PLAYBOOK – Gabriel ENACHE – Cartea simțurilor

Iubire, Semne și Minuni, de Kaya de Vos, Editura Humanitas

Să simți și să înțelegi murmurul firilor bine ascunse sub pătura epidermei este, desigur o mare însușire, este o metodă greu de stăpânit, dar și nefirească de a vedea forfota din interiorul unor persoane, din acea porțiune de corp care trăiește de foarte multe ori separat de ce se vede, de partea vizibilă și, de foarte multe ori strălucitoare a unei persoane vii. Această adaptare pentru a folosi firesc frecvențele altora pentru a le descifra codurile interioare și interiorizate nu este chiar la îndemână, nu este ceva dat și bun imediat de folosit, presupune o foarte bună pregătire psihică și psihologică, dar și exerciții intense ale privirii necesare pentru a accesa și pentru a proteja de fapt toate aceste fragile alcătuiri. Intrările în aceste lumi, pașii făcuți pe acele porțiuni pe care cei mai mulți le țin ascunse în gândurile lor, sunt premeditate de întregiri condiționate ale celui care explorează cu împrumuturi senzoriale corespondente din corpul metafizic al celui explorat.

Redarea, reproducerea acestor întâlniri, așezarea lor între, și în sensurile de înțeles ale cuvintelor, este următorul efort pe care autorul explorator îl are de depus și de materializat, având în continuare nevoie de toate disponibilitățile senzoriale pentru a le transforma pe cele adaptate în pași concret desenați spre zona în care se poate așeza și de unde poate descifra un foarte sigur și bine criptat înțeles.

Kaya de Vos și-a împins limitele, sau pe alocuri le-a eliminat, pentru a-și putea conecta simțurile cu ale celor pe care a ales să îi însoțească și să îi așeze în lumina care îi face vizibili în povestirile sale, în aceste povestiri care au în conținut micile doze de crud și de insolit necesare, de scopuri ale vieții în apropierea înțelegerii iubirii și a morții și de manifestările umane în apropierea fiecărui mesaj al lor neînțeles și inaccesibil. Toate povestirile au în alcătuirea lor conținut fiorul delicat al acelei atingeri care simte și care poate să redea integral toate aceste senzații

Nici nu băgasem de seamă când în mijlocul cerului imens și perfect a apărut un nor, unul singur, imprecis ca o părere, așezat între noi și soare

Fiecare povestire este împrejmuită cu senzațiile, cu stările personale și personalizate de autoare, stări care mai apoi sunt transportate cu ajutorul cuvintelor în firea fiecărui personaj adoptat de conținutul poveștii. Iubire, Semne și Minuni este o construcție bine integrată în peisaj, construcție în ale cărei încăperi protejate de normele intimității se desfășoară discret, dar vizibil, toate piesele ale căror scenarii cuprind între actele lor întregul edificiu dezvăluit sau nu al fiecărei vieți care a putut fi (sur)prinsă și arătată. Poveștile curg ușor și firesc ascunzând adâcimile și cuprinderile lor, făcând în așa fel să nu fie simțit  de la început fiorul care se naște și crește discret, nesimțit, neauzit și se multiplică intens până la fiecare scenă finală. Totul este așezat într-o lumină orbitoare la început, lumină care se transformă într-una discretă pe parcurs, iar particulele de crepuscul cuprinse în fotonii ei își impun până la urmă atmosfera. Totul crește fără ca mai apoi să descrească și fiecare moment consumat și parcurs aduce după el tot ceea ce s-a acumulat până atunci, creând astfel un bulgăre la început mic, dar care crește permanent dislocând și rupând fiecare așezare a liniștii de până atunci.

Ori poate că nu? Poate că abia acum visa. Poate că trăia un vis într-un alt vis?

 Iubire, Semne și Minuni are în cuprinsul său o culegere sobră de întâmplări care s-au manifestat în irealitatea imediată a fiecăruia dintre noi, conține acele întâmplări și urme ale lor pe care doar cu capacitatea senzorială a atingerii le poți simți prezența, le poți vedea, înțelege și stăpâni și doar păstrând deschise toate accesoriile necesare decriptării lor se pot trăi. Kaya de Vos ne propune o incursiune dincolo de ce se vede și o călătorie ce rămâne niciodată începută și niciodată terminată spre fiecare centru care se lasă accesat și al fiecărei firi care se lasă înțeleasă. Distanțarea aceasta de sine a autoarei și apropierea de sinele celor făcuți vizibili conține acea disponibilitate pentru reflecția și apropierea de zona de numinos, de starea aceea care elimină înțelegerea în afara călătoriei care te poate apropia de adevăratele imagini și de adevăratele fețe care trebuie văzute și ascultate ale ei.

tăcerea din încăpere se transformă brusc într-o substanță dură, necunoscută, care aducea a sfârșit de lume, a neant și a nebunie

Kaya de Vos ne introduce într-un habitat populat de lumi, de lumi în care spațiul și timpul, împreună cu granițele și înțelegerile lor, se dilată și lasă deschise acele porți de acces care pot propune inițierea în normele înțelegerii și apropierea de corpul esențializat în cuvinte amplificate de aerul fiecărei stări care este așezată în fiecare poveste. Avem posibilitatea ca în timpul lecturii acestor povestiri să ne găsim și să ne regăsim, să descoperim și să dăm de-o parte vălurile care acoperă acele oglinzi care nu doar oglindesc, ci chiar și arată. Iar ce se vede este așezat într-o proiecție temporală a clarviziunii ce urmează să se îndeplinească și să se împlinească.

GABRIEL  ENACHE  este licențiat al Facultății de Litere, Universitatea București, are un master în antropologie, e jurnalist cultural, poet, prozator și eseist…

 

Distribuie:

Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro