EDITORIALUL DE MARȚI – Gheorghe SCORȚAN – Trompa lui Johannis

Era în vremea tinereții mele un banc cu un elev care, pentru un examen, nu învățase decât ceva despre elefant. Și cum viața le aranjează altfel decât ne așteptăm, elevului nostru îi pică altceva decât ceea ce avea în tolba superficialei sale pregătiri, situație în care, dacă vă mai amintiți bancul, elevul nostru revenea tot la trompa elefantului. 

Johannis, asemenea elevului, revine la ceea ce consilierii, ori flerul domniei sale, își imaginează că s-a dovedit eficient în alegerile de până acum: dă-i în PSD! Fă-l vinovat de toate! Hiperbolizează-i cu obstinație laturile negative etc. Astfel se face că dacă un gazetar, cum a fost cazul ultimei conferințe de presă prezidențiale, întrebă ceva anume, domnul Johannis, în loc să-i răspundă la obiect, îi dă tot cu PSD-ul! 

De fapt, domnul Johannis, disciplinat cum ne imaginăm că ar fi fiind, nu face decât să asculte de știința marketingului politic: tirul domniei sale are în cătare, în mod consecvent, aproape militărește, doar PSD-ul. Prin fanta extrem de îngustă, prin care domnia sa ia contact cu realitatea, logica constrângătoare a acesteia se dovedește, în cele din urmă, fără niciun fel de efect asupra modului în care domnul Johannis ar trebui să perceapă sau să evalueze câmpul politic la zi al societății autohtone. Altfel spus, prezidentul nostru este în situația delicată de a bate câmpii! Și asta, culmea, se întâmplă tocmai când domnia sa este tot mai pătrunsă de importanța luptei pe care o duce împotriva hidrei PSD-iste! 

Dar să aruncăm o privire mai atentă asupra acestui marketing politic căruia, s-ar părea,  domnul Johannis îi cade cu atâta ușurință victimă. Și în numele căruia, este adevărat, dacă îi întrebi pe PSD-iști, nici acum nu prea știu cu exactitate câte milioane au băgat în conturile echipelor importate pentru a stabili, vezi Doamne, ce linii politice ar trebui să urmeze social-democrații. N-are nicio importanță că respectivele echipe nu au nicio ideologie. Important, vorba vine, rămâne faptul că acestea au adus ultimele achiziții într-ale marketingului politic. Deși succesul nu a fost câtuși de puțin pe măsura banilor plătiți, totuși comportamentul PSD a fost copiat, cu unele excepții, de ceilalți competitori ai scenei noastre politice. 

Nimic deosebit! Gestul de a cumpăra expertiză electorală ne-a reatașat modernității, s-ar putea spune. Însă marketingul politic, principala poartă de împrumut de tehnologii care se crede că ar facilita accesul la putere al partidelor cu dare de mână, nu constă doar într-o instrumentalizare a unor doctrine şi ideologii politice, ci are consecinţe mai generale asupra identitarul politic al partidelor, consecințe care împing însă spre superficialitate și întărirea comportamentelor mimetice. Context în care, trebuie spus, orice ethos care ar putea fi asociat acestor identităţi este doar un produs exterior comportamentelor politice concrete din plan autohton. Este și motivul principal din pricina căruia nu există niciun fel de resort în vederea autodezvoltării atât a acestui ethos, cât și a elementelor ideatice pe care le însuflețește. Căci, trebuie subliniat, ceea ce mimezi este menit doar consumării, neexistânt și mecanisme care să conducă la autodezvoltare. Adică, altfel spus, consumul despre care vorbim nu prea lasă urme în plan cultural și pe care să se clădească ceva durabil. Astfel se face că, exceptând momentele electorale, de fapt ideile utilizate de către experții într-ale marketingului nu prea lasă urme evolutive în profilul și metabolismul partidelor noastre politice. Nu-i de mirare că alura PNL-ului, construită având îndeosebi ca referențial doar pe aceea a PSD-ului, este menită unei vestejiri premature. Nu-i câtuși de puțin aiurea să te întrebi în context: ce s-ar face Johannis și Orban în absența PSD-ului? Probabil că ar trebui să inventeze ceva similar!…

Oricum, deși se vede și cu ochiul liber că mimarea unor ideologii poate avea loc şi fără producerea unor consecinţe în planul comportamentelor politice, fenomenul nu este unul fără urmări în planul realității. Căci, pe de altă parte, tehnologiile marketingului politic, paradoxal, în ciuda faptului că deşiră insidios identităţi mimetic asumate, împing partidele spre o confruntare inevitabilă cu datele constrângătoare ale realităţii. Sau, altfel spus, în chiar interiorul unui ciclu electoral se generează și se amplifică acel sentiment că regele ajunge să rămână destul de repede despuiat de hainele social-democrate ori liberale cu care a fost împopoțonat. După caz…

În fapt, dacă de multe ori sfaturile specialiștilor în marketing, care vând un partid ca pe orice marfă, reușesc în primă fază să seducă, chiar să acapareze părți semnificative din imaginarul colectiv, ulterior realitatea îi contrazice. Fapt care generează o uzură care nu se datorează exclusiv doar guvernării, cum este cazul PNL, ci faptului că imaginea unui partid fiind un construct în oglindă se uzează foarte repede. Cum ar spune un clasic, ieșit din scena politică: silențios, fără mult tam-tam, „meandrele concretului” îi vor termina pe adversarii PSD-ului. Mai că-ți vine să spui că, pe undeva, trompa lui Johannis este atașată la elefantul PSD-ist!

Imaginea partidului, vândută ca o marfă oarecare și construită doar în oglindă cu aceea a principalului partid aflat în competiție, în cazul de față PSD-ul, are în centru doar ideea de confruntare și exclusivism Căci, spre deosebire de PSD, PNL este prezentat cu obstinație drept un partid curat, incoruptibil, care are numai calități, iar aceste calități sunt unice și populează doar ograda PNL-istă. Problema este că, aflat de ceva vreme la guvernare, PNL a dat-o în bară cu o serie de activiști la fel de problematici ca și cei ai PSD-ului. Plus o serie de măsuri impopulare… Astfel de exemple, treptat, la fel ca și umezeala, din particulă în particulă, ajung să decoloreze imaginea idilică concepută de experții în marketing. 

Pentru că ceea ce nu pricep cameleonii politici este faptul că, totuşi, ideologiile rămân mereu nişte punţi de comunicare între semenii noştri. Și aceasta este valabil indiferent de preferințele politice ori tranșeele ideologice asumate. Rămâne un adevăr faptul că, deşi extrem de instrumentalizate astăzi, ele continuă să răspundă unor nevoi poate la fel de vechi cu acelea care i-a împins întotdeauna pe oameni să trăiască în comunităţi și de care se simt,  mental ori afectiv, atașați. Este vorba, aici, de o sensibilitate care nu trasează granițe, ci unifică diferențe. Este motivul din pricina căruia, legate strâns de gesturile şi tehnologiile de acces ale unora dintre semenii noştri la putere, ideologiile nu sunt doar expresii interpretative ale datelor unei realităţi – realități pe care le ordonează într-un anumit fel încât să corespundă unor interese care sunt inevitabil divergente – ci, dimpotrivă, raţiunea lor îmi pare să constea, în continuare, în justificarea şi explicitarea gesturilor unora care vor să-i conducă pe alţii. 

Ori, la acest capitol, după trei decenii de „realizări”, realitatea a dovedit că hainele aruncate pe manechinele noastre politice de către experții într-ale marketingului politic s-au dovedit atât de serafice încât mulți dintre semenii noștri, în chiar interiorul unui ciclu electoral, au ajuns să se întrebe dacă respectivele țoale chiar au fost aievea ori doar o iluzie!

Gheorghe SCORȚAN este sociolog și un foarte cunoscut cercetător în domeniul științelor sociale…

Distribuie:

Regata Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro