ortooxacell kiss2022.gif Flax

TABLETA DE SÂMBĂTĂ – Ion Cosmin BUSUIOC – Școala – temelie a educației

În ultimele luni de zile, mai exact de când a izbucnit pandemia, în spațiul online s-a produs o mutație. Ceea ce a început ca o „caterincă” s-a transformat într-un fel fantastic, încât au apărut de nicăieri acești așa-ziși influenceri care vor să salveze satele, orașele, județele, țara, medicina, învățământul, planeta… De departe sau de aproape priviți, cei mai temerari și mai vocali dintre așa-zișii reformatori sunt cei care vor revoluționarea sistemul de învățământ. Să-l reformeze cum ar veni… Ideile lor, deși vechi de 30 de ani, au fost privite ca o mare revelație. Practic, ai zice că aceștia reinventează roata. Teza lor revoluționară cuprinde aceleași idei care s-au tot spus de-a lungul timpului, că starea proastă – așa o văd ei – a învățământului din România se datorează exclusiv profesorilor, programei școlare, orarului, sistemului… La prima ascultare, ideea lor despre o reformă a sistemului de învățământ sună frumos. Normal că întotdeauna e loc de mai bine, mai mult, mai frumos. Orice îmbunătățire a oricărui sistem sau program e binevenită și corectă. Dar acești autointitulați reformatori, apăruți după expansiunea internetului, fix ca ciupercile după ploaie, nu sunt cinstiți, pentru că din tot discursul lor vedem că lipsește cu desăvârșire tocmai ceea ce este cel mai important în sistemul de învățământ și anume ce trebuie să facă elevul pentru educația lui. Lupta lor pentru binele învățământului nu este, de  fapt, decât o luptă de clasă îndreptată împotriva profesorilor. Profesorii sunt „nașpa”, orarul e supraîncărcat, temele sunt multe, nu mai rămâne timp de joacă, de postat, de „tik-tokuit”, de „instastoruit”. Așadar, când vine vorba de învățământ, acești reformatori de canal de Youtube spun că toată lumea are o responsabilitate, numai elevii, nu.

În gândirea influensărilor, elevii sunt mai infailibili decât Papa. Nu contează că în timpul orelor de curs  ante-pandemie, terasele și parcurile erau doldora de elevi. Profesorii sunt de vină! Nu contează că foarte, foarte mulți elevi intră în sala de tras de fiare, dar niciodată într-o sală de lectură sau bibliotecă. Profesorii sunt de vină! Pentru influensări nu contează că foarte mulți adolescenți, aproape majoritatea, citesc doar postări. Profesorii sunt de vină! Nu contează că s-a ajuns ca elevii, acești „martiri torturați” în sălile de clasă din școli, nu mai scriu nici măcar la „comentarii”. Ei acum doar reacționează inimioare, oke-uri și alte emoticoane… Câini care tropăie, câini cu inima în dinți, pisici sforăitoare… Astea-s noile cuvinte folosite de elevii „torturați” de profesorii care îi îndeamnă să citească sau care le dau de lucrat și acasă. Din acest punct de vedere, trăim într-adevăr timpuri orwelliene. Emoticoanele au devenit non-vorba folosită de majoritatea elevilor. Și pentru asta, cică, școala e de vină, pentru că așa au hotărât cei care, de,fapt, nu vor nimic altceva decât să rămână în „trending” pe Youtube. 

Noii reformatori în tot demersul lor se poartă negustorește. Se pricep la marketing… Dacă ar spune ceva și despre elevi, despre ce ar trebuie elevii să facă în toată această problemă cu privire la învățământ ar însemna să lovească în publicul țintă al videoclipurilor pe care ei, influensării, vlogării le postează. Așa că ocolesc elevii și „zic” doar de profesori. Ba chiar au reîncălzit ciorba vărsată de cel căruia tot timpul îi plăcea să spună „în timpul  mandatului meu…”. „Ciorba” aia care spune că „școala scoate pe bandă rulantă analfabeți funcționali”. Nu, mă! Dacă voi nu aveți curaj să o spuneți direct, lasă că o spun eu. Nu din cauza școlii, profesorilor, programei, orarului sau a  temelor pentru acasă există analfabeți funcționali, ci pentru că unii dintre elevi au ales să devină așa. Pentru că nu le pasă de școală, pentru că nu le pasă să învețe. Nu zice nimeni că toți elevii trebuie să ajungă ingineri, dar să spui că școala scoate analfabeți e de-a dreptul întuneric la amiază. Școala e singurul loc unde poți scăpa de analfabetism. Așa că dacă se vrea într-adevăr o reformă a sistemului de învățământ, aceasta trebuie să înceapă cu elevii. Dacă majoritatea elevilor nu-și vor schimba atitudinea și dezinteresul în interes, poți tu cere cât vrei să se facă dezbateri la ore că tot degeaba va fi. Deocamdată, singura dezbatere de masă care s-ar putea face în școli e despre ce „disuri” – termen care definește o ceartă în mediul online dusă între doi cântăreți – au mai apărut pe Youtube. Să fie de vină profesorii pentru asta? Nicidecum, de vină sunt elevii care consumă timp, materie și energie cu astfel de prostii. Vreți reformă în învățământ? Începeți cu elevii! Cheia schimbării este la ei. La nimeni altcineva!

În 33 de ani, în ciuda tuturor vocilor alarmiste care strigau: „Comunism, comunism!”, eu nu am văzut nicio scenă, nicio întâmplare demnă de regimul de tristă amintire. Niciuna, până săptămâna aceasta, când pentru 5 secunde – mai mult nu am rezistat să privesc – am văzut imaginile cu acei elevi care își umileau o colegă. Parcă vedeam din nou ceea ce s-a petrecut în Camera 4 Spital a temniței de la Pitești în 1949. Mi-ar fi plăcut să văd elevi care spun și arată ce a fost comunismul, dar nu așa. Am simțit cum a tremurat din nou Universul de groază… 

ION  COSMIN BUSUIOC a studiat Teologia și, cum spune, e țăran din Nucet, Vrednicul Satului și… șeful cântăreților.             

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media