ortooxacell kiss2022.gif Flax

Marioara Radu, învăţătoare la C.N. “Constantin Cantacuzino” Târgovişte, impresii despre şcoala din Londra

 

    Weekendul trecut, in timpul vacantei scolare din Romania, am avut  posibilitatea de a vizita Londra. In Marea Britanie, anul scolar este structurat altfel decat in Romania, asa ca elevii nu erau in vacanta, iar eu am facut anterior sosirii mele, demersurile necesare pentru a vedea o școală primară.

   Vineri, 7.02.2019, am avut bucuria de a fi primită la West Thurrock Academy, Grays, de către Mrs. S. Cook, Directoarea Scolii, in urma mailului trimis de catre mine catre scoala, prin care solicitam o vizita formala.

   West Thurrock Academy este o scoala primara, unde frecventează elevi între 4 și 11 ani, iar asptectul multicultural este cel pe care il remarci mediat ce intri in scoala.

   Am fost placut impresionată de multe aspecte, începând cu arhitectura clădirii. Cladiri noi, construite odata cu cartierul, care iti insufla spiritul modern, prin arhitectura si organizare.

   Clasele sunt dispuse circular, cu acces din holul interior, dar si din exterior, la sfârșitul programului, parintii prezentându-se fiecare la ușa exterioara pentru preluarea copiilor. Scoala, dar si portile ei, sunt inchise pana la orele 3h15, cand profesorii pregatesc copiii de plecare, iar parintii au acces in curtea scolii, mergand circular pana la clasa de la care colecteza copiii, doar dupa orele 3h15, pentru a nu perturba activitatile copiilor, sau ale scolii, nici macar prin asteptare.

   Astfel se evita aglomerația, iar odata cu deschiderea usilor de catre invatatori, la orele 3h30 PM, parintii asteapta sa auda numele copiilor, care sunt invitati sa iasa si sunt preluati doar de persoanele autorizate sa ridice copiii de la scoala, in ordinea stabilita de profesor, in fiecare zi, alta. 

   Pe holurile școlii erau amenajate puncte de lucru grupale, dar și individuale. Aici, este un invatator titular pe clasa, care este asistat de catre alte doua persoane, aceastea fiind Asistentii de Profesori ( invatatori), care nu au o calificare universitara, ci doar o calificare similara cu cea pe care in Romania ar putea-o avea absolventii unei institutii de Scoala de Arte si Meserii, de exemplu, sau de Scoala Profesionala, daca ar fi calificari similare cu cerintele in domeniul specificat, asa cum este in Marea Britanie.

   Asistentii sunt cei carora li se da accesul sa asiste, sa ajute, sa fie implicati, fara a avea responsabilitati de predare sau de feed-back oficial.  Ei impart fisele de lucru, lucreaza cu copiii care eventual au nevoi speciale, sau carora li se solicita sa lucreze suplimentar, aranjeaza clasa, ofera caietele elevilor, etc. De asemenea, au rolul de a sprijini moral copiii, cand acestia au diverse emotii.

    Personalul clasei, invatatorul responsabil, dar si cei doi asistenti, sau unul, dupa caz, puteau lucra cu elevii  în grup ( zona științelor, zona de bibliotecă), dar și individual cum am și văzut, activitatea pentru progres.

   Școala incurajează foarte mult lectura, iar în acest sens aș putea explica cum de la 4-5 ani, si apoi pana la varsta de 11 ani, cand termina scoala primara, elevii primesc zilnic, la sfarsit de zi, o cărticică cu diverse tematici, pe care o citesc acasa, cu parintii.

   In functie de modul in care copilul citeste zilnic parintelui, dar si in functie de modul in care intelege textul, o data pe saptamana, acesta va citi cu voce tare Invatatorului, o carte noua, (Pagina 1-4 doar),  care urmeaza a i se inmana, dupa care i se pun intrebari pe text, pentru a se evalua modul de intelegere, nu doar nivelul de citire.

            Cartile incep la nivelul 1, cu 5-6 pagini, iar la nivelul 5-6, deja cartea are 31 de pagini. Ele au si imagini, pentru a sustine imaginatia copilului.

            Daca invatatorul considera ca elevul reuseste sa citeasca, dar si sa inteleaga textul, zilnic, i se schimba cartea. In caz contrar, i se cere sa repete citirea, si doar daca citirea este satisfacatoare, atunci copilului i se da o alta carte de citit.

             De asemenea, elevul are propriul jurnal de citire, in care parintele tine jurnalul cartilor citite si a zilelor, plus modul in care el, ca parinte a evaluat citirea, dupa care invatatorul contra-evalueaza, saptamanal.

            Sunt 11 niveluri de citire, incepand de la varsta de 4 ani, cand copilul intra la ceea ce numim in Romania- clasa Pregatitoare, iar in Marea Britanie, Reception.

            Reception se termina la varsta de 5 ani- maximum, iar copiii intra la Clasa Pregatitoare incepand cu varsta de 4 ani, in functie de luna de nastere. Daca copilul este nascut in luna august, si implineste varsta de 4 ani in luna august, el intra la Reception. in data de 3 septembrie.  Varsta de Clasa Pregatitoare este contabilizata in Marea Britanie incepand cu luna septembrie, iar daca copilul este nascut in luna Octombrie, pentru a intra la Clasa Pregatitoare, el trebuie sa mai astepte un an, din cauza lunii pe care a depasit-o, intrand in acest caz, la 5 ani.

            Clasa 1, in Marea Britanie, acopera varsta de 5-6 ani, urmand asa pana la clasa a 6-a ( anul 6), cand la sfarsitul ei, copiii merg la la Scoala Secundara, similara cu Gimnaziul romanesc.

             Pentru elevii de vârstă mică, sau pentru elevii introvertiți erau amenajate mici colturi/ corturi cu perne unde puteau citi departe de ochii celorlalți.

             O alta componentă a procesului educativ, care mi-a atras atenția, în mod pozitiv, este evaluarea.

            Temele pentru acasă sunt atractive, lejere -și de weekend- considerându-se suficient timpul de lucru ( 15.30) în cursul săptămânii. Tema pentru acasa cuprinde 5-7 pagini, imprimate de invatator, in care se acopera, citirea, intelegerea de text, matematica.

            Singura tema zilnica ramane lectura zilnica, prin care copilul descopera teme diverse, modul in care se imbraca, igniena personala, mediul incorjurator, piratii, stiinta, planetele, zilele saptamanii, anotimpurile, culminand cu povesti cu talc, in care sunt exemple clare de protejare a copilului si de reactii in situatii neplacute care se intampla copiilor, modul in care copiii trebuie sa reactioneze la situatii neplacute, sau de intimidare din partea altora.

            De asemenea, profesorul imprima o scrisoare tipizata, identica pentru toti, generala, pe care copilul o pune in geanta de scoala si pe care o inmaneaza parintelui, in functie de ce doreste sa transmita parintelui. Informari zilnice, ziua de non uniforma, ( o data pe mini-trimestru), donatii de 1 lira pentru ziua in care copiii au voie sa vina imbracati altfel decat in uniforma, informatii referitoare la teste ce urmeaza, zi de vaccinari, zi de meniu. Prin aceste informari generale, parintele este mereu informat, dar se evita discutii zilnice si inutile cu invatatorul, care este ocupat cu planificarea lectiilor si organizarea clasei, corectarea caietelor.

            Pe de alta parte, de 3 ori pe an, copilul primeste o scrisoare in care parintele este invitat 10 minute, sa vina si sa discute progresul copilului la clasa. Este ziua in care este rugat sa aiba pregatite eventualele intrebari, i se arata munca elevului ( in Marea Britanie, caietele elevului stau zilnic, in clasa), nu acasa.

            Pentru orice evaluator al profesorului este ușor de verificat ce/ cum se corectează, direct in caietul elevului, prin folosirea culorilor. Astfel, temele pentru acasă se corectează cu roz, interevaluarea se face cu verde, iar testele cu rosu.

            Testele sunt atașate în caiet, dupa evaluare, având culori diferite ( de imprimare),  in funcție de tipul de evaluare. Ușor, simplu, eficient, foarte rapid de verificat progresul trimestrial prin controale si fisa de progres pentru fiecare copil, atasata testului.

            Experiența minunată m-a ajutat să ințeleg că vreau să fac multe, că pot și reusesc!

             Voi realiza pentru început întâlnirile saptămânale pe nivel, o bază logistică pentru lectură și voi difuza cu mare bucurie colegilor, tot ceea ce am inteles.

                               

                                            

Prof. inv. primar MARIOARA RADU

Colegiul “Constantin Cantacuzino”

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media