Concluzii despre BAC 2019 cu profesorul doctor Gabriela Istrate

Din păcate, mulți dintre absolvenții de liceu nici nu se mai gândesc să se prezinte la Bac, mai precis o cincime dintre cei circa 145.000 de elevi care, potrivit scriptelor, termină anual clasa a XII-a, nu susțin examenul.

Mai mult, dintre cei care se prezintă totuși la examen, trei din zece nu reușesc să promoveze „examenul de maturitate”. De ce aceștia „se pierd pe drum”?, bacalaureatul diferențiat ar fi o soluție?

Am stat de vorbă cu profesirul Gabriela Istrate, fost inspector general școlar adjunct despre BAC 2019:

„În linii generale, sesiunea 2019 a bacalaureatului a decurs normal în liceele dâmbovițene, fără incidente majore care să-l pună, într-un fel sau altul, sub semnul întrebării. Dincolo de cifrele care indică procentele de promovabilitate, ierarhia liceelor sau nivelul de pregătire al candidaților, remarcăm și alte aspecte interesante, pe care le includem în diagnoza sistemului, cu rolul de a gândi direcții de îmbunătățire pentru viitor.

Statistic vorbind, numărul elevilor care intrat în clasa a IX-a în urmă cu 4 ani diferă cu mult față de numărul celor care s-au prezentat anul acesta la examen.

Un prim detaliu îngrijorător este determinat de diferența de aproximativ 1000 de elevi dintre numărul celor care au intrat în clasa a IX-a în urmă cu 4 ani (4078) și numărul elevilor care s-au prezentat la examenul de bacalaureat în 2019 (3009). Toți aceștia reprezintă pierderi ale sistemului de educație: corigenți, repetenți sau abandonați.
Altă observație: dintre elevii care au intrat în clasa a IX-a în 2015, un procent de 28% era admis cu note mai mici de 5 la evaluarea națională. Chiar dacă o parte a optat pentru învățământul profesional, cei mai mulți copii au fost admiși în liceele tehnologice, în contextul numărului de locuri disponibile. Absolvenţii foarte slabi de gimnaziu, care au finalizat acest nivel de studiu cu medii foarte mici, s-au văzut nevoiţi să parcurgă patru ani de studiu liceal, alături de elevi mai buni decât ei. În prezent, acești absolvenţi de liceu reprezintă 84% din cei care nu au reușit să promoveze examenul de bacalaureat. Într-o logică firească, este limpede că liceele tehnologice au înregistrat rezultate modeste, promovabilitatea pentru ele la examenul de bacalaureat fiind de 16,01%. Cele mai bune rezultate le-au obținut Liceul ”Voievodul Mircea” 38,82%; Liceul Tehnologic Nucet 30,77% și Liceul Tehnologic ”Udrea Băleanu” Băleni 23,53%.

În perioada următoare, aceşti tineri devin candidaţi de frunte la statutul de şomer, pentru că nu au nicio şansă reală de integrare pe piaţa muncii.
Așadar, tot mai consistent se conturează opinia necesității reabilitării, revigorării învăţământului profesional, deoarece nu toţi absolvenţii de gimnaziu sunt apţi pentru învăţământul liceal, după cum nu toţi absolvenţii de liceu sunt apţi pentru învăţământul superior.

Cât priveşte bacalaureatul diferenţiat, e simptomatică interpretarea unei dorinţe drept „schimbare majoră“, în sensul uşurării examenului pentru o categorie de candidaţi. De fapt, ar fi numai o adecvare la profilul învăţământului tehnic, dacă va fi reţinută în noua lege a educaţiei naţionale şi aplicabilă începând cu generaţia care va intra în clasa a IX a în anul şcolar 2019 2020.
Promovabilitate pentru colegii naționale: 88,03%, în top înregistrându-se Colegiul Național ”Constantin Cantacuzino”; Colegiul Național ”Ienăchiță Văcărescu”; Colegiul Național ”Constantin Carabella”.
Promovabilitate pentru licee teoretice: 59,72%, pe primul loc Liceul Teoretic ”Petru Cercel” cu 76,61% procent de promovare.
Promovabilitate pentru liceele vocaționale: 84,84%, pe primul loc Liceul de Arte ”Bălașa Doamna” cu 85,07% procent de promovare.
Concluzii: dacă subiectele considerate prea grele au fost invocate drept motiv al rezultatelor slabe, nu este de neglijat nici lipsa de motivație a copiilor, care învață din ce în ce mai puțin (și, de cele mai multe ori, în ajunul examenului, când fizic, nu mai ai timpul necesar parcurgerii materiei). De vină sunt și programele școlare, dar și insuficienta implicare a profesorilor (aici, apare un cerc vicios, al demotivării reciproce, în oglindă, profesor-elev). Și, nu în ultimul rând, frământările din sistemul de învățământ s-au resimțit ca un element generator de incertitudini.” a declarat pentru Gazeta Dâmboviței, Prof. dr. Gabriela Istrate.

Larisa Ungureanu


Valeriana heidelbergcement


Gurmand + Raiman caleatargovetilor
Daca ti-a placut acest articol il poti distribui:

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Statistici Trafic Google Analytics
Statistici Trafic.ro