Gazeta Dambovitei | Cele mai noi știri din Targoviște și Dâmbovița

Ediția de marți, nr. 3705
18-1-2022

PARADIGME DIN POST-IZOLARE – Robert MARIN – Despre design – creativitatea instrumentală (II)

Creativitatea instrumentală este utilă în design dacă este înțeleasă ca un fenomen informat de trecut, reactiv față de prezent și proactiv în relație cu viitorul, toate acestea ca parte dintr-un efort general de ameliorare a condiției umane. Din această perspectivă, importanța contribuției raționale în design ar trebui să fie evidentă dar, evident, lucrurile nu stau chiar atât de simplu. Să catalogăm câteva poziții față de „instrumentalismul” ăsta pe care tot  încerc să îl apăr.

1.Cei care din start dezaprobă această propunere sunt, în principiu, cei neconvinși de ideea că ar exista în spațiul rațional posibilitatea reală de a ne ameliora. Avem câțiva fenomenologi, existențialiști, care, plasați cumva sub specia pesimismului, văd doar o relație de contradicție profundă între „viața autentică” și „viața ameliorată”, proptelele designului devin parte din existența noastră doar taxând iremediabil această existență, iar dintr-un astfel de schimb, spun unii dintre ei, nu doar că pierdem mai mult decât câștigăm, dar ceea ce pierdem este mai important decât orice am putea câștiga. Tot în această categorie trebuiesc incluși și teologii, misticii și ezotericii care desconsideră total planul de ameliorare propus de designeri. Pentru ei există sacrul, care este dezirabil dar de neatins, și lumescul, tangibil dar de nedorit. Un test al purității pe acest spectru ne-ar îndepărta total de instrumentarul modernității.

2.La polul opus cu cei din prima categorie sunt unii postumaniști, transumaniștii și tehno-optimiștii. Aceștia nu doar că acceptă instrumente de argumentare a omului, dar cei mai mulți dintre ei văd în depășirea condiției umane prin tehnologie singura cale de a da un sens vieții în parcursul nostru către entropie 0.

3.Următoarea categorie ar putea fi cea a „bon vivant”-ților. Aceștia se bucură de aportul pozitiv al designului în viața lor, apreciază condițiile de confort și ergonomie ale lumii contemporane, oferta de produse din care pot alege, noile matrițe în care își pot turna o identitate. Problema în acest grup: modul indistinct în care „bucuria” vine pe calea designului. Există aici o sumedenie de interpretări, sunt cei ce văd în design un rezultat implacabil al progresului istoric, științific, umanisto-iluminist, alții sunt dependenți de felul în care capitalismul le decodează nevoile și le oferă răspunsurile sub formă de produs, pentru unii există încrederea în, și așteptările de rigoare de la… genii, de la cei care ne vor schimba soarta tuturor într-o clipă, fără să fie necesară participarea noastră, fără costuri suplimentare.

4.Scepticii, deși trăiesc cu totul în interiorul sistemului obiectelor, își rezervă dreptul de a rămâne neconsolați. Mereu lipsește ceva, mereu progresul se duce într-o direcție greșită. Aceștia sunt buni observatori ai conflictelor culturale, intergeneraționale, intersociale, etc produse sau exprimate în design.

Se mai pot modela câteva categorii dar mă voi opri aici, gradul de angajament în această problemă este foarte diferit de la om la om, în plus, fiecare dintre noi afișează probabil o mixtură din simptomele mai sus menționate. Grosier am putea spune că cei din prima categorie vor rămâne veșnic neconvinși, cei din a doua categorie trebuiesc probabil temperați, iar munca de convingere apropo de funcția instrumentală a creativității ar trebui dusă cu restul. Oricât de metafizică ar fi viziunea pe care o avem asupra vieții cred că este greu de imaginat cum ar arăta aceasta fără: ac, ață, găleată, roată, plug, arhitectură, pompe pneumatice, microcipuri, etc. Homo faber stă în spatele a ceea ce unii geologi numesc antropocen – epoca teraformării artificiale, este vital să discutăm despre aceste lucruri la un nivel cât mai ridicat. Chamat Palihapitiya, unul dintre cei mai importanți investitori în tech astăzi, zicea ceva de genul: „tehnologia este deterministă în următorul mod: tot ceea ce este posibil va fi realizat. Necesar în această situație sunt conversațiile de substanță etică și morală despre cum putem anticipa implicațiile largi ale folosirii tehnologiei, nu doar în modurile pozitive pe care le sperăm ci mai ales în modurile pe care le înțelegem prea puțin în prezent

 

ROBERT  MARIN  este absolvent de Arhitectură și de… „Carabella”  târgovișteană.

Distribuie:

hymarco
novarealex1.jpg Valeriana

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
getsbet Gopo

CITEȘTE ȘI

kiss2022-01.jpg
romserv.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Webhosting Armand Media