JURNAL DE CORPORATIST – Teodor Constantin BÂRSAN – Cunoașterea sinelui

   Întotdeauna mi s-a părut puțin naiv sfatul, îndemnul lui Socrate, gnosi se auton, fără complexitate și adâncime. Poate la fel de general și totuși atât de abstract ca și îndemnul new age-ist „Iubește-te pe ține însuți”. Oare iubindu-mă pe mine însumi voi ști cine sunt sau știind cine sunt mă voi iubi pe mine însumi? Totuși, dacă descopăr că nu am niște calități lăudabile, și că ceea ce sunt nu corespunde deloc cu percepția mea despre mine însumi? Mă mai pot iubi? Sau poate că am ajuns la ideea că știu cine sunt, mă admir, mă accept și mă iubesc. Iisus Christos ne arată că cele mai importante legi sunt iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproape. „Iubește-l pe Dumnezeu cu tot sufletul, cu toată mintea ta și cu toata inima ta, și pe aproapele tău că pe tine însuși” ne spune Iisus în Matei 22”37. În aceste două învățături este cuprinsă toată Legea. Iubirea de aproape putem spune că este inteligibila în comparație cu cele dinainte menționate. Putem pretinde aceasta iubire altruista  în momentele noastre de pace, liniște, exaltare, bucurie. Dar, dacă luăm o serie de incidente, frustrări și enervări, sfântul poate deveni dictator cu pulsiuni criminale în doar câteva momente. Dar nimeni nu pretinde ca iubirea de aproape să fie un retreat hippy, un woodstock, o carte poștală UNICEF în care ne îmbrățișăm cu toții, indiferent, de etnie, orientare politică, religie etc. De altfel, iubirea de aproape nu se manifestă prin îmbrățișări calculate și alte exprimări ale afecțiunii. Iubirea de aproape trebuie să fie consecventă, subtilă, discretă. Nu avem nevoie de PR și advertising, Nu trebuie să ne strigăm iubirea la fiecare colț de stradă, nu e nevoie de fanfară nici pentru filis, eros sau agapis. 

   În biblie nu ni se explică ce este iubirea de sine și cum ar trebui să ne iubim. Probabil că iubirea de sine este de la sine înțeleasă. Ideologia new age ne îndeamnă să ne punem pe noi în centrul universului, să ne acordăm aceeași atenție și respect pe care le acordăm și altora, ba chiar mai mult. Dar aceeași iubire de sine poate duce la orgoliu, la un ego distorsionat, la o preocupare obsesivă și patologică față de sine.  În creștinism, ne putem cunoaște pe noi prin acțiunile noastre, prin gândurile noastre, prin introspecție, pentru că un creștin se raportează întotdeauna la Cuvântul lui Dumnezeu.

   Jordan Peterson ne îndeamnă în cartea sa „12 reguli de viață. Un antidot împotriva haosului” să negociem cu noi înșine, să nu fim nici excesiv de îngăduitori, dar nici tiranici. Și probabil că viață noastră este un șir lung de negocieri.  Dar, desigur, puțină tiranie asupra obiceiurilor dăunătoare și iraționale și o atitudine stoică nu ne-ar dăuna. În fine, până la urmă ce înseamnă gnothi se auton, aceste cuvinte atât de vechi încât nu știm dacă în greaca veche auton se pronunță afton, ca în neogreacă, cuvinte atât de vechi încât tind să-și piardă din semnificație. Eu nu cred că vrem să ne cunoaștem. Cred că ar fi o experiență dureroasă. O operație fără anestezie. Să ne confruntăm cu obsesiile, ranchiunele, pulsiunile noastre din inconștient necesită o pregătire atentă. Poate că nu vom știi niciodată cine suntem. Poate că deja ne-am format o percepție și suntem mulțumiți cu ea.  Poate că cel mai bun mod de a ne cunoaște pe noi este prin modul în care am reușit prin acțiunile noastre minore, aparent fără o semnificație foarte importantă, însă constante. Psihoterapeutul Marissa Peers își îndemna studenții, într-un curs, să își aleagă o profesie prin care pot ajuta oamenii, prin care pot îmbunătăți viețile celorlalți. Sinele are multe straturi și numeroase dimensiuni. Ne putem pierde încercând să analizăm fiecare latură, fiecare fațetă. Poate părea o platitudine patetică, însă nu mi-am descoperit calitățile decât atunci când am ajutat alți oamenii și atunci când am creat ceva, ceva ce a schimbat ziua sau viața cuiva în bine. În rest? Sunt probabil zeci de Teodori, care mai de care cu personalități mai complexe, zeci de imagini care nu îmi întrunesc așteptările sau, dimpotrivă, le depășesc.  Îmi pot oferi o imagine despre modul în care mă percep eu pe mine însumi, dacă sunt prea îngăduitor sau prea tiranic, dar în nici un caz  nu pot spune că am ajuns să mă cunosc prin intermediul lor. Asta nu înseamnă, cumva, că doresc validare, caut validare. Nu, obțin validare tot de la mine însumi, fiind sincer cu mine. Dacă sunt sincer cu Dumnezeu, sunt sincer cu mine și cu ceilalți. Dacă refuz sinceritatea sunt prins ca un oroboros într-un cerc vicios, torturat pentru eternitate.

 

TEODOR  CONSTANTIN  BÂRSAN este sociolog, poet și prozator, corporatist de… Irlanda, dar nu a uitat Târgoviştea adolescenţei lui…

 

Distribuie:

Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro