Motto: „Arta este produsul dumnezeiesc al omului” – Vasile Ghica
Gazeta Dâmboviţei vă propune o nouă campanie de presă al cărei scop este să-i aducem în faţa publicului larg pe artiştii noştri. Vă invităm să-i descoperiţi pe târgoviştenii care trăiesc pentru frumos.
Conf.univ.dr. Florin Emil Nicolae Badea a făcut muzică toată viaţa, de la studiu şi interpretare, la predare şi compoziţie. Ca dirijor, s-a remarcat însă şi şi-a atras aprecierea personalităţilor din domeniul muzical din întreaga lume. Datorită lui, Târgoviştea a câştigat renume şi a întrecut centre cu tradiţie muzicală puternice din ţară.
Spuneţi-ne, pe scurt, care v-a fost parcursul în ceea ce priveşte pregătirea profesională
Am făcut muzică începând de la şase ani, la şcoala de muzică, actualul Liceul de Arte „Bălaşa Doamna” din Târgovişte. Am studiat vioara. Am plecat apoi la Piteşti, la liceu. Am avut colegi care s-au remarcat în lumea muzicală: Marcel Pavel, Felicia Filip. Am continuat studiul viorii. Ulterior am urmat facultatea de Muzică şi doctoratul.
De ce aţi renunţat la vioară?
Am renunţat pentru că în Târgovişte, în momentul respectiv, nu aveam o instituţie profesionistă unde să ne producem ca şi instrumentişti. Nu aveam orchestră simfonică, nu aveam filarmonică şi m-am orientat către chitară. Ani de zileam fost profesor de chitară la Şcoala de Arte „Octav Enigărescu” din Târgovişte.
Cum aţi ajuns dirijor?
La insistenţele unui maestru al meu, prof.univ.dr. Ioan Golcea, de la Universitatea Naţională de Muzică, am luat ore la clasa de dirijat, la Facultatea de Muzică, în 1998. Sincer, nu prea am fost dornic. Dar maestrul văzuse ceva în mine şi îi datorez demersul meu ca dirijor. Ulterior am intrat în contact cu alte personalităţi ale muzicii româneşti şi în calitate de dirijor, şi în calitate de compozitor : Sabin Pautza, Voicu Enăchescu, Valentin Gruescu, Mihai Diaconescu.
“Dl.dr. Badea s-a remarcat ca fiind un cadru didactic extrem de bine pregătit, care a repurtat succese remacabile atât la catedră, cât mai ales în calitate de fondator şi dirijor al cameratei Appassionato… Nivelul elevat de interpretare din concerte şi recitaluri a transformat corala Appassionato şi pe dirijorul său în adevăraţi ambasadori ai artei româneşti în manifestări internaţionale de prestigiu. Cadrul didactic Florin Badea este mereu preocupat de autoperfecţionare, de găsirea a noi mijloace de comunicare la clasă şi pe scenă. Talentul său şi capacitatea sa de a inspira pe alţii sunt întrecute doar de modestia şi nobleţea sa sufletească.” – Prof.univ.dr. Sabin Pautza
Când a luat fiinţă corala Appasionato?
Appassionato s-a înfiinţat în anul 2000, din dorinţa studenţilor. Din 2006 a avut prezenţă şi în plan internaţional, după formarea firească a acestui instrument – corul. Sunt peste 12 premii internaţionale obţinute până în prezent. Merit şi eu felicitări, dar în prmul rând merită tinerii talentaţi cu care lucrăm, care sunt din comunitate, ceea ce face ca acest cor să fie cu atât mai valoros.
Ştiu că vă ocupaţi şi de corul Liceului de Arte “Bălaşa Doamna” din Târgovişte. Ce rezultate aţi obţinut cu aceşti tineri?
Din 2007 mi s-a propus să mă ocup de acest corul Cantabile, alături de care am obţinut rezultate excepţionale. În lumea muzicii corale, la prima apariţie din 2009 au reuşit să obţină locul I, la faza zonală şi locul II, la etapa naţională. La următoarele două olimpiade au obţinut locul I de fiecare dată, concurând cu cele mai bune centre, cu tradiţie muzicală.
Care sunt elementele de care depinde succesul unui cor?
Membrii corului trebuie să aibă un nivel de cunoaştere muzical cât mai ridicat. E nevoie de răbdare, pentru că un astfel de instrument nu se poate forma într-o lună şi nici chiar într-un an. Iar în cadrul echipei trebuie să fie o atmosferă cât mai plăcută, să existe bucuria de a cânta. Aici se face diferenţa. Pentru că noi ne luptăm în concursuri cu voci formate, studiate, de cele mai multe ori mai mature şi mult mai bine reprezentate numeric pe scenă. Cu toate astea nu s-a întâmplat să nu fim pe podium la un concurs.
Aţi preluat şi corala Pro Musica. Ce înseamnă pentru dumneavoastră?
Începând din anul 2009, după moartea profesorului meu, dirijorul Gheorghe Dimancea, am preluat conducerea, la rugămintea exprimată dinainte de domnul profesor, a coralei Pro Musica, care actualmente poartă şi numele său. Este formată din cadre didactice sau cu formare pedagogică, voci adulte, este o corală cu o tradiţie de peste 130 de ani vechime. Puţini dirijori au şansa să lucreze cu o asemenea corală.
De ce calităţi şi aptitudini credeţi că are nevoie un dirijor pentru a face performanţă?
Dirijatul reprezintă o sinteză a nivelului de cunoaştere muzicală. Ai nevoie de un nivel de pregătire ridicat în toate disciplinele: teorie, solfegiu, armonie, polifonie, stilistică, istoria muzicii, pentru că în demersul tău profesional abordezi o literatură foarte vastă. Dirijorul trebuie să aibă un limbaj gestual care trebuie înţeles foarte bine de instrumentul cu care lucrează – corul. Actul în sine nu se produce numai pe scenă. Trebuie înţeles că întreg demersul de pregătire aparţine atât dirijorului, cât şi instrumentului cor. Aceste etape de pregătire duc la performanţă, nu numai prestaţia scenică a dirijorului.
CITEŞTE ŞI:
ARTIST TÂRGOVIŞTEAN: ANDREEA MIERLEA VISEAZĂ LA UN ATELIER PENTRU COPIII SĂRACI
ARTIST TÂRGOVIŞTEAN – NICOLETA VASILE: “CÂNTECUL MI-A FOST LEAC”
ARTIST TÂRGOVIȘTEAN – Florian Colea, pictorul ale cărei icoane au depășit barierele credinței