ortooxacell kiss2022.gif Flax

Clubul IMPACT- Imbatabilii- Picior de Munte, doi ani de la înființare

Septembrie 2018. Început de nou an școlar. În octombrie, Clubul IMPACT- Imbatabilii– Picior de Munte aniversează doi ani de când s-a înființat.

Doi ani plini: învățare experiențială, proiecte de service learning, competiții, premii, bucurii….

Primul nostru proiect, “Parc pentru toți”, încă mai face valuri, încă are ecou… După ce în noiembrie 2017 a fost printre proiectele premiate la Gala Edu Manager– secțiunea voluntariat, în iulie 2018 a fost declarat unul din cei 10 câștigători în competiția Învățăm prin experiențe, transformăm școala (competiție lansată de Fundația Noi orizonturi împreună cu Lidl România), în care 10 profesori din România au avut misiunea de a convinge că, folosind metoda proiectelor de service learning, și-au îmbunățit activitatea la clasă; povestea lor va fi inclusă într-un ghid de bune practici care va inspira peste 5000 de cadre didactice. Povestea noastră va fi și ea acolo!

Și, pentru că proiectele de service learning şi-au arătat eficienţa și au dovedit că motivează tinerii să învețe și să se dezvolte pentru că îi implică în rezolvarea unor cauze reale, concrete din comunitate experimentând de fapt, viaţa de adult aşa cum este ea: cu provocări, planuri B, reuşite, tact, persuasiune, pasiune, rutină, responsabilitate şi multă determinare, după primul proiect am prins curaj, și l-am lansat cu încredere pe al doilea.

Scânteia a fost aprinsă de Fundația comunitară Dâmbovița, când a lansat invitația de a participa la Swimathon cu un proiect pentru care să strângem susținători și fonduri. “Un viitor mai bun” i-am spus proiectului, pentru că asta simțeam că este nevoie să facem: să oferim o șansă în plus colegilor noștri de școală care au dificultăți materiale, dificultăți de adaptare la viața școlară, tendințe de absenteism și abandon școlar. La început am crezut că este de ajuns să-i ajutăm cu rechizite și alte materiale necesare la școală. Discutând cu cei ce aveau să devină beneficiarii proiectului, ne-am dat seama că e nevoie de mai mult: de sprijin pentru a recupera lacunele din cunoștințele lor de la diverse discipline, de ajutor în depășirea dificultăților de adaptare școlară cauzate de tulburările de comportament, de consilierea părinților…. așa că am schimbat numele și scopul proiectului și am aplicat pentru finanțare la o competiție lansată de Fundația Noi orizonturi. “Vă vrem cu noi, la școală!” a fost printre câștigători și am primit fondurile cu care am achiziționat diverse materiale care să ne ajute să desfășurăm activități de învățare experiențială cu colegii noștri care aveau nevoie de ajutor.

Am luat legătura cu profesorii din școală, care ne-au recomandat pe elevii care să fie beneficiari ai activităților din proiect. De asemenea, am primit de la unii și sprijin material. Ne-am fi dorit să ne ajute chiar și cu activitățile de învățare, le-am solicitat sprijinul, însă – din păcate- nimeni nu a participat. Știam că ne putem baza pe liderii noștri, învățătoarele Liliana Chivulescu și Iuliana Tudor, de la care am învățat cum să facilităm activitățile și care ne-au dat încrederea că putem fi modele și mentori pentru colegii noștri.

La început ne-am speriat: aveam în fața noastră 50 de copii care așteptau să se întâmple ceva interesant și distractiv la activitățile de club IMPACT + părinții lor care își doreau schimbări rapide și importante. Le-am explicat că schimbări rapide nu vor fi, dar – cu răbdare și înțelegere, cu ajutor din partea lor – vor veni și îmbunătățirile: note mai mari, absențe mai puține.

Nu puteam lucra cu toți cei 50 de copii deodată, așa că i-am împărțit pe grupe în funcție de nevoi, de vârstă…. Lucram cu ei vinerea, după orele de curs. Ne-am propus să fie o activitate de 90 de minute, dar deseori depășeam timpul propus, chiar îl dublam. Am observat că unii dintre ei veneau obosiți ori plictisiți- așa că am devenit specialiști în jocuri de energizare;  alții erau înfometați, așa că ne-am organizat și le-am oferit o mică gustare înainte de începerea activităților. Ne-am bucurat și de ajutorul a două mame de Impacți: Elena Toma și Daniela Vintilă, care au participat la activitățile noastre. Ne-au fost de ajutor și o parte din elevii de la clasa a II-a, care știau de la învățătoarea lor, Liliana Chivulescu despre IMPACT. I-am botezat “micii impacți” și ne-am bazat pe priceperea lor la jocuri de spargerea a gheții și de energizare. Oficial, proiectul a început în octombrie 2017 și trebuia să se încheie în ianuarie 2018. Dar, pentru că activitățile noastre erau nu doar interesante și distractive ci și utile, la cererea colegilor noștri și a părinților acestora i-am prelungit durata până în mai 2018.

Ce am reușit?

Am salvat de la corigență și/ sau abandon școlar 49 din cei 50 de elevi înscriși în proiect, am arătat că putem fi de folos familiilor care au copii cu dificultăți de adaptare școlară, comunității școlare și comunității locale. În ciuda tuturor dificultăților cu care ne-am confruntat, am avut posibilitatea de a reda zâmbetul pe fața unor copii care au reușit să fie văzuți de colegi și de profesori ca niște învingători, fără să mai fie etichetați ca „elevi problemă”. De asemenea, am reușit să ne depășim limitele, să fim prieteni și dascăli, parteneri de joc și de învățătură, modele pentru copiii implicați în proiect, sprijin pentru profesorii din școală și pentru familiile acestor copii.

Lecții învățate?

  • „Am învățat că în viață trebuie să prețuiesc tot ce am, că valorile materiale sunt importante, dar mult mai importante sunt cele spirituale. Să schimbăm mentalități și atitudini nu e ușor, dar nici imposibil nu este!” -Radu George-Andrei, 13 ani
  • „Toate lecțiile învățate în IMPACT sunt importante, însă preferata mea este aceea prin care am înțeles că orice lucru mic poate deveni mare, dacă ne propunem și, mai ales, dacă facem un efort susținut pentru ceea ce ne dorim să realizăm” -Dinu Alexandra-Patricia, 14 ani
  • „La IMPACT am învățat că pot avea… impact. Dar nu de una singură: împreună am reușit să facem lucruri foarte bune, care păreau imposibil de realizat atunci când eram singură”- Pavel Ștefania-Alexandra, 13 ani
  • „Am învățat să fiu mai curajoasă, să spun ceea ce simt și ce gândesc. Am descoperit că am idei bune și am învățat să le dau glas, fără să mă mai tem că cineva ar putea râde de mine. Am învățat că pot să-i ajut pe alții și am descoperit că bucuria de a mă bucura împreună cu ei este imensă!”- Badea Ionela-Alexandra, 12 ani
  • „În programul IMPACT am învățat că pot fi de folos cu ceea ce mă pricep să fac: nu sunt un bun vorbitor, nu am note mari la matematică, dar sunt îndemânatic și asta poate fi de ajutor. Nu mă mai tem să particip la activități de muncă în echipă, fiindcă am înțeles că pot să-mi găsesc locul și rostul. ”- Toma Adrian, 12 ani

E dificil să fii profesor, dar nu e imposibil. Am înțeles că este important ce și cum predăm, dar mai importante sunt relațiile pe care le creăm, am făcut în așa fel încât mai întâi să înțelegem, apoi să fim înțeleși.

În plus, ca bonus la bucuria reușitei, 10 dintre Imbatabili s-au bucurat de o experiență inedită în tabăra Viața, la Straja- Hunedoara, datorită unei burse oferite de Fundația Noi orizonturi ca urmare a implementării proiectului “Vă vrem cu noi, la școală!”

Pentru noul an școlar avem o mulțime de planuri, de idei de proiecte, însă și o mulțime de probleme pentru care ne-am să găsim soluții și ajutor de la conducerea școlii și de la autoritățile locale: un spațiu adecvat în care să ne desfășurăm activitatea este prima și cea mai importantă dintre nevoile noastre.

 

profesor Liliana Chivulescu, Clubul IMPACT- Imbatabilii– Picior de Munte

 

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media