DILEME – Aura Ciobotaru – Ce însemnă viața bine trăită?

Viața publică, ce privește raportul între cetățeni și stat, este o temă a filosofiei social-politice, principala preocupare cu privire la raportul stat-cetățeni fiind de a realiza binele. Tendința este să credem că vom realiza acest bine și să căutăm o „măsură dreaptă”, după care să acționăm. În încercarea de a căuta un răspuns, o să mă raportez, în primul rând, la conceptele anticilor, deoarece ele păstrează sensul lor originar. Consider și că multe dintre problemele cu care ne confruntăm în prezent, provin din îndepărtarea de sensul originar al termenilor, cât și o diversificare a ideilor și o multiplicare a conceptelor din această sferă. Confuziile ce s-au creat, cu privire la înțelesurile unor termeni sau idei, pot constitui un motiv al problemei și atunci sarcina ar fi clarificarea conceptuală sau a gândurilor, după metoda din filosofia analitică.

Am constatat că, la antici, se punea foarte mult accent pe folosirea corectă a termenilor și analiza temeinică a ideilor din diferite arii. În Dialogurile lui Platon, consider că, la o citire mai atentă, nu este vorba de fapt de formularea unor teorii, ci de analiza unor idei si concepte, cu scopul de a ajunge la concluzii corecte și adevăruri despre temele importante. Un alt element care a dus la aceste probleme actuale, social-politice, este că „au fost uitate” acele lucruri care stau la baza realizării binelui: a te cunoaște pe tine însuți, ori a dori cunoașterea adevărată. În locul acestora, s-a format interesul pentru lucruri exterioare, adică bunuri, glorie, putere.

La antici, sfera politică era definită, în mod foarte concis, prin câteva aspecte: raportul dintre stat și cetățeni, scopul politicii, ca „artă de a guverna”, participarea cetățenilor la viața politică și publică. Consider un aspect pozitiv că interesul cu care erau tratate problemele comunității venea atât din partea cetățenilor, cât și a conducătorilor. Filosofia deținea un rol principal în viața comunității. Aceasta consta într-o practică a celor înțelepți de a îi educa pe oameni. De asemenea, discursurile rostite în fața publiculu ne pot oferi o imagine despre viața comunității acelei vremi. În Grecia antica, viața comunității, în general, privea în aceeași măsură politica și filosofia. De altfel, conducătorii trebuiau să fie niște oameni înțelepți, având ca scop să realizeze binele comunității. Relația între stat și cetățeni era o relație naturală. Interesul pentru natură sau pentru cunoaștere în general, cât și importanța cunoașterii de sine, caracterizau preocuparea filosofilor antici. Cât despre perioada modernă și ceea ce denumim „bunăstare”, termenul are un alt înțeles decât avea la origine. Pentru antici, „starea de bine” nu putea însemna altceva decât împlinirea de sine, prin interesul pentru cunoașterea de sine și dorința de cunoaștere adevărată. De asemenea, însemna și o stare de eliberare spirituală, în raport cu factorii exteriori. În rezumat, „starea de bine” se referea la o stare a sufletului.

Una dintre premisele acestui mod de viață era înțelegerea „cetății” sau a comunității, ca formând o unitate între indivizi, aceștia având credințe și convingeri puternice în comun. Într-o exprimare mai generală, oamenii înțelegeau și aveau o perspectivă mai clară asupra „binelui”, a cunoașterii, a modului de a-și trăi viața. Mulți dintre înțelepți își alegeau să ducă o viață care nu era cu nimic diferită de a celorlalți, o viață simplă. Această atitudine îl făcea pe cel înțelept să rămână mereu același, independent de circumstanțe.

Înțelepții antici doreau să îi învețe pe oameni să descopere adevărul, ajutându-i prin dialoguri vii să înlăture prejudecățile ce limitau cunoașterea. Este cunoscut faptul că oamenii cred în existența unei ordini naturale a lumii și se poate chiar spune, mai departe, că lucrurile se petrec după niște legități. Acest lucru, însă, doar cu valoare de supoziție… Modernii au construit reguli, cu scopul ca o majoritate cât mai mare să adere la ele. Regulile, însă, dacă nu dețin un caracter universal, nu pot să aibă rolul de imperative și prin urmare nu vizează umanitatea. Se întâmplă și cazuri în care tocmai conducătorii ajung să își formeze scopuri greșite, care nu mai au legătură cu esența umană, ci duc la o îndepărtare de aceasta. De fapt, ideile moderne și sistemele de guvernare moderne reprezintă doar reacții la cele de dinainte. Însă un mare om de stat nu o să sacrifice vechile virtuți, ce sunt indiscutabile.

Scopul guvernării este în legătură cu scopul vieții. Scopul „cetății” nu este despre cel care guvernează, politica drept artă a guvernării formând, deci, o „treabă publică”. Suveranul trebuie să fie un om înțelept, el cunoaște arta de a trăi, ce e proprie speciei umane. Astfel va putea practica în mod corect arta de a guverna. Ce înseamnă, deci, a acționa în serviciul comunității umane? Un înțelept este, întâi, acea persoană ce duce o viață egală cu a celorlalți. De aici și situarea într-o perspectivă universală umană.

Grija față de ceilalți, de a îi pregăti să se cunoască pe ei înșiși, bunăvoința, sentimentul datoriei fată de comunitatea din care face parte aparțin omului înțelept. Apărător al dreptății, imparțial, om al acțiunii și în slujba aproapelui, el face binele și îi îndeamnă și pe ceilalți la un mod de viață și relaționare, încât să realizeze binele, să îl înțeleagă și să descopere sensul de „viață bine trăită”. Când vei putea defini ce e o viață bine trăită, o să știi și răspunsul la întrebarea: cine ești, de fapt, și ce vrei?

AURA  CIOBOTARU  este absolventă de Filosofie, la Universitatea București și profesoară la Colegiul Național „Ienăchiță Văcărescu”, din Târgoviște…   

 

Distribuie:

Locuri de munca difamcom

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro