PARADIGME DIN POST-IZOLARE – Robert MARIN – În rol secundar

Ierarhii de excelență precum premiile Oscar sau Palme d’Or sunt, de ani buni, contestate ca false atribuiri de valoare. Prea mult relativism estetic, prea neconvenabile criteriile, prea multă politică deghizată în validare profesională.  Cu toate astea mă găsesc în continuare curios să aflu cine și la ce a mai fost nominalizat în astfel de ample gale comerciale. Săptămîna trecută au fost anunțați artiștii propuși pe categorii la premiile muzicale Grammy. Duduie internetul de contestații și reacții de distanțare față de aceste nominalizări, dar dincolo de bravura boicotului stau eforturile artiștulor vizibili, ai celor din planul doi, ai întregului sistem de suport care îi susține.

La secțiunea „Record Of The Year” a fost, printre alții, nominalizată și Doja Cat cu piesa Say So, o compoziție „low-fi melodic hip-hop” cu conținut sexual explicit tipic genului. https://www.youtube.com/watch?v=pok8H_KF1FA Clipul melodiei, ce proiectează privitorul în atmosfera „groovy” a anilor 70, a fost filmat într-o casă cunoscută de arhitecți sub numele de Sheats Goldstein House. Și în sfîrșit am ajuns la subiect, să recunoști după nume o locuință din California aparent întîmplătoare, pare un act de excentricitate culturală cu care se poate mîndri doar un maniac-compulsiv.  Și totuși, silueta arhitecturală și atmosfera acestei case este de fapt familiară pentru milioanele de oameni ce au văzut box-office hits precum Charlie’s Angels: Full Throttle, The Big Lebowski sau Bandits, pentru că a fost locație de filmare importantă în toate aceste filme. 

Sheats Goldstein House este lucrarea arhitectului John Lautner și a fost finalizată în 1963 pe coastele din Beverly Hills. Clasată în termeni mai largi în stilul Mid-Century Modern și influențată de linia arhitecturii organice lansate de Frank Lloyd Wright (vezi Fallingwater House, 1937), acest tip de arhitectură a ajuns să reprezinte promisiunile modernității în perioada „epocii atomice” de expansiune economică americană ce a urmat celui de al II-lea război mondial. S G House nu este singura casă proiectată de arhitect ce a ajuns ca spațiu fundal în filme comerciale americane. Tocmai datorită unor concepte aspiraționale, marcate de încredere în inovație și viitor, pe care o astfel de arhitectură le întrupează, construcțiile domestice ale lui Lautner sunt cadrul perfect pentru situații excepționale, spectaculoase, cu un mic dozaj de glamuros și cu o oarecare trimitere nostalgică spre vremuri în care diferența dintre banal și grandios era clar definită.

În filmul Charlie’s Angels, ediția 2000, puteți vedea The Chemosphere, faimoasa casă într-un picior, proiectată de Lautner în Saint Fernando Vally – Hollywood Hills. Este cuibul personajului negativ (Sam Rockwell) din care personajul lui Drew Barrymore a reușit la limită să scape cu viață dar fără haine.

În Armă mortală 2 (Lethal Wepon 2) realizatorii filmului îl plasează pe personajul negativ, un odios ambasador al Africii de sud  sub apartheid, într-o altă casă celebră, Garcia House zisă și „casa curcubeu”. Interesant în acest caz este faptul că cineaștii au insistat să plaseze un personaj fictiv într-o casă reală filmînd întreaga acțiune, inclusiv demolarea de la final, într-o replică 1 la 1 a casei originale construită special pentru filmare, toată strădania fiind justificată de valoarea simbolică a stilului lui John Lautner.

Dar cel mai bun „rol” al unei case Lautner merge, cred eu, către Schaffer House în filmul A Single Man, realizat de Tom Ford. Construită în 1949, această locuință precede exuberanța formală a anilor 60, integrarea ei fără efort în natura sitului pe care îl ocupă o face să fie scena perfectă pe care drama personală a unui domn, inadecvat pentru perioada în care este plasată acțiunea filmului, devine investigație de stil în natura umană. Tom Ford este mai cunoscut ca fashion-designer și director de creație a unor case de modă precum Gucci sau Saint Laurent, ca cineast a realizat două lungmetraje A Single Man și Nocturnal Animals, în cazul în care nu le-ați văzut le recomand cu căldură.

În micile comentarii pe care le încerc în gazetă, citez, probabil deseori nepotrivit, mai mult din filosofi și intelectuali publici cu speranța că numele lor, sau măcar vorbele lor, sunt mai familiare sau mai ușor de plasat de cititor într-un sistem de referințe culturale. Arhitecții nu se pricep la cuvinte, cei mai buni dintre ei știu să asambleze idei despre construcții și unii dintre cei mai buni reușesc chiar să încadreze pe neobservate, povești interesante. 

ROBERT  MARIN este absolvent de Arhitectură și de… „Carabellă” târgovișteană.

Distribuie:

Regata Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro