ortooxacell kiss2022.gif Flax

TABLETA DE CARTE ȘI FILM – Marius MIHĂLĂCHIOIU – Lupta cu Îngerul

„Numele sunt cele mai scurte vrăji din lume.”-  (citat din filmul Maestru Yin-Yang)

Pentru că sunt muritor, am regretul că nu voi putea să termin de citit măcar ce mi-am propus sau ce îmi voi propune. Este unul dintre regretele mele de muritor. Astăzi am să scriu despre o carte, o pictură, o frescă și o biserică. Cartea se numește Lupta cu Îngerul și este scrisă de Kauffmann. Mi-a fost recomandată de prietenul și colegul meu de redacție, Pompiliu Alexandru. Într-o după amiază de joi, la Seara de Carte, așa rapid, mi-a zis „cumpără cartea asta, citește-o și trebuie să vorbim”. Am cumpărat cartea dintr-un anticariat din Craiova și m-a costat mai mult transportul decât cartea în sine. Înainte de a scrie despre carte și autor, am să vă dezvălui că este o carte vizuală, în ciuda faptului că nu are „poze”. Este o scriere despre construcția mistică și spirituală a unei imagini după o scenă biblică. Stilul în care este scrisă amintește de Dan Brown. Lupta lui Iacov cu Îngerul este lupta pe care fiecare dintre noi o dă la un moment dat. Cred că nu există cineva care să fie exonerat de o astfel de luptă și într-un anumit context omului nu îi este refuzată o astfel de Mare Întâlnire, însă puțini recunosc acest moment, iar Ratarea sau Întâlnirea lui diferențiază omul normal de omul religios, care întelege atât esența lui Dumnezeu, cât și prezenta Lui. Cartea este o investigație pe care autorul o declanșează cercetând pictura și biserica, concentrându-și atenția în special pe chestiunile ascunse. Caută indicii în Muzeul Delacroix, într-un local din Dieppe, în Castelul Augerville sau satul Champrosay. Se luptă să descifreze Jurnalul pictorului. Poartă discuții cu un critic de artă, cu o conferențiară de la Louvre și cu o sculptoriță al cărei atelier se afla pe acoperișul bisericii Saint-Sulpice. Toate scenele se întrepătrund, ca într-un film de Quentin Tarantino, relevând un motiv central din care autorul este parte.

Jean-Paul Kauffmann este un jurnalist și scriitor francez. În anul 1984 a devenit reporter pentru L’Événement du jeudi. În această calitate, ajunge în Liban, unde este răpit la Beirut, împreună cu sociologul Michel Seurat, în 1985. Michel Seurat a murit în custodie, în 1986. Ca ostatic, Jean-Paul Kauffman a trăit experiența traumatică a călătoriei în mai multe rânduri, înfășurat într-un covor oriental, unde se asfixia și leșina, ceea ce l-a făcut să reflecteze asupra vieții și a credinței. Declara pentru ziarul La Croix: „Nu știu istoricitatea acestui profet Iisus Hristos care a crescut mulțimile de ceva vreme, dar el a rostit totuși cuvinte despre dragoste sau bogăție pe care le consider de neegalat. Mesajul său este chiar mai actual ca niciodată. Acest lucru rezonează foarte puternic în mine. El a spus că nu numai că trebuie să-ți ierți dușmanii, ci și să-i iubești.”

Andrei Pleșu scria, în cartea sa „Despre îngeri”, despre o idee a lui Vladimir Propp din care rezultă că „textul este structura universală a oricărui basm, însă nu toate basmele se pliază pe acest arhetip, acestea acoperând doar un anumit registru al schemei-standard”. Creația prin pictură a lui Delecroix este lupta lui cu Îngerul. Am avut mereu o invidie, în sensul bun al cuvântului, pentru cei care crează artă din orice, din cuvinte, din imagini, din sunete. Astfel, fără a dezvălui prea mult, vă las o mostră de scriere de geniu: „Mi-a istorisit povestea Nopţile Luteţiei (numele celtic al Parisului). Totul pornise de la turnul nordic al lui Saint-Sulpice. Nu cunoşteam biserica asta. Când am vazut-o, masivitatea ei m-a speriat. Privirea mi-a fost intrigată, pe loc, de o inscripţie în ebraică. Era gravată pe frontoanele triunghiulare ale turnului celui mai înalt. Era tetragrama sacră a numelui divin YHWH. Este interzis unui evreu să-l pronunţe, este numele inefabil. Cel care-l spune nu mai are loc în lumea viitoare. Ce rost avea această inscripţie în ebraică într-un sanctuar creştin? Am intrat în biserică. Primul lucru care mi s-a înfăţişat a fost lupta lui Iacob cu îngerul. Episodul simbolizează un moment capital din istoria poporului meu. Naşterea Israelului! Am scris în cartea mea că DelaCroix a făcut o greşeală. El a pictat un înger în locul unui om. Acesta nu are un sex determinat. Nesiguranţa aceasta este foarte stranie. Cred că îngerul este îngrozit. Iacob l-a lovit sub centură. Eroina mea exclamă! „Dumnezeu se teme!”. Reflexia aceasta mă surprinsese în chip deosebit. I-am împărtăşit perplexitatea: „Nu înţeleg! Este Dumnezeu, un înger sau un om?”. El mi-a răspuns că povestea din Geneză, în care se suprapun mai multe versiuni, fusese remaniată în diferite epoci, ca să fie con formă cu ortodoxia iudaică.”Nu te lupţi cu Dumnezeu, textul se fereşte cu grijă să-l numească, motiv pentru care a trebnuit mai târziu să fie transformat în înger”. Am dezbătut îndelung realitatea luptei.Iacob luptase cu adevărat. Nu era vorba de transpunerea unei încercări mistice, realatate după aceea ca un eveniment real ? „Dacă Iacob a născocit această luptă, atunci de ce este rănit ? S-a mutilatm singur ?-Nu, hotărându-se el rana este cu adevărat dovada că a avut loc o luptă.”Nopţile Luteţiei este un roman despre imposibilitatea atribuirii unui nume. Shahar mi-a vorbit mult despre Ludwig Wittgenstein ( filosof austriac, autorul unor contribuții fundamentale în dezvoltarea logicii moderne și a filosofiei limbajului; renumit pentru Tractatus Logico-Philosophicus), pe care îl citează la începutul romanului. Ca şi DelaCroix, filozoful austriac era obsedat de propria lui identitate. „Sunt cu adevărat cel care poartă numele meu?”. Această întrebare chinuitoare, Wittgenstein încă şi-o mai punea cu câteva zile înaintea morţii. Ne făgăduisem să ne revedem. David Shahar (a fost un scriitor israelian renumit pentru romanele inspirate de legendele magice ale Cabalei) a murit pe 2 aprilie 1997. A luat cu el numele secretului în mormânt.Biserica Saint-Sulpice din Paris adăpostește pictura-frescă și a fost utilizată de Dan Brown ca decor pentru Codul lui Da Vinci. Descrierea este foarte frumoasă și reușește să convingă, este aproape cinematografică: „Silas îngenunche în dreptul primei strane şi se prefăcu a se ruga în timp ce studia interiorul bisericii. La fel ca majoritatea locaşelor de cult, Saint-Sulpice avea forma unei uriaşe cruci. Partea centrală – naosul – ducea direct spre altarul principal, în faţa căruia se întretăia braţul scurt al crucii, numit transept. Intersecţia se afla chiar sub cupola principală şi era considerată inima bisericii… punctul său sacru şi mistic….Întorcându-şi capul uşor în dreapta, privi spre transeptul sudic, spre zona liberă de la capătul rândului de strane, unde se afla obiectul pe care toate victimele sale îl descriseseră….Încrustată în pardoseala de granit, o bandă îngustă de alamă lucea în piatră… o dâră aurie pe podeaua bisericii. Pe bandă se aflau marcaje regulate, ca liniuţele de pe o riglă. Era un gnomon, un dispozitiv astronomic de origine precreştină, păgână, asemănător unui cadran solar.”

Turişti, oameni de ştiinţă şi istorici din lumea întreagă veneau la Saint-Sulpice cu intenția de a vedea celebrul gnomon pe care aceasta îl adăpostește, însă aici mai pot fi admirate o serie de capele absidale. Toate sunt superbe; încărcătura lor sculptural-picturală impresionează. Capela Sfinților Îngeri este cea pe care Eugène Delacroix a înfrumusețat-o cu mai multe fresce. Una dintre acestea este și fresca „Lupta lui Iacob cu îngerul” – cea mai cunoscută, lucrată către sfârșitul vieții pictorului, între anii 1854 și 1861.  Cei care au curiozitatea vor găsi în link-urile de aici câteva imagini:

 https://www.youtube.com/watch?v=_DqPGfGkkZk 

https://www.afrenchcollection.com/saint-sulpice-paris-second-largest-church/

 

MARIUS MIHĂLĂCHIOIU este absolvent de Drept, a învățat la… Carabella târgovișteană, e iubitor de literatură și de film…

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media