TABLETA DE DUMINICĂ – Erica OPREA – Profit și pierdere

Într-o lume ale cărei coordonate sunt trasate din ce în ce mai des de materialism, nu este de mirare că alegem să folosim, pentru a ne raporta la ea, termeni specifici mediului economic. Nu de puține ori ajungem să ne privim și să ne analizăm propria existență ca pe un proiect de afaceri, ca pe o investiție din care ar trebui să extragem cât mai mult, de pe urma căreia să putem profita la maxim.

Cu toate acestea, lucrurile se complică atunci când realizăm ca nu putem reduce întreaga problemă la o serie de calcule și statistici, întrucât există o multitudine de variabile, adesea neprevăzute, dar și o viziune subiectivă asupra noțiunii de câștig în viață. În primul rând, aș sublinia faptul că acest câștig poate fi privit din perspectivă cantitativă sau calitativă, în funcție de persoana în cauză, de cei din jurul lui sau de influențele culturale la care a fost expus acel individ. În general, chiar și în urma unei priviri rapide, putem observa că perspectiva cantitativă este cea dominantă la nivel social: se consideră că a ieșit în beneficiu cel care are parte de sume mai mari, de mai mulți cai putere, de mai multe etaje, piese vestimentare sau cuceriri. De asemenea, sunt privite ca barometre ale succesului și cantitatea însemnată de prieteni sau cunoscuți influenți, faimoși, avuți, dar și modurile cât mai extravagante sau frapante de evadare din viața cotidiană. Urmărind cealaltă posibilă direcție, observăm că, în această paradigmă, perspectiva calitativă trece pe un plan secund, astfel încât mulțumirea autentică a individului și modul prin care se ajunge la câștig devin aspecte neglijate sau neglijabile.

Atâta timp cât nu se aliniază la viziunea generală, înțelesul individual, subiectiv asupra succesului este nedemn de luat în seamă. Cei care aleg să facă ceva de dragul lucrului în sine sunt considerați excentrici sau idealiști, dar au, adesea, un grad de satisfacție interioară mult mai mare decât cei care aleg să privească preponderent prin ochelarii opiniei publice. Altfel spus, se axează mai mult pe consistența profitului decât pe volumul său. Asemenea mediului economic, sunt mai puțini cei care își doresc să crească, în timp, un proiect cu însemnătate decât cei care țintesc un profit rapid, fără prea multă implicare. Rari sunt cei care mai au răbdarea unei investiții pe termen lung, dedicarea de a clădi niște valori sau o imagine solidă, ajungând să iasă în evidență sau să fie ținuți minte pentru calitate. 

Celor mai mulți le lipsește o așa-numită etică a afacerilor, ajungând, în încercarea lor de a obține câștiguri pe termen scurt, să nu se ferească din a profita de pe urma oamenilor sau conjuncturilor. Nici nu e de mirare, ținând cont că auzim atât de des sintagme precum „profită de ocazie” sau „nu rata oportunitatea”. Să fie, totuși, o lovitură dată rapid, câștig? Aparent da, privind în perspectivă însă, poate deveni o pierdere. Ce putem pierde? Prieteni, credibilitate, convingerea celor din jur că suntem oameni pe care se pot baza, care nu-și fac de râs realizările sau pozițiile în care se află. Poate că, în timp, câțiva dintre ei își vor da seama că legăturile conjuncturale nu sunt mai mult decât atât, un joc al sorții sau doar un schimb de beneficii: când acestea se termină, se rupe și conexiunea. Poate vor realiza că parteneriatele de afaceri se întrețin cu implicare, echitabilitate și transparență, păstrându-și valabilitatea și durabilitatea, că pot avea de câștigat toate părțile dacă se susțin unii pe alții atunci când traversează perioade mai dificile, chiar dacă profitul nu apare imediat. Alții nu vor înțelege niciodată și vor pierde, rând pe rând, fiecare lucru obținut.

Rămâne la latitudinea fiecăruia să aleagă cum își administrează calculele și ce strategii adoptă în propriul său proiect de viață. Cu toate acestea, ar fi util să nu uite că, la bilanțul de la sfârșitul zilei, anului sau vieții, el va fi cel care se va bucura de profit sau care va suporta pierderile.

ERICA OPREA e absolventă a  UNAP – București, are delicatețea desenelor sale, e un talentat artist plastic, care transformă, cum spune, emoțiile în culori și este, desigur, absolventă de „Carabella”…

 

Distribuie:

Regata Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro