PARADIGME DIN POST-IZOLARE – Robert MARIN – Prețul intransigenței (IV), o apărare demontabilă

   Deși există mii de cărți ce promit să dezvăluie rețeta succesului în orice domeniu, secretul reușitei rămîne adînc ascuns în spatele hazardului. Acolo unde nu înțelegem ce se întîmplă, suntem împinși de natură să fabulăm un posibil răspuns, pe această linie, oamenii de succes ajung să considere prin extrapolare că orice idee le vine în minte conține automat și o sămînță de succes. Această superioritate iluzorie naște o formă ușoară de intransigență (exprimată de obicei prin aroganță) prezentă la marea majoritate a oamenilor inteligenți. Unul dintre personajele simbol al acestui fenomen este legendarul Steve Jobs despre care se spune că ne-a schimbat irevocabil viețile prin forța convingerilor sale. Liantul vîscos al intransigenței se acumulează în astfel de cazuri în jurul unor idei fixe, ce în realitate sunt mai fragil alcătuite decît par la prima vedere și, în unele cazuri, demontabile .

   Lucrînd chiar pe cazul concret al lui Steve Jobs, Adam Grant (psiholog organizațional la Wharton și autor al cărții Think Again – The Power of Knowing What You Don’t Know) ne oferă, într-un articol intitulat Convingerea celor de neconvins, publicat în Harvard Business Review (martie-aprilie 2021), cîteva metode de colaborare (tot într-un format rețetă) ce pot submina intransigența unui interlocutor inflexibil. 

 

  1. Cere unui „știe tot” să explice cum funcționează lucrurile!

   „Prima barieră în a schimba punctul de vedere al cuiva este aroganța persoanei respective. Am întîlnit cu toții lideri supraîncrezători  care nu știu ceea ce nu știu. Dacă le adresezi direct ignoranța vor deveni defensivi. O abordare mai bună este a le da ocazia să recunoască singuri lipsurile din înțelegerea lor”. Grant povestește despre cum Wendell Weeks (CEO Corning, compania care realizează sticla de la produsele IPhone) a găsit soluția necesară telefoanelor Apple. Oamenii lui Jobs au verificat cîteva mostre Corning și le-au clasat ca fiind prea fragile, Weeks a revenit spunînd că poate crea o sticlă mai bună dar trebuiesc bine înțeleși parametrii la care ea trebuie să răspundă. „Nu știu dacă o să pot face eu sticla de care ai nevoie” i-a spus Weeks lui Jobs „dar aș fi foarte bucuros să discut cu echipa ta tehnică pentru a găsi cea mai bună formulă posibilă”, Jobs a răspuns „eu sunt suficient de tehnic”. Cînd Weeks a ajuns la Cupertino l-a lăsat pe irascibilul Jobs să explice el cum trebuie să fie realizată sticla, destul de curînd expertiza lui Jobs a fost epuizată și era clar că de fapt era depășit de problemă, aceasta a fost deschiderea de care Weeks avea nevoie, s-a dus la panoul de prezentare și a spus: „lasă-mă să îți prezint puțin știința acestui domeniu și apoi vom avea o conversație mult mai bună”, Jobs a fost de acord, Weeks a schițat factorii care influențeză fabricația, inclusiv compoziția chimică a sticlei, în cele din urmă produsul a fost realizat așa cum a sugerat Weeks. „În ziua în care IPhone a fost lansat, Weeks a primit un mesaj de la Jobs pe care acum îl are înrămat în biroul său „Nu am fi reușit fără tine””.

 

   2.Lasă o persoană încăpățînată să preia frîiele!

   „Un la doilea obstacol în a schimba opiniile oamenilor este încăpățînarea. Oamenii neînduplecați văd în certitudine și consecvență niște virtuți. Odată ce s-au hotărît, convingerea lor pare cioplită în piatră. Se pare însă că punctele lor de vedere devin mai flexibile dacă le cedezi lor dalta”. Mike Bell, un fost inginer Apple, asculta muzică în anii ’90 la Mac-ul său, și pentru că un computer nu este foarte mobil s-a gîndit că ar fi interesant de creat un echipament separat, ușor de relocat prin casă, prin care să faci streaming audio. Atunci cînd i-a prezentat ideea lui Jobs acesta a rîs în hohote, Bell a adăugat că s-ar putea face și video-streaming, „Cine dracu ar vrea să facă video-streaming” a răspuns neimpresionat Jobs. Într-o astfel de situație cel mai bun mod de demontare a intransigenței este prin angajarea scepticului în problema ta schimbînd întrebarea impersonală „ce-ar fi dacă?” cu întrebarea incluzivă „oare putem?”. Într-o zi Bell a menționat întîmplător că devreme ce nimeni nu poate avea un Mac în fiecare cameră poate s-ar putea realiza o cutie separată care să ruleze conținut media, Jobs era încă neconvins dar îtrezărind posibilitățile a început să își aroge o oarecare paternitate asupra ideii și l-a încurajat pe Bell să demareze proiectul, acesta s-a transformat în timp în produsul Apple TV.

 

  1. Găsește modul corect de a lăuda un narcisist!

   „Un al treilea obstacol în schimbarea opiniei cuiva este narcisismul. Liderii narcisiști se cred superiori și speciali și nu sunt îngăduitori cu a li se spune că greșesc. Dar cu o încadrare adecvată îi poți struni spre a admite că și ei sunt failibili”. În 1997, la scurt timp după ce a revenit pe poziția de CEO la Apple, Jobs a fost aspru criticat la o sesiune de consultare cu publicul într-una din faimoasele conferințe globale ale companiei. În ciuda staturii mitice de inovator suprem pe care Steve Jobs o avea, un spectator ia spus: „este trist și evident că la mai multe capitole pe care le-ați discutat habar nu aveți despre ce vorbiți”. Cunoscînd temperamentul exploziv al lui Jobs putem presupune că răspunsul a fost aspru și că probabil s-a finalizat cu evacuarea din sală a dizidentului. „Unul dintre lucrurile cele mai dificile, atunci cînd încerci să implementazi schimbări fundamentale, este că oameni precum acest domn au dreptate în anumite aspecte” a răspuns Jobs adăugînd:„deja am admis că în multe chestiuni nu am nici cea mai vagă idee despre ce este vorba, așa că îmi cer scuze … vom identifica erorile și le vom corecta”, participanții au erupt în aplauze. Cauza pentru acest surprinzător act de umilință din partea lui Jobs a stat se pare în felul în care provocatorul și-a introdus comentariul: „domnule Jobs, sunteți un om deosebit de inteligent și influent”, la care Jobs, pe fondul rîsetelor din audiență a reacționat: „și acum vine …”. S-ar spune că o posibilă cheie stă în complimentarea interlocutorului într-o arie diferită de cea în care vrei să îl faci să se răzgîndească.

 

  1. Nu fi agreabil cu dezagreabili!

   „Un impediment final în a convinge pe cineva este dezagreabilitatea, o trăsătură des exprimată prin tonul argumentativ. Oamenii indispuși la acord sunt determinați să strivească competitorii, iar dacă le sugerezi să își schimbe strategia te vei transforma și tu într-un competitor. Cu toate astea, dacă ești pregătit să îți impui poziția în loc să te retragi, poți obține un rezultat mai favorabil”. În anii ’80 la Apple, liderii echipei Mac ofereau un premiu anual celui care a avut curajul de a îl confrunta cu dîrzenie pe Jobs. În timp toți cîștigătorii acestui premiu au fost promovați de Steve Jobs la conducerea unor divizii cheie ale companiei.

   

ROBERT  MARIN este absolvent de Arhitectură și de… „Carabellă târgovișteană.

Distribuie:

Locuri de munca difamcom

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro