TABLETA DE MIERCURI: Pompiliu Alexandru – Baronul Münchhausen și Educația

 

    Desigur, cunoașteți pe vestitul baron Münchhausen, cel mai mincinos om din lume! Minciuna atrage după sine și alte „calități” umane. De obicei, când o iei pe o pantă a imoralității, o ții tot așa până când ți se pare normală și pertinentă varianta aleasă. Omul imoral este sigur pe sine, spre deosebire de omul moral, care are mereu îndoieli. Chiar când face un act imoral, acest om moral are mustrări de conștiință sau știe că a călcat strâmb. Imoralul pietrificat în imoralitate nu tresare la nicio acțiune, nu se judecă pe sine decât la superlativ! Este iritat imediat de orice „morală”. Pe el nu îl pui la punct! Nu îi pui nicio oglindă în față, că explodează imediat și îți sare la gât. Prin orice mijloace trebuie să te facă mic, mult mai mic decât el, ca să îți arate cât de înalt spiritual și moral este el. Dacă este afundat în cel mai mare nămol existențial, găsește soluția în sine, exact ca baronul din poveste, trăgându-se pe sine de păr pentru a ieși de acolo. Crede cu putere că este posibilă această ieșire! Oricât încerci să îi explici că așa ceva este contrar legilor firii, el îți arată pur și simplu, trăgându-se de păr și ieșind la suprafață curat și luminat! 

    Vă spuneam acum un episod sau două că am de-a face cu o pandemie care roade educația mai mult decât orice alt virus sau boală. Nici nu am apucat să descriu așa cum aș dori situația – căci realitatea bate de departe imaginația sau opinia celor care nu au de-a face cu lumea universitară sau liceală – și a apărut un articol cu privire la copierea „cu tactică și abilitate tehnică” a unor studenți de la Facultatea de Drept de la Universitatea din București, aceștia fiind propuși chiar exmatriculării. Am văzut și „reacții” din partea unor studenți care sar în a „calma” lucrurile, în a vedea și alte probleme… Ipocrizia este fără margini. În plus, un mare „vlogăr”, tânăr și frumos al zilelor noastre, care dă lecții la televizor despre cum ar trebui să fie orele la școală, cum ar trebui să se comporte profesorii, ce materii să predea, este prins cu maneaua în gură la un bairam cu staruri „culturale”. Între două manele probabil că are revelații cu privire la soluțiile salvării educației din mocirla în care stă cu baronul Münchhausen. 

    Este, așadar, furtul intelectual o problemă gravă a sistemului? Eliminarea acestuia ar schimba într-un mod vizibil fața educației? Înclin să cred că da. Știm că există extrem de multe probleme ale acestui sistem. Ca ministru al educației nici nu știi cu ce să începi. Poate de aceea sunt atât de neputincioși de peste 30 de ani. Toți vor să facă o reformă „de la A la Z”, și nu le iese decât „să tundă iarba” și să își facă vreo casă, după care cu toții rămân cu „conștiința împăcată”, apoi predau mandatul altui revoluționar care se pune pe tuns iarba. Eu cred că a aborda frontal această problemă, chiar dacă în opinia unora nu ar constitui „miezul” problemelor, ar produce un efect vizibil. Funeriu s-a atins de acest aspect, introducând camerele de filmat în sălile de examen. Reacția vremurilor acelora era explozivă! Toți profesorii corecți simțeau că este un lucru bun, copiii și părinții și restul profesorilor căutau tot felul de ieșiri spectaculoase, în stilul Münchhausen. Vă mai aduceți aminte de argumentele de genul: „Acum s-au găsit să facă asta? Când copilul meu dă bacul? Li se calcă intimitatea, dreptul la imagine etc.!” Se escamota frauda. În acele momente s-a pus o oglindă în fața națiunii. Iar națiunea s-a îngrozit de ceea ce a văzut. Noroc că de atunci până acum societatea „s-a adaptat” și la prezența camerelor. Nimeni nu vorbește despre metodele de evaluare. Notele date pe degeaba, și mari, pentru că „nu poți să distrugi viitorul vreunui copil”, în condițiile în care nu mai există concurs de admitere la universitate, și contează notele luate fie la bacalaureat, fie în timpul studiilor. Profesorii mai au să dea note cu pistolul la tâmplă. Așadar, chiar dacă notele exagerat de mari nu ar constitui o problemă extrem de gravă în acest moment, chiar dacă mint continuu copiii și părinții, căci respectivii nu sunt de nivelul arătat de aceste note exagerate, furtul este și rămâne o problemă gravă. Numai acest aspect dacă s-ar rezolva, asta ar produce o schimbare cu adevărat vizibilă de relief educativ care merge dincolo de un simplu „tuns al ierbii”. Bineînțeles, această copiere/plagiere este de eliminat de peste tot. Se poate începe, negreșit, cu profesorii. Dar vedeți cât de greu se mișcă lucrurile aici. Mari plagiatori sunt directori de școli, coordonatori de doctorate, mari profesori universitari, având și funcții extrem de bine plătite… Cum stingi acest foc? În condițiile în care 98% dintre studenți și/sau elevi copiază agresiv, iar dacă sancționezi așa ceva ești imediat considerat grandoman, moralist al națiunii, exagerat sau mai știu eu cum, ce poți face? Numele lor este Legiune! Cum lupți cu așa ceva? În fiecare zi există un profesor onest undeva care își depune o demisie căci cu „această școală nu poate lucra”. Alții, temerari sau nebuni, fac eforturi considerate nesăbuite pentru a menține o linie. Se îndoaie în fața vântului, fac compromisuri care îi fac să nu doarmă noaptea, dar merg mai departe, trăgând mai tare aer în piept, numărând zilele sau anii până la pensie, rugându-se pentru liniște! Între timp acceptă scuipatul părinților hipersensibili, cei care știu cel mai bine cum să le educi copilul – profesorul fiind pentru aceștia un fel de baby-sitter – sau ironiile, poreclele și indolența copiilor sau tinerilor încurcați atât de tare de ideea asta de școală, creată parcă să le încurce viețile, și din care nu învață nimic, căci este în bloc catalogată a fi anchilozată și fără relație cu „realitățile economice”. Parcă îl văd pe tânărul acesta frumos și deștept, mare vedetă a netului, cel cu manelele, care între două petreceri se prezintă la vreun post de televiziune sau are câteva mii de „followărși”, explicând doct ce trebuie făcut ca educația să se schimbe. Îl și văd cum devine iritat dacă ar primi brusc o nota 1 pentru că a luat cu copy-paste „doar” câteva fraze într-un referat pe care îl are la școală. Îl și văd țipând la profesor: „Dar ce anume nu a fost bine în lucrarea mea? Cum ați evaluat-o?” După ce i se spune că a copiat, chiar dacă i se arată de unde a luat, continuă: „Cred că vă înșelați, nu am copiat. M-am inspirat doar de acolo. Și apoi, sunt doar două-trei fraze luate, restul „este al meu”. Am auzit că procentul este de 60% pentru copiere! Nu apreciați efortul!” Sau, dacă un coleg de-al său îi spune că ar fi bine ca examenul următor să fie dat astfel încât să împiedice copierea masivă, el, împreună cu cei mai mulți colegi vor sări să-l bumbăcească pe colegul „care se crede dăștept”, spunându-i: „dacă te mustră pe tine conștiința, atunci fii tu, băh, corect!” „Ia uite cine se găsește să ne spună de asta… Mucea ăsta! Adică ăsta care se scarpină în nas la ore, care mănâncă în fața profesorului…. Du-te, bă, d-aici!” Colegul sătul de ipocrizie strigă: „Bă, îmi e silă de atâta meschinărie!” „Ce face, mă? Îți este „silă”? I-auzi… „îi este silă”, adică vorbește urât, se crede mare și tare, dar nivelul lui este de jos, o bagă p-asta urâtă cu „sila”!” Același tratament există și rândul profesorilor. Vine din când în când unul căruia i s-a făcut și lui silă de atâta ipocrizie, sătul să se mai prefacă a corecta textele plagiate, spunând că de acum încolo, pentru a elimina sau diminua acest fenomen, va proceda așa și pe dincolo. Ce fac „pacienții” în această situație? Simplu, în față nu îi spun nimic, nu au niciodată întrebări nici măcar legate de conținutul disciplinei; tac chitic, iar după aceea se dezlănțuie, urlând, pe la spate: „Prostul ăla vrea să ne pice!” „Ai văzut ce moacă are? Se crede mare și tare, un grandoman care ne vorbește din cur! Se crede Banciu, critică și ne vorbește de sus…” Așa că… cine să stingă acest foc? Ce fel de mască ne protejează de acest virus cumplit? 

    Ps: Toate dialogurile „imaginare” din acest text sunt parafrazări sau citate din personaje reale. 

   

Distribuie:

Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro