Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Dâmbovița și cabinetele de A.P.P., au asigurat, în cursul anului 2014, asistenţă psihopedagogică în unităţile şcolare arondate; astfel s-au desfăşurat activităţi de consiliere psihopedagogică pentru elevi, părinţi şi cadre didactice prin care s-a urmărit menţinerea şi restabilirea echilibrului psihic al elevilor ca urmare a agresării acestora de către factori şcolari, economici şi/sau sociali. De asemenea activităţile de consiliere au avut ca obiective şi adaptarea elevilor la cerinţele şcolii în vederea realizării unei integrări şcolare optime, precum şi orientarea carierei elevilor.
În anul şcolar 2014, a continuat desfășurarea activității prin arondarea tuturor unităților școlare din județul Dâmbovița la un cabinet de asistență psihopedagogică, pe centre metodice, pentru a asigura accesul copiilor/elevilor la servicii de specialitate.
Activități și programe derulate:
– consilierea individuală a elevilor care absentează nemotivat, a elevilor cu eşec şcolar şi a părinţilor acestora,
– consilierea individuală a elevilor/preşcolarilor cu părinţi plecaţi în străinătate,
– derularea unor programe de prevenire a abandonului şcolar ,
– derularea unor programe de consiliere a elevilor cu părinţi plecaţi în străinătate,
– realizarea studiului “Opţiunea şcolară şi profesională a elevilor, factor important în elaborarea planului de şcolarizare” pentru anul şcolar 2015-2016,
– derularea unor programe de consiliere vocaţională adresate elevilor de gimnaziu și liceu,
– activităţi de consiliere individuală a elevilor, pe probleme psihopedagogice ca: optimizarea relaţiilor elev-elev, elev-profesor, şcoală-familie, diminuarea factorilor care conduc la eşec şcolar, adaptarea elevilor la cerinţele şcolii,
– activităţi de consiliere colectivă /de grup a elevilor, structurate în cadrul unor programe educaţionale de auto/intercunoaștere (dezvoltare personală), managementul emoţiilor şi dezvoltarea abilităţilor emoţionale şi de comunicare, managementul învăţării, prevenire a violenţei/ delincvenţei juvenile în mediul şcolar, prevenire a consumului de droguri ilegale/ legale , prevenire a traficului de fiinţe umane în rândul elevilor, educaţia pentru un stil de viaţă sanogen în rândul elevilor/preşcolarilor,
– activităţi de consiliere individuală a părinţilor pe probleme privind: cunoaşterea particularităţilor de vârstă ale copilului, optimizarea relaţiilor copil-părinte, şcoală-familie, diminuarea factorilor care conduc la eşec şcolar/abandon şcolar,
– activităţi de consiliere colectivă /de grup a părinţilor.
B.Centrul şi cabinetele logopedice interşcolare
În judeţul Dâmboviţa sunt normate 14 posturi de profesori logopezi, distribuite în 5 oraşe, după cum urmează:
CABINETE LOGOPEDICE INTERŞCOLARE |
|||||||
Localitatea |
Targoviste |
Gaesti |
Moreni |
Pucioasa |
Titu |
Fieni |
Baleni |
Numar cabinete |
7 |
2 |
1 |
1,5 |
1 |
0,5 |
1 |
Profesorii logopezi asigură servicii de terapie logopedică în toate unităţile şcolare şi preşcolare din aceste localităţi, ei acoperind o anumită zonă de intervenţie (circumscripţie logopedică). .
În toate cabinetele au fost evaluati copii din unitati din judeţ, in special din mediul rural, care nu făceau parte din circumscripția logopedică , iar parinţii au fost consiliaţi privind modul in care pot sprijini corectarea/ dezvoltarea limbajului; în funcţie de gravitatea tulburarii de limbaj si a posibilităţii includerii in grupe de terapie deja constituite.
Au continuat activităţile de consiliere a părinţilor, atat in perioada de evaluare initiala a copiilor, cat si pe parcursul anului.
Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică coordonează, monitorizează şi evaluează metodologic şi ştiinţific serviciile educaţionale realizate de:
- Centrul judeţean şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică;
- Centrele şi cabinetele logopedice interşcolare.
- A. Centrul judeţean şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică (C.J.A.P.P.)
Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică are în schemă 3 posturi de profesori psihologi, din care 1 coordonator. În judeţul Dâmboviţa sunt 48 de posturi de profesori consilieri în cabinete şcolare şi interşcolare, asigurând servicii educaţionale de asistenţă psihopedagogică în unităţi de învăţământ, după cum urmează:
Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică |
Colegii / Licee
|
Şcoli gimnaziale |
Grădiniţe |
2 |
21 |
19 |
9 |
Distribuirea pe localităţi a celor 51 de posturi de profesori consilieri psihopedagogi este următoarea:
Nr. norme |
MEDIUL URBAN |
||||||
Targoviste |
Gaesti |
Moreni |
Pucioasa |
Titu |
Fieni |
Răcari |
|
43 |
25 |
6 |
4 |
2,5 |
3 |
1,5 |
1 |
Nr. norme |
MEDIUL RURAL |
||||||||
Baleni |
Voinesti |
Visina |
Vizuresti – Ciocanesti |
Tartasesti |
Nucet / Potlogi* |
Cojasca Fantanele |
Sotanga* |
Bezdead* |
|
8 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0,75 / 0,25 |
1 |
0,5 |
0,5 |
* Post nou înfiinţat
RELAŢIILE CU COMUNITATEA LOCALĂ
C.J.R.A.E. Dâmboviţa a realizat parteneriate pentru realizarea unor proiecte cu instituţii şi organizaţii din comunitate: Agenția Națională Antidrog – Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Dâmbovița (proiectul național de prevenire selectivă a consumului de droguri ”FreD goes Net”), C.J.R.A.E. Timiș (activitatea de consiliere, asistenţă psihopedagogică şi terapie logopedică – organizare Conferință Națională ”Diversitatea noastră creativă – Educația incluzivă”), Grădinița cu PP ”Rază de soare” Târgoviște și Organizația ”Salvați Copiii (proiect în cadrul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară ”Din inimă de copil, o rază de soare”), Școala Gimnazială ”Grigore Alexandrescu” Târgoviște și Școala Gimnazială Specială Târgoviște (proiect în cadrul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară ”Împreună spre integrare”), Colegiul Național ”Vladimir Streinu” Găești (proiectul ”Mai informați, mai protejați”), Școala Gimnazială Poiana (asigurarea serviciilor de consiliere educațională pentru elevii din cadrul școlii).
DIRECȚII DE ACȚIUNE PENTRU ANUL 2015
- I. Asigurarea accesului egal la educaţie de calitate pentru toți preşcolarii şi şcolarii din judeţul Dâmboviţa
Derularea programelor de consiliere vocaţională:
– derularea Programului ,,Cum îmi aleg corect şcoala”, pentru elevii de clasa a VIII-a, după o planificare stabilită anterior, derularea programului de consiliere şi orientare pentru adolescenţi ,,Cariera mea”;
– organizarea Târgului ofertelor educaţionale Cariera 2015,
– elaborarea Ghidului privind reţeaua şcolară, pentru absolvenţii învăţământului gimnazial,
– monitorizarea copiilor/elevilor cu CES integraţi în şcoala de masă.
- II. Îmbunătățirea calităţii educației în unităţile de învăţământ preuniversitar dâmboviţean
Derularea activităţilor de consiliere de grup a elevilor privind:
a) Prevenirea şi combaterea violenţei în şcolile/ grădiniţele dâmboviţene – derularea programelor de prevenire a violenţei specifice vârstei elevilor („Zâmbesc, nu lovesc!”, „Câştig fără violenţă!”),
b) Dezvoltarea abilităţilor emoţionale si sociale ale elevilor/ preşcolarilor,
c) Prevenire a consumului de droguri în rândul elevilor dâmboviţeni – derularea programului ”Adolescenţă fără droguri”,
d) Managementul învăţării.
Organizarea şi desfăşurarea cursului de formare continuă pentru aria curriculară ”Consiliere şi orientare” :
– metode de intervenție în cazul copiilor cu ADHD,
– prevenirea cazurilor de suicid.
Derularea de activităţi de integrare în comunitate şi dezvoltare educaţională a persoanelor vulnerabile prin aportul membrilor comunităţii – elevi voluntari din licee, școli gimnaziale și grădinițe (Strategia Naţională Acţiunea Comunitară / SNAC).
Derularea de activități în cadrul Centrelor Pilot de Învățare Permanentă
Participarea la proiecte Leonardo, în calitate de parteneri, pe probleme diverse:
– prevenirea abandonului școlar
– orientarea școlară și profesională a elevilor
- III. Compatibilizarea sistemului național de educație cu sistemele europene
Derularea unor proiecte educaţionale în şcolile din mediul rural, în funcție de solicitări : de autocunoaştere şi dezvoltare personală, de prevenire a violenţei, de orientare a carierei, de prevenire a traficului de persoane, etc.
Asigurarea serviciilor de consiliere individuală psihopedagogică/logopedică a elevilor din unităţi şcolare din mediul rural în care nu există cabinete de APP/CLI