ortooxacell kiss2022.gif Flax

Noua politică a UE privind infrastructura de transport – context

Prin noua politică a UE privind infrastructura, finanțarea UE în domeniul transporturilor se triplează, ajungând la 26 de miliarde de euro pentru perioada 2014-2020. În același timp, finanțarea în domeniul transporturilor este reorientată către o nouă rețea centrală definită cu strictețe. Rețeaua centrală va constitui coloana vertebrală a transporturilor în cadrul pieței unice a Europei. Aceasta va înlătura blocajele, va moderniza infrastructura și va simplifica operațiunile transfrontaliere de transport pentru călătorii și întreprinderile din întreaga UE. Implementarea sa va fi accelerată prin crearea a nouă coridoare majore de transport care vor reuni statele membre și părțile interesate, permițând concentrarea unor resurse limitate și obținerea de rezultate.

Noua rețea TEN-T centrală va fi susținută de o rețea globală de rute la nivel regional și național, destinate să alimenteze rețeaua centrală. Scopul este ca treptat, până în 2050, cea mai mare parte a cetățenilor și a întreprinderilor din Europa să se afle la cel mult 30 de minute distanță, ca timp de deplasare, de această rețea globală.

Luată în ansamblu, noua rețea de transport va oferi:

  • călătorii mai sigure și mai puțin aglomerate;

deplasări mai fluente și mai rapide.

De ce avem nevoie de o nouă politică europeană privind infrastructura?

Transporturile reprezintă un sector esențial pentru o economie europeană eficientă.

Se preconizează că, până în 2050, transportul de marfă va crește cu 80%, iar transportul de călători cu peste 50%.

Creșterea economică depinde de comerț, iar comerțul depinde de transporturi. Zonele din Europa care nu dispun de conexiuni bune nu vor prospera.

În practică, există cinci categorii principale de probleme care trebuie soluționate la nivelul UE:

Legăturile lipsă, în special în cazul tronsoanelor transfrontaliere, constituie un obstacol major în calea liberei circulații a mărfurilor și a călătorilor în interiorul statelor membre și între acestea, precum și între statele membre și țările învecinate.

Între statele membre și în interiorul acestora există o discrepanță considerabilă în ceea ce privește calitatea și disponibilitatea infrastructurii (blocaje). În special, este necesară ameliorarea conexiunilor est-vest prin crearea unei noi infrastructuri de transport și/sau prin întreținerea, reabilitarea sau modernizarea infrastructurii existente.

Infrastructura de transport dintre modurile de transport este fragmentată. În ceea ce privește efectuarea de conexiuni multimodale, numeroase terminale de marfă din Europa, gări de călători, porturi interioare, porturi maritime, aeroporturi și noduri urbane lasă de dorit în acest sens. Având în vedere că aceste noduri nu dispun de capacități multimodale, potențialul și capacitatea transportului multimodal de a elimina blocajele de infrastructură și de a completa legăturile lipsă sunt insuficient exploatate.

Investițiile în infrastructurile de transport ar trebui să contribuie la atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor cu 60% până în 2050.

În statele membre sunt încă în vigoare norme și cerințe operaționale diferite, în special în domeniul interoperabilității, ceea ce contribuie semnificativ la crearea barierelor și a blocajelor care afectează infrastructura de transport.

Noua politică a UE privind infrastructura – prezentare detaliată

Noua rețea centrală – cifre

Rețeaua centrală va conecta:

  • 94 de porturi europene principale cu legături feroviare și rutiere;
  • 38 de aeroporturi principale cu legături feroviare cu orașe mari;
  • 15 000 de km de linii de cale ferată modernizate pentru circulația de mare viteză;
  • 35 de proiecte transfrontaliere vizând reducerea blocajelor.

Rețeaua va constitui seva economică a pieței unice, făcând posibilă o circulație liberă reală a bunurilor și a persoanelor în întreaga UE.

Cele nouă coridoare noi

O inovație majoră a noilor orientări TEN-T este introducerea în rețeaua centrală a nouă coridoare de implementare. Acestea au rolul de a contribui la dezvoltarea rețelei centrale. Fiecare coridor trebuie să includă trei moduri de transport, trei state membre și două secțiuni transfrontaliere.

Vor fi create „platforme de coridoare”, pentru a reuni toate părțile interesate și statele membre relevante. Platforma de coridor reprezintă o structură de guvernanță care va elabora și va implementa „planuri de privind coridorul” pentru ca lucrările efectuate de-a lungul acestuia, în diferite state membre și în diferite stadii de realizare, să poată fi îmbinate cu eficacitate. Platformele de coridor pentru coridoarele principale ale rețelei centrale vor fi prezidate de coordonatori europeni.

Coridoarele din rețeaua centrală – scurtă descriere:

Coridorul Marea Baltică – Marea Adriatică este una dintre cele mai importante axe transeuropene rutiere și feroviare. El leagă Marea Baltică de Marea Adriatică, trecând prin zonele industrializate dintre sudul Poloniei (Silezia Superioară), Viena și Bratislava, prin regiunea estică a Alpilor și prin nordul Italiei. Acest coridor cuprinde proiecte feroviare importante, cum sunt tunelul de bază Semmering și linia de cale ferată Koralm din Austria, precum și secțiunile transfrontaliere dintre PL, CZ și SK.

Coridorul Marea Nordului – Marea Baltică face legătura între porturile de pe malul estic al Mării Baltice și porturile de la Marea Nordului. Acest coridor va face legătura între Finlanda și Estonia cu feribotul, va crea legături moderne de transport rutier și feroviar, pe de o parte între cele trei țări baltice, iar pe de altă parte, între Polonia, Germania, Olanda și Belgia. Coridorul include și căi navigabile interioare între râul Oder și porturile germane, olandeze și flamande, cum este „Mittelland-Kanal”. Cel mai important proiect este „Rail Baltic”, o cale ferată europeană cu ecartament standard între Tallinn, Riga, Kaunas și nord-estul Poloniei.

Coridorul Mediteranean face legătura între Peninsula Iberică și frontiera ungaro-ucraineană. Acesta se întinde de-a lungul coastelor mediteraneene ale Spaniei și Franței, traversează Alpii spre est, prin nordul Italiei, continuă de-a lungul coastei adriatice a Sloveniei și Croației, îndreptându-se apoi spre Ungaria. În afară de râul Po și de alte câteva canale din nordul Italiei, acest coridor este format din șosele și căi ferate. Principalele proiecte feroviare desfășurate de-a lungul său sunt legăturile Lyon – Torino și secțiunea Veneția – Ljubljana.

Coridorul Orient/Est-mediteranean face legătura între interfețele maritime ale Mării Nordului, Mării Baltice, Mării Negre și Mării Mediterane, optimizând utilizarea porturilor vizate și a autostrăzilor maritime aferente. Având

drept cale navigabilă interioară râul Elba, acest coridor va ameliora conexiunile multimodale dintre nordul Germaniei, Republica Cehă, regiunea panonică și sud-estul Europei. El se extinde, pe mare, din Grecia până în Cipru.

Coridorul Scandinavo-mediteranean este o axă nord-sud crucială pentru economia Europei. Traversând Marea Baltică din Finlanda până în Suedia și trecând prin Germania, prin Alpi și prin Italia, acest coridor leagă principalele centre urbane și porturi din Scandinavia și continuă spre centrele industrializate cu nivel înalt de productivitate din sudul Germaniei, Austria și Nordul Italiei, mergând apoi mai departe spre porturile italiene și Valletta. Cele mai importante proiecte din cadrul acestui coridor sunt pasajul fix Fehmarnbelt și tunelul de bază Brenner, inclusiv rutele lor de acces. Coridorul se extinde, pe mare, din sudul Italiei și Sicilia până în Malta.

Coridorul Rin-Alpi este una dintre cele mai aglomerate rute de transport de marfă din Europa, care leagă porturile Rotterdam și Antwerpen de la Marea Nordului de bazinul mediteranean din Genova, trecând prin Elveția și prin câteva dintre principalele centre economice din regiunile Rin-Ruhr și Rin-Main-Neckar, precum și prin aglomerația urbană Milano din nordul Italiei. Acest coridor multimodal include Rinul drept cale navigabilă interioară. Printre proiectele principale se numără tunelurile de bază, deja finalizate parțial, din Elveția și rutele lor de acces spre Germania și Italia.

Coridorul Atlantic leagă partea de vest a Peninsulei Iberice și porturile Le Havre și Rouen de Paris și, mai departe, de Mannheim/Strasbourg, prin linii de cale ferată de mare viteză și linii de cale ferată convenționale paralele, incluzând și Sena drept cale navigabilă interioară. Dimensiunea maritimă joacă un rol crucial în cadrul acestui coridor.

Coridorul Marea Nordului – Marea Mediterană se întinde din Irlanda și nordul Marii Britanii până la Marea Mediterană, în sudul Franței, trecând prin Olanda, Belgia și Luxemburg. Acest coridor multimodal, care include căi navigabile interioare din Benelux și Franța, vizează nu numai să ofere servicii multimodale mai bune între porturile de la Marea Nordului, bazinele fluviale Maas, Rin, Scheldt, Sena, Saone și Ron și porturile Fos-sur-Mer și Marsilia, ci și să interconecteze mai bine Insulele Britanice cu Europa continentală.

Coridorul Rin-Dunăre, ale cărui axe principale sunt căile navigabile interioare de pe Main și Dunăre, face legătura între regiunile centrale din jurul orașelor Strasbourg și Frankfurt, trecând prin sudul Germaniei spre Viena, Bratislava, Budapesta și, în fine, Marea Neagră; o ramură importantă a acestui coridor leagă Munchen de Praga, Zilina, Kosice și frontiera cu Ucraina.

Cele nouă coridoare reprezintă un progres major în domeniul planificării infrastructurii de transport. Experiența din trecut a arătat că este foarte greu să se implementeze proiecte de transport transfrontaliere și de alt gen în diferite state membre într-un mod coordonat. De fapt, este foarte ușor să se creeze sisteme și conexiuni divergente și să se genereze mai multe blocaje. De asemenea, este necesar ca proiectele să fie sincronizate la nivel transfrontalier pentru a spori beneficiile obținute din toate investițiile. Noile planuri și structuri de guvernanță ale coridoarelor vor facilita în mare măsură implementarea noii rețele centrale.

Rețeaua globală

La nivel regional și național, ceea ce numim rețeaua globală va reprezenta un afluent al rețelei centrale. Această rețea globală este parte integrantă din politica TEN-T și va fi gestionată în mare măsură chiar de statele membre, cu un procent mai mic din fondurile disponibile în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) și, bineînțeles, în cadrul politicii regionale. Aceasta este subsidiaritatea în acțiune. Intenționăm ca, treptat, până în 2050, marea majoritate a cetățenilor și întreprinderilor din Europa să se afle la cel mult 30 de minute distanță, ca timp de deplasare, de această rețea-afluent.

Noile orientări TEN-T merg mult mai departe decât în trecut în privința specificării de cerințe, incluzând și rețeaua globală, astfel încât, în timp – până în 2050 – părți mari din rețeaua globală să fie unite din punctul de vedere al unor standarde pe deplin interoperabile și eficiente pentru transportul feroviar, autoturisme electrice etc.

Finanțarea UE – ce bani sunt disponibili și cum pot fi obținuți

Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) pune la dispoziție 26 de miliarde de euro pentru infrastructura de transport pe perioada financiară următoare (2014-2020), ceea ce reprezintă triplul finanțării disponibile în prezent.

Din acești bani, 80 până la 85% vor fi utilizați pentru a sprijini:

proiecte prioritare de-a lungul celor nouă coridoare de implementare ale rețelei centrale. De asemenea, va fi disponibilă finanțare și pentru un număr limitat de proiecte privind alte secțiuni care au o valoare adăugată europeană mare pentru rețeaua centrală.

Fondurile rămase pot fi puse la dispoziție pentru proiecte ad hoc, inclusiv pentru proiecte privind rețeaua globală.

Se estimează că nivelul investițiilor necesare în cadrul rețelei centrale în perioada 2014-2020 se ridică la 250 de miliarde de euro. Comisia va publica cereri periodice de propuneri pentru a se asigura că primesc finanțare din partea UE numai proiectele cele mai bune și care aduc cea mai mare valoare adăugată Uniunii Europene. Prin MIE, finanțarea UE în domeniul transporturilor se triplează, ajungând la 26 de miliarde de euro pentru perioada 2014-2020; în același timp, finanțarea în domeniul transporturilor este reorientată către o nouă rețea centrală definită cu strictețe.

În general, Mecanismul pentru interconectarea Europei va finanța infrastructura prioritară a UE în domeniul transporturilor, al energiei și al benzii largi digitale. Mecanismul va sprijini infrastructura principală care va constitui baza pieței unice și va beneficia de un fond unic în valoare de 33,242 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020, din care 26,250 miliarde de euro vor fi alocate transporturilor; din această din urmă sumă, 11,305 miliarde de euro sunt rezervate pentru investițiile aferente în infrastructurile de transport de pe teritoriile statelor membre eligibile pentru finanțare din Fondul de coeziune.

Cum se vor aloca fondurile UE pentru infrastructura de transport?

Solicitanții vor fi, în principal, statele membre. În cadrul actualei „proceduri de ofertare”, solicitanții pot prezenta propuneri până la 26 februarie 2015.

Mecanismul pentru interconectarea Europei este administrat la nivel central de Comisia Europeană, care îi stabilește obiectivele și este responsabilă pentru selectarea proiectelor prin intermediul unor cereri de propuneri competitive. Comisia este asistată de Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele (INEA) în ceea ce privește monitorizarea tehnică și financiară globală a implementării proiectelor. Responsabilitatea pentru implementarea proiectelor le revine însă statelor membre.

Fondurile MIE pentru sectorul transporturilor se vor aloca în principal prin granturi. Pentru a se asigura cea mai eficientă utilizare a resurselor limitate ale UE, aceste granturi vor fi rezervate pentru proiecte dificil de implementat din cauza caracterului lor transfrontalier sau a randamentului pe termen foarte lung al investițiilor. În plus, va fi permisă și utilizarea instrumentelor financiare gestionate în cooperare cu entitățile însărcinate cu execuția, pentru a oferi o alternativă la finanțarea tradițională prin granturi și pentru a elimina deficitele de finanțare în ceea ce privește investițiile strategice din cadrul tuturor proiectelor TEN-T de interes comun.

Proiectele vor fi selecționate printr-un proces competitiv. Selecția proiectelor se va face pe baza unei evaluări în două etape – o etapă inițială de selecție externă, realizată de experți independenți a căror evaluare se va baza pe un set de criterii standard pentru a se asigura transparența și tratamentul echitabil al tuturor propunerilor eligibile; aceasta va fi urmată de o etapă de selecție internă ce va avea loc în cadrul Direcției Generale Mobilitate și Transporturi (DG MOVE), care va realiza o analiză calitativă a importanței globale a proiectelor pentru dezvoltarea politicii de transport a UE.

Europe Direct Targoviste

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media