştele pentru noi. Ştim foarte bine ce se întâmplă, în Săptămâna Mare, magazinele vin cu oferte şi promoţii, iar supermarketurile devin neîncăpătoare. Postul e înţeles strict culinar. Se consumă produse de post, dar în cantităţii industriale, fiecare declamă de când şi cum ţine post. Nu vreau să critic iarăşi societatea, însă ne considerăm religioşi şi ortodocşi, însă facem din Paşte o festivitate a îndopării, cu mâncare, cu înjurături, cu bârfe, cu profanități, cu distracţii. Pare că romanul a rămas acest copil flămând care consumă într-un mod aproape pathologic, ca să compenseze pentru timpul în care a suferit din cauza lipsurilor materiale. Dacă am fi într-o ţară nordică sau vest-europeană, unde creştinismul a fost îngropat şi societatea a adoptat un ateism dawkinsian, aşa-zis ştiinţific, atunci aş fi înţeles. Însă noi,  românii, ne declarăm creştini, pretindem că înţelegem semnificaţia sărbătorii Paştelui şi desigur o înţelegem, dar nu o respectăm. Mereu m-am gândit la primii creştini care sărbătoreau Paştele în catacombele Romei sau în casele lor, pe ascuns. Îl sărbătoreau cu riscul morţii şi persecuţiei. Aşadar i-am considerat că fiind modele comportamentale. Dar nici nu e nevoie să mergem atât de mult în timp. Sărbătoarea Paştelui acum 30,40 de ani era altfel. Lipsurile, persecuţia nu îi împiediau pe românii creștini să se bucure de sărbătoarea Paştelui. Ce s-a întâmplat acum? Nu avem nici lipsurile şi nici persecuţia acelor vremuri. Nu ne mai dărâma nimeni biserici, nimeni nu ne smulge Biblia din mâna şi nimeni nu ne pune pumnul în gură. Avem libertatea de a sărbători Paştele, dar nu o facem. Risc să mă repet şi să fiu banal spunând că Paştele este un prilej de a „petrece”. Şi până la urmă nu spune nimeni să nu „petreci”. Nu ţine nimeni să  ne transformăm în nişte sobri retentivi. Dar să mănânci şi să bei fără reţinere nu înseamnă să sărbătoreşti Paştele. O poţi face, desigur, dacă nu eşti creştin şi pentru tine sărbătoarea Paştelui nu este decât un prilej de îndopare. Dar dacă te pretinzi creştin, comportamentul tău nu poate fi „oricum”. Nu trebuie să fii nici moralist, nici self righteous ci doar exemplu pentru ceilalţi. Un creştin nu se poate conforma tendinţelor, nu poate fi ca „ceilalţi”, nu poate, aşa cum spune în Biblie, să facă parte din „lume “.  „Nu ştiţi că prietenia lumii este vrăjmăşie cu Dumnezeu? Aşa că cine vrea să fie prieten cu lumea se face vrăjmaş cu Dumnezeu.” (Iacov 4:4). Până la urmă nici pregătirile febrile din timpul Săptămânii Mari, nici absenţa la liturghii, nici îndoparea nu mi se par atât de condamnabile precum este lipsa oricăror discuţii simple sau complicate, teologice, spirituale sau istorice despre Paşte, despre moartea şi Învierea lui Iisus Christos în timpul Săptămânii Mari şi al Duminicii, sau lecturii religioase. Ca şi cum am uitat cu desăvârşire de ce ne pregătim, de ce ne bucurăm, care este motivul adevărat. Mircea Eliade spunea că timpul sărbătorilor, asemenea timpului liturgic este un timp sacru, cu propria sa dimensiune atemporală. Trecerea însă spre această dimensiunea sacră a timpului sau mai degrabă spre atemporalitatea sacralităţii are loc în noi pentru că luăm parte la un eveniment nu doar istoric, nu doar cultural ci profund spiritual, iar conform creştinismului, cosmic. Sărbătoarea Paştelui este strict condiţionată de această transformare a timpului sacru în profan. Nu, nu mă înţelegeţi greşit! Sărbătoarea nu se schimbă, ea îşi păstrează sacralitatea indiferent, doar noi ne schimbăm, doar noi preferăm să rămânem profani într-un timp sacru.

TEODOR  CONSTANTIN  BÂRSAN este sociolog, tânăr poet și prozator, locuiește la Sibiu, dar nu a uitat Târgoviştea adolescenţei lui…

 

 

citeşte şi

ROMAN  FOILETON –  Ionuț  CRISTACHE;  Calendarul cu patimi ( ediția a doua ), episodul trei…

EVENIMENTE  ÎN  AȘTEPTARE  –  Ovidiu  IVANCU: Vremea musonului: patru ani în India – JURNALUL  MEU  INDIAN  ( 2009-2013 )…

AMERICA  LA NOI  ACASĂ – Dana  NEACȘU; Manichiură…

CULTURA  ONLINE – Daniel  TACHE; Amintiri din Țara de Carton ( IV )…

LECȚIA  DE  ZBOR  –  Ioana  PIOARU; D&G…

CULTURA  URBANĂ – Pompiliu  ALEXANDRU; O nuanță politică…

PLIMBĂRI  BUCUREȘTENE – Cătălina  CRISTACHE; Armonie…

CULTURĂ  ȘI  EDUCAȚIE –  Mihaela  MARIN; Complexe și complexați…

REFLECȚII  MINORE  –  Alexandru  IACOB; Sonetele adolescenței…

SOVIANYSME  –  Octavian SOVIANY; Am fost un copil reușit? ( 5) …

CONEXIUNI –  Ștefan  POPESCU; Fragmentarium…

COSMOSUL  DIN  NOI  –  Ioan N. RADU; Oamenii de ieri  ai  Târgoviștei…

STRATEGII  DE  DISTANȚARE –  Petre  STOICA; Mai este mult până departe…

CULTURĂ  ȘI  ISTORIE – Radu  STATE; Început de veac în Târgoviște…

ÎN  CALEA  LUPILOR  DE  IERI  ȘI  DE  AZI – Constantin  VAENI; Gala premiilor UARF…

TERAPII  ÎNGÂNDURATE  –  Ioan  VIȘTEA; O dramoletă bulevardieră…

CUȚITUL CU  tEIȘ –  Gabriel  ENACHE; Reportaj literar – trei…

DEPOZIT  ELECTRONIC – Ovidiu  IVANCU; România  și  minoritarii ei…

ARTIFICII  DE  LÂNGĂ  SERELE  CU  FLORI – Mariana OPREA  STATE; Destul…

ÎNSEMNĂRI  MORALE  –  Gabriela  MARIN; Să alegem tăcerea…

CIUCLARISME  –  Bogdan  CIUCLARU; Un top…

LA BORTA  RECE – Radu  PĂRPĂUȚĂ; Alte trei lame de cuțit…

SUBSTITURI, confesiuni americane, episodul 8  – Dana  NEACȘU…

PICĂTURI  DE  ROUĂ – Octavian  SOVIANY; Șase…

JI-PISME  DE  SÂMBĂTĂ  –  Puiu  JIPA;  Zece  altfel  de  poeme…

MELANCOLII  –  Constanța  POPESCU;  Două poeme…

RAFTUL  CU  POEME  –  Ioan  VIȘTEA; Cinci respirări de primăvară…

JUNIORI  DE  CARABELLA  –  Marius  Alexandru  DINCĂ; Ca-n viață, ca-n filme ( viața la 18 ani) …

JUNIORI  DE  CARABELLA – Daria  STEMATE; Tu, nebun de alb; eu, regină albă ( viața la 16 ani ) …

CORESPONDENȚE  SUBIECTIVE  –  Erica  OPREA; Stelele  din mine…

PICĂTURA  CHINEZEASCĂ…

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media