ortooxacell kiss2022.gif Flax

TABLETA DE CARTE ȘI FILM – Marius MIHĂLĂCHIOIU – Simbolul pierdut

Mundus vult decipi ergo decipiatur… 

 

   Simbolul pierdut (engleză: The Lost Symbol), este un roman al autorului american Dan Brown. Aceasta este treia carte în care personajul principal este Robert Langdon, profesor la Harvard. Inițial, cartea a avut titlul Cheia lui Solomon. Pe 12 februarie 2009, Ron Howard a anunțat, pe platourile de filmare a filmului Îngeri și demoni, că Dan Brown și-a terminat manuscrisul pentru Cheia lui Solomon. În numărul din mai 2009 a revistei Wired s-a scris că Brown a sugerat că viitorul roman va cuprinde statuia CIA, Kryptos, localizată în Langley, Virginia. Lansarea a ținut aproape 190 de librării deschise până la miezul nopții. În România, cartea a apărut în librării pe 18 ianuarie 2010, însă editura RAO a oferit tichete de precomandă pentru cei care au dorit să li se livreze acasă la 10 decembrie 2009; se estimează că 15.000 de români au cumpărat tichetul. Editura RAO a trimis în comunitatea de lângă Boston, locul reşedinţei lui Dan Brown, două ziariste: Ioana Grindean şi Mihaela Rădulescu.    Acestea au reușit să obțină un interviu pe subiectul acestui roman. 

   Am să menționez un singur aspect din interviu. Dan Brown recunoștea că „cel mai dificil aspect este faptul că Simbolul pierdut se concentrează pe noetică. Această ştiinţă a fost foarte greu de desluşit şi am avut nevoie de mult timp şi multă energie pentru a ajunge în acel punct în care să cred că noetica este adevărată. Am abordat-o de pe o poziţie plină de scepticism şi cea mai mare provocare pentru mine a fost să aflu suficient de multe despre noetică, astfel încât să mă conving că într-adevăr este o ştiinţă, că există ca atare.” În filosofie, noetica este o ramură a metafizicii care se ocupă atât de studierea minții, cât și a intelectului. Există, de asemenea, o referință la știința noeticii, care acoperă domeniul gândirii și cunoașterii, gândirii și cunoașterii, precum și operațiunile mentale, procesele, stările și produsele prin intermediul datelor cuvântului scris.

   În această uimitoare continuare a romanului numit Codul lui da Vinci, Dan Brown demonstrează încă o dată de ce este considerat cel mai popular scriitor de thrillere al ultimilor ani. Simbolul pierdut reprezintă o cursă uluitoare printr-un labirint real de coduri, secrete și adevăruri nevăzute, într-o confruntare cu un dușman terifiant. Acțiunea cărții, desfășurată în încăperile, tunelurile și templele secrete din Washington, D.C., se îndreaptă într-un ritm amețitor spre un final cu totul surprinzător. În deschiderea romanului, profesorul Robert Langdon este chemat pe neașteptate să țină o prelegere în clădirea Capitoliului din Washington. Însă la câteva minute de la sosirea lui, seara capătă o turnură bizară, când este descoperită mâna secționată a mentorului lui Langdon, Peter Solomon, un important erudit și cunoscut filantrop. Langdon recunoaște în simbolurile de pe mână o invitație antică, menită să-l poarte pe cel care o primește în lumea demult pierdută a înțelepciunii ezoterice. Realizând că singura speranță de a-l salva pe Peter este să accepte acea invitație mistică, Langdon pornește pe calea pe care aceasta i-o indică și pătrunde astfel într-o lume ascunsă a secretelor, a unei istorii neștiute, în locuri niciodată văzute – toate acestea conducându-l spre un adevăr inimaginabil.

   Mergând pe urmele cabaliştilor, ale neoplatonicienilor şi ale scriitorilor de literatură de mister, toate elementele din Simbolul pierdut sunt „predeterminate”. Aproape toate punctele acţiunii, numele personajelor, simboluri, referinţe istorice, numere şi opere de artă au mai multe înţelesuri şi interpretări. Luaţi în consideraţie aceste elemente şi aspecte din Simbolul pierdut. Toată cartea este structurată pentru a-i aduce pe Robert Langdon şi pe cititor într-un rit de iniţiere, o „călătorie a eroului”. Scenele şi evenimentele cheie provin din gradele şi ritualurile inițiatice. Astfel, simbolul pierdut seamănă cu Flautul fermecat al lui Mozart, ambele fiind lucrări care au încorporate ritualuri de iniţiere. De asemenea, cartea Simbolul pierdut este constituită ca o „călătorie a eroului” arhetipală, aşa cum o descriu Carl Gustav Jung şi Joseph Campbell. În termeni de spirit al timpului, Zeitgeist, se remarcă faptul că jurnalul personal al lui Jung, rămas mult timp nepublicat şi în care îşi notase propriile vise, coşmaruri şi impulsuri primitive, cunoscut sub numele de Cartea Roşie, care atinge multe dintre problemele ce apar şi în Simbolul pierdut, este publicat pentru prima dată în aceeaşi perioadă în care apare şi noul roman al lui Dan Brown.

   Numele personajelor sunt ele însele un mister și un simbol. Relevant este Christopher Abaddon, aceasta este identitatea asumată de Mal akh pentru viaţa în lumea exterioară. El foloseşte acest nume în primele întâlniri cu Katherine, când se dă drept psihiatrul lui Peter Solomon. „Christopher” sugerează dorinţa lui Mal akh de a deveni un Hristos, prin apoteoză personală, în urma martiriului şi a învierii într-o lume cerească. Prenumele său, „Abaddon”, face aluzie la sintagmele „locul distrugerii” sau „distrugătorul” din lumea ebraică. În Apocalipsa, Abaddon este îngerul Abisului, prăpastia fără fund şi posibil o altă denumire a Antihristului. Mal akh personifică tot acest rău, iar laboratorul său din subsol este, într-adevăr, un loc al morţii şi al distrugerii. Cuvântul „abis” este menţionat de multe ori în Simbolul pierdut, inclusiv atunci când Robert Langdon se scufundă în abisul aproape mortal al rezervorului cu „respiraţie lichidă” al lui Mal akh. Să ne amintim că în filmul Abisul, din 1989, apare una dintre primele reprezentări ale ventilaţiei lichide totale. Dar să nu uităm că Abaddón, exterminatorul (1974) este cel de-al patrulea și ultimul roman al lui Ernesto Sábato.

Simbolul pierdut este un roman foarte ambiţios. Pe lângă discutarea marilor probleme filosofice dezbătute în cinci mii de ani de istorie a civilizaţiei, cartea încearcă să încorporeze mai multe dintre temele literare importante care i-au atras pe scriitori şi pe povestitori de-a lungul timpului. Dan Brown îşi asumă un oarecare risc, deoarece abordează probleme pe care le-au ridicat mulţi scriitori mari, mai exact, marii scriitori, care au fost considerați inițiați. De exemplu, Faust, capodopera principală a lui Goethe, i-a luat marelui scriitor german şase decenii din viaţă. Cartea completă, publicată după moartea lui Goethe, în 1832, ridică întrebări profunde despre suflet, despre căutarea fericirii şi a satisfacţiei şi despre sensul vieţii. Faust este un roman psihologic înainte de apariţia psihologiei; este un roman politic din care reiese spiritul frățiilor inițiatice, este un roman religios despre bine, rău, Dumnezeu şi diavol. Are la bază o legendă germană despre un alchimist medieval. Din multe puncte de vedere, Simbolul pierdut, este o nouă repovestire a legendei lui Faust, desigur, nu la înălţimea celei a lui Goethe, însă tratând aceleaşi probleme ale vieţii şi morţii, ale ştiinţei, ale magiei şi ale religiei şi în care personajul încearcă să obţină nemurirea sufletului atât prin metode sacre, cât şi profane.

   Codul lui da Vinci a fost romanul al lui Dan Brown despre naştere şi viaţa. Tratează natura sacră a sexului (hieros gamos, în limba greacă) şi a feminităţii în primele religii. Tema sacralităţii femeii este prezentă în toată cartea. Maria Magdalena este vedeta poveştii. Acţiunea se concentrează pe căsătoria secretă dintre Iisus şi Maria şi pe presupusa linie de sânge pe care au dus-o mai departe copiii lor. Așa cum întreaga lume a descoperit în Codul lui da Vinci și în Îngeri și demoni, în romanele lui Dan Brown se întrețes istorii ascunse, simboluri tainice și coduri enigmatice, iar în Simbolul pierdut autorul îl provoacă din nou pe cititor cu o poveste inteligentă și alertă, care oferă surprize la fiecare pagină. Partea cinematografică a tabletei este reprezentată de o ecranizare a romanului sub forma unei mini-serii. Seria a avut premiera pe 16 septembrie 2021 la televiziunea de streaming Peacock .

   Am văzut doar primul episod, dar este promițător. Pe scurt, Simbolul pierdut de Dan Brown este un roman scris în același stil pe care îl întâlnim atât în Codul lui Da Vinci cât și în Îngeri și demoni. O carte plină de mister și de suspans, cu foarte multe trimiteri la mai marele mistere ale lumii, care te poate face să nu dormi două nopți la rând doar pentru a vedea dacă Robert reușește să își salveze prietenul. Am speranța că și mini-seria se va ridica la nivelul așteptărilor nu al romanului… că e greu.

   De menționat că Robert Langdon reușește să ne impresioneze cu ingeniozitate cu care dezleagă unele simboluri cu toate că este presat de timp, sau de apă, sau de spații strâmte despre care știm deja că nu-i sunt prea dragi. Nu trebuie să uităm că, la fel ca în titlurile anterioare, Robert dispune de o companie la fel de ingenioasă și anume acesta este ajutat de către Katherine Solomon care îl scoate de multe ori din impas.

 

MARIUS MIHĂLĂCHIOIU este absolvent de Drept, a învățat la… Carabella târgovișteană, e iubitor de literatură și de film…

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media