”Școala de altădată”, o expoziție care aduce istoria învățământului de acum 100 de ani, la Inspectoratul Școlar Dâmbovița

Inspectorii școlari dâmbovițeni s-au întors astăzi în timp și s-au simțit elevi în secolul trecut, în bănci de lemn, având în față călimara și penița cu care se scria odată la școală. (foto: IȘJ Dâmbovița)

Din dorința de a-și construi o identitate instituțională și de a inaugura  tradiția celebrării valorilor dâmbovițene din mediul educației, Inspectoratul Școlar  Județean Dâmbovița va organiza în perioada 19-20 mai 2016  Zilele Inspectoratului – prima ediție. Evenimentul este conceput prin  parcurgerea câtorva activități dedicate: evocări ale istoriei învățământului dâmbovițean, expoziții de carte didactică și fotografii, conferința cu tema ”Abordări modern ale managementului educational”. Cu acest prilej și pentru a stimula emulaţia în învăţământul dâmboviţean, Inspectoratul Școlar instituie Premiul de Excelență în Educație ,,Prof. MIHALACHE DRĂGHICEANU” care se va acorda, pe baza unor criterii specifice, unor ṣcoli ṣi cadre didactice cu performanţe deosebite în activitate. Vor participa invitați din Ministerul Educației, autorități locale și județene, reprezentanți ai Inspectoratelor Școlare Județene din țară, cadre didactice universitare, foști și actuali inspector școlari.

Potrivit informațiilor oferite de inspectorul școlar general adjunct Gabriela Istrate, în așteptarea evenimentului, astăzi s-a amenajat în holul de la parter Expoziția ”Școala de altădată”, cu sprijinul  Complexului Muzeal ”Curtea Domnească” din Târgoviște. Pot fi studiate condici de prezență ale cadrelor didactice, carnete de elev sau cataloage, diplome de bacalaureat, mobilier școlar și instrumente de scris.

Scurt istoric

La 13 mai 2016, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița va celebra 152 de ani de la momentul fondării  sale, care în același timp este momentul inaugural al unui învățământ modern, organizat pe baze științifice. Evoluţia acestei instituţii a fost determinată de legislaţia adoptată de-a lungul timpului în domeniul educației.

 Piatra de temelie o reprezintă  Legea instrucţiunii publice din anul 1864, în baza căreia s-a constituit la nivelul judeţului Dâmbovița un Revizorat școlar condus de un revizor, ajutat de mai mulţi subrevizori. Problematica ce trebuia rezolvată era complexă: asigurarea condiţiilor pentru ca învăţământul primar să fie gratuit ṣi obligatoriu, pregătirea cadrelor calificate, schimbarea mentalităţii părinţilor în sensul înţelegerii importanţei ṣcolii, asigurarea localurilor de ṣcoală, ṣ.a.

În perioada interbelică, revizoratul a coordonat activităţi de mare importanţă: reintrarea în normalitate a procesului de învăţământ după marile pagube produse de primul război mondial, depăṣirea dificultăţilor cauzate de criza economică din 1929- 1933, sprijinirea elevilor cu probleme materiale, îmbunătăţirea frecvenţei școlare, construirea unor localuri noi, înfiinţarea unor cantine ṣcolare, diversificarea acţiunilor cultural-educative (serbări ṣcolare, Săptămâna igienei, Săptămâna străjerilor), strângerea de fonduri pentru ajutorarea orfanilor, a văduvelor ṣi a invalizilor de război, îngrijirea monumentelor istorice, etc.

Prin  Legea din anul 1939, revizoratul s-a transformat în Inspectorat Ṣcolar, până în 1948 când a devenit Secţie de învăţământ. În urma Legii de organizare administrativ-teritorială din anul 1950, zona Dâmboviţei forma raionul Târgoviṣte, inclus în regiunea Ploieṣti.

În baza Legii organizării administrative din 1968 s-a înfiinţat judeţul Dâmboviţa ṣi, în acest context s-a constituit Inspectoratul Ṣcolar Judeţean, ca instituţie publică prin Legea nr. 11/ 13.05.1968 privind învăţământul în Republica Socialistă România. Era conceput și structurat ca serviciu public deconcentrat al Ministerului Educaţiei, având ca atribuții rezolvarea unor aspecte importante: prelungirea duratei ṣcolarizării obligatorii la opt ṣi apoi la zece clase, organizarea cursurilor de alfabetizare pentru adulţi, culturalizarea populaţiei, constituirea Asociaţiei „Ṣcoala Nouă” ṣi a cercurilor culturale, ajutorarea regiunilor lovite de secetă sau de inundaţii, înfiinţarea unor structuri noi precum Consiliul pedagogic judeţean ṣi Comitetul educativ interṣcolar, transformarea Asociaţiei învăţătorilor ṣi profesorilor în Sindicat, participarea ṣcolilor la strângerea recoltelor, etc. Influenţele politice erau evidente: schimbări de programe, introducerea limbii ruse, „slăvirea” conducătorilor.

După anul 1989, Inspectoratul Ṣcolar intră într-un proces de democratizare și se  implică în schimbările profunde vizând noile programe ṣi manuale, noua reţea ṣcolară, diversificarea bazei didactico-materiale, atragerea de fonduri europene, derularea unor proiecte internaţionale, cursuri de formare a cadrelor didactice, reorganizarea activităţii educative.

DSC_0159_800x533 DSC_0160_800x533 DSC_0161_800x533 DSC_0162_800x533 DSC_0163_800x533 DSC_0164_800x533 DSC_0165_800x533 DSC_0166_800x533 DSC_0167_800x533 DSC_0168_800x533 DSC_0169_800x533 DSC_0170_800x533 DSC_0171_800x533 DSC_0172_800x533 DSC_0173_800x533 DSC_0174_800x533 DSC_0175_800x533


Valeriana



Gurmand + Raiman
Daca ti-a placut acest articol il poti distribui:

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Statistici Trafic Google Analytics
Statistici Trafic.ro