Gazeta Dambovitei | Cele mai noi știri din Targoviște și Dâmbovița

Ediția de marți, nr. 3705
18-1-2022

PLAYBOOK – Gabriel ENACHE – Ridicarea cortinei

Dimineața actrițelor, de Anca Hațiegan, Editura Polirom

Fiecare domeniu și activitățile din structurile lui au un început, au acele istorii cunoscute sau auzite, scrise sau povestite despre fiecare dintre aceste momente care îi așază primii pași în relieful căilor ce se nasc de aici, pași care vor desena urmele care de acum pot fi citite și urmate de cei care vin și care vor să urmeze traseul așa stabilit, și căruia să îi aducă îmbunătățirile și adăugirile necesare pentru ca acest drum să rămână fără întoarcere și fără sfârșit asigurând activități ce își fac loc în societate cu întregile repere necesare pentru a se dezvolta și pentru a se așeza definitiv în formele care pot să dezvolte, pentru a se așeza definitiv în tiparele care pot să le mențină în acest registru al vizibilității permanente.

Anca Hațiegan reușește să ne înlesnească această descifrare a desfacerii unei activități artistice care acum ni se pare a fi destul de la îndemână pentru a fi practicată, pentru a fi desfășurată într-o lume din al cărei corp deja face parte și în ale cărei reprezentări are locuri și posibilități de vedere bine stabilite, bine conturate, drepturi câștigate cu destul de multă greutate atunci când s-a vrut pornirea și continuarea lor. Să fii actor nu a fost și nu este la îndemâna oricui, nu orice persoană are puterea și disponibilitatea să se mute în starea de personaj, nu oricine își poate adăuga chipului și firii o mască, chiar dacă acea mască aparent este necesară pentru puțin timp, pentru că de fapt se continuă mult după lăsarea cortinei, iar această stare poate rămâne mult în completarea actorului/actriței ce s-a așezat în stările ei.
Cochetăria actrițelor pare să le fi dat multe bătăi de cap directorilor de scenă în perioada de pionierat a teatrului românesc, când mai multe „Ralițe”, de prin mahalale, și-au părăsit acele și „undrelele” ca să urce pe scenă și să-și croiască o altă soartă…
Dimineața actrițelor nu este doar o istorie, este o carte care are cuprinse în paginile ei toate aceste povești ale unor începuturi, ale unor sacrificii reale pe care primele doamne ale scenei, ale teatrului din țările române au fost nevoite să le facă pentru a-și găsi și pentru a-și face locul pe scenă și mai apoi în societate purtând cu ele toate aceste noi și adăugate firi, și totodată și măștile lor, iar mai departe având nevoie de multe alte puteri și sprijin pentru a face față judecăților celor care nu înțelegeau și nu concepeau aceste noi feluri de a fi, de a trăi și de a-și câștiga traiul al doamnelor ce și-au simțit chemarea în aceste noi structuri artistice care își căutau locuri dispuse să le primească și să le accepte impunerile și toate desfășurările lor mai departe.
Apariția primelor școli românești de teatru, Filarmonica bucureșteană și Conservatorul filarmonic-dramatic din Iași, în ciuda reușitelor uneori de-a dreptul spectaculoase ale elevilor și elevelor lor, nu a reușit să rezolve decât în mică măsură problema extrem de spinoasă a educației deficitare a tinerilor – și mai ales a tinerelor – care se hotărau să îmbrățișeze cariera actoricească…
Totul este povestit amănunțit și descusut vizibil pentru a vedea și pentru a ne familiariza cu tot ce a putut însemna această nouă grefă pe corpul societății și ea căuta să se elibereze și își caută căile prin care o poate face fără dureri și fără ca ele să afecteze prea tare structurile sociale mereu dispuse să fie și să rămână refractare la aceste noi înfățișări, la aceste noi moduri de a se arăta și de a se face auzite pe care doamnele au simțit că le pot adopta și impune chiar și de pe o scenă, chiar și în fața unui public puțin sau deloc pregătit atunci să vadă, să audă și să primească aceste noi prezențe, aceste noi corpuri și voci.
Prejudecățile de ordin religios și moral, mentalitatea patriarhală a vremii și, probabil, lipsa oricărei perspective de câștig financiar(pentru cele foarte sărace), le-a ținut pe româncele din Transilvania departe de scenă pentru mai mult timp decât pe suratele lor din Muntenia și Moldova…
Anca Hațiegan ne așază într-o țesătură de povești care se mișcă tot timpul în structura istoriei, a vremii și a vremurilor ce o conțin, iar tot acest complex de mișcări își ajută personajele dar și pe cititor să se poată înțelege și să își poată recunoaște acele legături care propun cunoașterea întregului proces al nașterii, al facerii „meseriei” de actriță și al aceleia de spectator care poate să vadă mai departe de orice fel de prejudecată și poate să își propună doar înțelegerea textului, text pe care îl face cunoscut (și) un personaj feminin, rol care este interpretat de o actriță, de o doamnă ce își poate face astfel (re)cunoscute talentul, bucuria interpretării și toate acele abilități artistice necesare și întreținute tot timpul într-un corp și o minte disponibile să le găzduiască.
Fără să-și uite învestitura inițială, de misionare ale patriei(unele ducând realmente o viață de mucenicie), actrițele noastre de la începuturile teatrului românesc au fost mult mai mult decât atât…
Cartea ne ține aproape de fiecare dintre istoriile încăpute între copertele sale, de fiecare dintre personajele scoase din nou de autoare la rampă și de fiecare aspect socio-istoric în care aveau loc toate aceste desfășurări care erau continuate de mici sau de mari cutremure care și ele erau urmate de dislocări, dislocări care lăsau mai departe la vedere necesarele fisuri pentru ca în continuare ele să crească și să lase loc pentru fiecare dintre pașii următori. Dimineața actrițelor ne propune, ne face cunoscută și un fel de dimineață a cercetării unui domeniu artistic, unul scos de autoare dintre filele istoriei, ale antropologiei și puse toate în ramele unor povești bine (de)scrise și aduse la îndemână, la cunoștința noastră. Nu există nicio poveste fără detalii care să nu spună despre toate părțile conținute, despre fiecare dintre părțile întunecate, reci sau calde, luminoase și bune ale deschiderii scenei pentru a primi și a lăsa să se desfășoare pe ea grațiile și vocile actrițelor în fiecare dintre diminețile activității lor.
Actrițele profesioniste nu s-au ivit totuși chiar din senin…
Anca Hațiegan ne înlesnește apropierea de un act ce poate să pară banal și la îndemână, acela de ridicare a cortinei, acela de aducere și punere în lumină, în cea (mai) adevărată lumină a fiecărui pas pe care multe dintre doamne au trebuit să îl facă pentru a anula prejudecăți și fiecare dintre umbrele care puteau să ascundă toate aceste însușiri ale lor.

GABRIEL ENACHE este licențiat al Facultății de Litere, Universitatea București, are un master în antropologie, e jurnalist cultural, poet, prozator și eseist…

Distribuie:

hymarco
novarealex1.jpg Valeriana

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
getsbet Gopo

CITEȘTE ȘI

kiss2022-01.jpg
romserv.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Webhosting Armand Media