TABLETA DE DUMINICĂ – Erica OPREA – Arta și activismul

De câteva decenii, cea mai mare parte a artei nou create a încetat să mai reprezinte ceea ce era fixat deja în mentalul colectiv în sens de artă, îndepărtându-se din ce în ce mai mult de sensul clasic, tradițional. Bineînțeles, se mai face pictură, se mai face sculptură, însă mijloacele de expresie încep să iasă din matca lor obișnuită, începând să caute noi modalități de rezolvare la nivel material, la nivelul limbajului și, nu în ultimul rând, la nivelul semnificației.

Odată cu puternicele mișcări de pe scena politică și civică, din ce în ce mai mediatizate și cu un impact mai puternic la nivel global, arta vizuală a început să dobândească un rol funcțional, devenind un instrument de transmitere a unor mesaje de interes mai larg. În varianta sa aplicată, dacă ne gândim la grafica de afiș, la ilustrație sau la caricaturile satirice, desenul și pictura au servit de și mai multă vreme la exprimarea unor nemulțumiri la adresa conducătorilor, la manifestarea criticii sau la expunerea unor comentarii sociale la adresa problemelor presante de la acel moment. Cu toate acestea, în sensul ei înrădăcinat, timp de multă vreme arta a rămas o formă de expresie gândită preponderent în relație cu atelierul, cu galeria de artă sau cu muzeul, care își trăgea sensul din teme de natură filosofică, din mitologie, religie, subiecte abstracte sau spirituale, diferite tipuri de trăiri umane.

Ceva mai târziu, odată cu evadarea sa din contextele tradiționale și cu pătrunderea în spațiul public urban, arta a început să se manifeste ca o formă de activism, încetând să mai aibă un scop final pur estetic, încetând să-și mai găsească inspirația în sine și privind fără ocolișuri către lumea din jur, punând oamenii față în față cu realitatea lor, într-un mod tăios. Așa au apărut forme de manifestare precum project-art, care se concentrează nu atât pe obiectul artistic, cât pe proces. Un astfel de proiect artistic are un scop, este conceput să se desfășoare sub formă de proces și conține o componentă de interactivitate: au loc comunicări, dezbateri, discuții în spațiul public, rolul său fiind acela de a lansa o idee. Ulterior, ca într-o mișcare de domino, acel mesaj se propagă, crește, își modifică de la sine coordonatele odată ce se extinde. Nu de puține ori, se apelează la șoc pentru a transmite o idee, modalitățile de expresie devin din ce în ce mai neobișnuite, totul într-un demers de tip scopul scuză mijloacele. Cu siguranță, au făcut acest lucru și alte curente artistice, începând cu cele din avangardă, cum ar fi dadaismul sau suprarealismul, însă atunci preocuparea pentru rezultatul estetic și pentru aspectele care țin de priceperea tehnică, de măiestrie, încă aveau o puternică influență.

Treptat, trecerea de la modernitate către contemporaneitate în artă s-a făcut prin importanța crescândă pe care conceptul și discursul asociate unei lucrări sau unui act artistic au început să le aibă, depășind artefactul în sine. Curând, arta a ajuns să nu mai poată fi înțeleasă sau exprimată în integralitate în absența unui context de natură conceptuală, politică sau istorică. Așa au apărut lucrări constituite dintr-un spațiu gol, care au ajuns să valoreze sume exorbitante pe piața de artă, ele rezistând prin concept, nu prin propria lor existență. Dacă la început arta putea avea rolul de a produce emoție în rândul privitorilor, de a fixa o impresie sau un moment, ulterior ea a început să fie un instrument care să nască teme de gândire, care să susțină minorități, cauze sociale sau care să critice aspectele dezechilibrate ale societății și sferei politice. Exagerând puțin situația, am putea spune că, pe alocuri, arta a dobândit un scop utilitar, de reordonare a societății și de exprimare, într-un mod distinct, a unor teme și subiecte deja dezbătute febril prin alte canale de comunicare.

Nu susțin că direcția aceasta este în mod necesar una dăunătoare, întrucât consider că, pentru publicul potrivit, acest tip de mesaje poate avea o rezonanță semnificativă. Cu toate acestea, dacă la nivel de paradigmă și direcții artistice nu permitem si altor tipuri de abordări să coexiste în arta contemporană, riscăm să pierdem niște aspecte care au atras oamenii către artă timp de secole. Ușor, arta ca formă de escapism începe să-și piardă din relevanță în acest context, ceea ce este trist. Dacă transformăm creația și manifestările creatoare într-un mod de a exacerba sau de a oglindi cotidianul, unde va mai putea evada omul sătul de coordonatele acestei realități? Mi-ați putea spune că, în acest caz, arta poate fi privită ca un soi de amorțire a simțurilor, ca un drog la nivelul lucidității mentalului uman, nu ca un mod prin care să putem schimba ceva în viața noastră concretă. Cu toate acestea, nu este arta o formă de evadare mai sănătoasă și mai înălțătoare decât orice altă formă de viciu? Am fi naivi să credem că omul nu simte nevoia, în mod natural, să se piardă într-o formă de joc, de vis, de imaginație, de realitate alternativă, altfel nu ar mai exista industrii precum cea a filmului, cea a divertismentului sau jocurilor, ca să enumerăm doar o parte redusă a acestora.

Îmi închei șirul gândurilor propunându-vă tuturor, fie că sunteți amatori de artă, fie că nu, fie că sunteți creatori sau nu, să vă imaginați o lume în care arta, așa cum am cunoscut-o timp de secole, nu ar mai putea exista, iar tot ceea ce s-ar crea de acum încolo ar putea avea relevanță doar dacă poate îndeplini un scop sau o funcție, dacă ar servi unei direcții sau alta în sens politic sau social. Cum ar fi un astfel de loc?

ERICA OPREA e absolventă a UNAP – București, are delicatețea desenelor sale, e un talentat artist plastic, care transformă, cum spune, emoțiile în culori și este, desigur, absolventă de „Carabella”…

Distribuie:

Locuri de munca

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro