ortooxacell kiss2022.gif Flax

IPOTEZE DE LUCRU – Iulian MAREȘ – Gastronomie şi brand de oraş

Frumoasa urbe a Târgoviștei a fost recent tulburată de o zarvă politică în care calul de bătaie a fost sectorul HoReCa din economia locală. Unii pro, nimeni contra și totuși disputa s-a soldat cu certe prejudicii financiare și relative câștiguri electorale. Să ședem strâmb și să cugetăm drept, zic. Privind din partea plină a paharului, să folosim prilejul pentru a dezbate importanța acestui sector în tendința de creștere economică pe care o înregistrează orașul tot mai pronunțat.

Nu am pretenția să pot trata exhaustiv acest subiect, dar am la îndemână exemple concrete și reale, de natură să orienteze, sper, discuția pe o direcție mai sănătoasă. În rezumat anticipativ, aș spune că Târgoviștea are șansa să facă din oferta gastronomiei locale un veritabil brand de oraș, iar când vorbim de brand, vorbim de o imagine care trebuie întreținută constant și respectată de toate forțele politice auto-evaluate ca responsabile.

Așadar, în urmă cu ceva timp, am însoțit o delegație din partea orașului ialomițean Fierbinți-Târg, venită la Târgoviște într-o vizită de informare prin care am dorit să vedem cu ochii noștri progresele reușite la nivelul infrastructurii educaționale și infrastructurii sportive. În pauza de prânz a programului, am fost în Centrul Vechi și am mâncat. La modul cel mai obiectiv, pentru jumătate dintre membrii delegației mâncarea a fost spectaculos de bună și de bine servită, pentru cealaltă jumătate s-a nimerit ca felurile alese să fie modeste calitativ. În ansamblu, a fost mulțumitor. Ca dovadă, două săptămâni mai târziu, prieteni din Fierbinți-Târg au venit la Târgoviște, împreună cu prieteni de-ai lor și au mers cu entuziasm la același restaurant din Centrul Vechi. Din fericire, experiența a fost la superlativ și m-a bucurat să aud din partea lor aprecieri pozitive.

Cel mai recent, am discutat despre Târgoviște cu un prieten olandez, important exponent al comunității conaționale de afaceri din România, ocazie cu care am aflat nu doar că fusese în oraș o dată, în trecut, dar și reprezentarea cu care rămăsese în minte: pentru el, Târgoviștea era „orașul acela apropiat de București, ce are un turn mare, lângă care poți mânca niște coaste excepționale”. Ce poate fi mai elocvent din perspectiva turismului local? În câteva cuvinte, omul a rezumat esența de brand a orașului: Turnul Chindiei și un exemplu demn de laudă al gastronomiei târgoviștene.

Îndrăznesc să cred că au trecut 10-15 ani de când Târgoviștea progresează, încet, dar sigur, pe direcția dezvoltării sale ca oraș turistic, capabil să asigure o ofertă consistentă în ce privește sectorul HoReCa. Îndrăznesc să cred și că, deși progresele sunt evidente, e loc de mai mult și mai bine, în special pe segmentul de restaurante.

O căutare pe Tripadvisor ne arată că Târgoviștea are 4-5 restaurante care se declară ca având, integral sau parțial, specific italian. Consider de la sine înțeleasă utilitatea reprezentării în mediul online a ofertei gastronomice locale, din moment ce plaja de turiști pe care orașul o vizează sunt cei veniți din alte părți: din București, din județe Regiunii Sud Muntenia și chiar străini. Clienții locali sunt mai mult decât bineveniți, dar nu și suficienți.

Revenind la restaurantele menționate, din ce știu eu, niciunul nu are marca „Ospitalità Italiana”, ceea ce nu înseamnă, desigur, că nu asigură calitate superioară în oferta lor culinară. Oficial, „Ospitalità Italiana” este o marcă de calitate pe care autoritățile italiene o atribuie – atenție, numai la cerere – restaurantelor din întreaga lume care doresc să se prezinte în fața clienților cu brandul de „autentic italian”. În mod inerent, certifică o anumită calitate în serviciile oferite de aceste restaurante, dar cu prețul aprovizionării lor cu o majoritate de produse alimentare importate din Italia – în primul rând, ca ingredient de bază, elementarul suc de roșii italian. De la un anumit nivel încolo, este o afacere care rentează, deoarece clienții dispuși să plătească semnificativ mai mult vor alege consecvent locurile având o astfel de marcă de calitate.

Poate este prea devreme ca Târgoviștea să revendice marca „Ospitalità Italiana”, deși ar fi o cale pentru a aprofunda relațiile comerciale cu Italia. Deocamdată, ceea ce s-ar putea face este o apropiere de acest sistem italian extins pe aria întregului mapamond. Mai precis, să fie pus pe picioare un sistem local prin care producătorii limitrofi de legume și fructe ar deveni furnizori prioritari ai restaurantelor din capitala de județ. Bazinul legumicol din partea de sud și cel pomicol din partea de nord a județului Dâmbovița s-ar putea reuni reciproc avantajos la Târgoviște, sub o marcă de „autentic românesc”. Același lucru și pentru industria lactatelor de la Târgoviște și Nucet, precum și pentru industria cărnii, poate de la Tărtășești sau Crevedia, dacă mai există.

Desigur, integrarea de circuit economic propusă își are sensul numai dacă va fi pusă în practică ca stimulent pentru asigurarea calității, din etapa de aprovizionare, până la cea de servire a produsului final. Calitatea este cuvântul cheie, premisa și finalitatea. Altminteri, rămâne valabil contra-exemplul pe care l-am regăsit la Fierbinți-Târg: orașul are o producție excedentară de ouă în gospodăriile locale, dar restaurantele și cofetăriile din zonă preferă să achiziționeze acest produs din supermarketuri, întrucât au astfel garanția calității. Consecința e una mai puțin vizibilă, dar certă: decapitalizare la nivel local, banii comunității se duc în alte părți, în loc să rămână tot aici și să consolideze economia orașului.

Concluzionând, un astfel de sistem se poate crea și aplica prin implicarea autorităților locale, iar modelul italian se poate replica sub egida eforturilor de dezvoltare a brandului de oraș. Sunt conștient de volumul de muncă pe care îl implică și de timpul necesar convingerii celor apți să facă parte din sistem. Dar mă aștept ca un om politic serios și interesat de o carieră pe termen lung să dovedească apetit pentru proiecte cu orizont îndepărtat, nu să-și consume atenția pe intervenții de o zi.

IULIAN MAREȘ este jurnalist, absolvent de științe politice și, desigur, absolvent de „Carabella” târgovișteană…

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media