Gazeta Dambovitei | Cele mai noi știri din Targoviște și Dâmbovița

Ediția de vineri, nr. 3659
3-12-2021

TABLETA DE DUMINICĂ – Erica OPREA – Valori și nonvalori

Urmărind, zilele acestea, preselecțiile unei emisiuni de talente muzicale, mi-a răsărit în minte o întrebare legată de situația valorilor la ora actuală. Observând cât de mulți tineri talentați (unii chiar foarte tineri, de 16-17 ani) au avut prestații absolut excepționale, au dovedit că au un dar înnăscut și un potențial crescut pentru dezvoltare, m-am întrebat de ce, în piața muzicală autohtonă, dar și la nivel internațional, nu-și au locul mai mulți oameni ca aceștia.

Generalizând, discuția se poate transforma într-o discuție despre valoare și nonvaloare în toate domeniile care necesită creativitate sau aptitudini, ducându-se înspre o discuție care se referă la raportul dintre valoare și non-valoare în aceste domenii. Trăim într-o perioadă, grație dezvoltării internetului, în care lumea devine din ce în ce mai interesată de conținut: mult, variat, colorat, mereu nou, chiar dacă nu neapărat original și adesea constituit prin aplicarea unor rețete. Într-o lume în care succesul se măsoară în abonați, vizionări, followeri, like-uri, în care totul se vrea a fi mult, unde își mai poate face loc talentul? Mai poate fi el măsurabil prin alți parametri în afara celor care țin de popularitate? Întrebări ca acestea apar în mod firesc, având în vedere că puțini dintre cei valoroși care participă la astfel de emisiuni, dar și puțini dintre câștigătorii acestor emisiuni reușesc să aibă o carieră strălucitoare după, în timp ce oameni cu vizibil mai puțină vocație și mai puține înzestrări ajung să aibă un succes fulminant.

Diferența dintre aceste două categorii și gradul de succes asociat lor este făcută de către marketing-ul aflat în spatele produsului cultural/ de divertisment care este reprezentat de acel artist. Cu cât mai mult este construită o imagine vandabilă, controversată, șocantă chiar, cu atât mai mult acea persoană ajunge să genereze profit: pentru sine, dar adesea mai mult pentru structurile din jurul său. Cu siguranță, există și numeroase exemple în care talentul în sine, valoarea, performanțele persoanei sunt cele promovate și sunt cele care ajung să atragă public, interes și vânzări, însă, de cele mai multe ori publicul țintă este altul, unul ceva mai restrâns și mai cunoscător, care știe să aprecieze nuanțat o valoare. Adesea, în cazurile acestea, artiștii țintesc mai mult către calitate decât către cantitate, atât în ceea ce privește actele artistice, conținutul oferit în media, cât și tipul de public căruia acești artiști i se adresează, întrucât ei își înțeleg valoarea și conștientizează că sunt mai mult decât un produs de consum, ci sunt creatori care oferă niște opere sau acte artistice care trebuie savurate până în cele mai mici detalii.

Neînțelegând sau neacceptând cum funcționează industriile creative în momentul de față, putem fi lesne indignați de ceea ce se întâmplă în jurul nostru, de promovarea agresivă a unor non-valori în spațiul public, fie el offline sau online. Fiind axată pe lucruri ce pot fi livrate rapid, consumate rapid, care să distreze și care să nu provoace prea mult la gândire, societatea de consum nici nu dorește să facă efortul de a cere sau de a servi altceva. Cei care reușesc să înțeleagă mecanismul acesta pot încerca, în ciuda faptului că e dificil, să se detașeze de val și să-și caute propriul conținut de interes din nișa la care acesta aspiră, întrucât, în ciuda vizibilității mai reduse, există suficient conținut și în aceste arii de interes, dacă avem răbdarea și dorința să căutăm suficient.

Până când societatea va reuși să se modeleze, ca întreg, înspre a privi mai sus decât nivelul de pâine și circ, putem spera ca cei care sunt valori și creează lucruri de calitate să nu deznădăjduiască în demersul lor, iar publicul lor să nu deznădăjduiască în a căuta aceste comori ascunse.

ERICA OPREA e absolventă a UNAP – București, are delicatețea desenelor sale, e un talentat artist plastic, care transformă, cum spune, emoțiile în culori și este, desigur, absolventă de „Carabella”…

Distribuie:

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


hymarco
novarealex1.jpg Valeriana

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
Gopo

CITEȘTE ȘI

soundservice SPMT
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Webhosting Armand Media