Potrivit noii Legi a Educației, liceele pedagogice au pierdut din acest an şcolar dreptul de a pregăti învăţători şi educatoare, această specializare fiind înlocuită cu cea de „educator-puericultor”. Conform noilor prevederi, învăţătorii şi educatorii vor avea pregătire universitară şi se vor numi profesori pentru învăţământul primar. Este pentru a treia oară în 13 ani, când diverşi miniştri iau această decizie, profilul fiind desființat în perioadele 1999 – 2001 și 2007-2009. La distanţă de trei ani, reprezentanţii MECTS se joacă iar de-a desfiinţarea profilului, de data asta nu se ştie pentru câtă vreme, având în vedere că măsura este o cerinţă a UE. Așa cum am aflat de la inspectorul școlar, Mihaela Anton și directorul C.N.Constantin Cantacuzino Târgoviște (fostul Pedagogic), Gabriela Istrate, în septembrie 2012, directorii liceelor pedagogice, întruniţi la Bucureşti în cadrul Consfătuirii Naţionale, au depus un memoriu ministrului Ecaterina Andronescu, prin care solicitau înlocuirea specializării „educator-puericultor” cu aceea de „învăţător-educator”. Argumentele invocate sunt numeroase: tradiţia valoroasă, resursele existente deja, calitatea pregătirii de specialitate, solicitările părinţilor şi elevilor. Se pare că motivul pentru care ministerul a desfiinţat specializarea „învăţător-educator” ar fi că în Nomenclatorul meseriilor nu mai există meseria de învăţător, ci de profesor pentru învăţământul primar. În consecinţă, se impun studii superioare. „Noi considerăm că nu sunt incompatibile şi că elevii ar putea, după absolvirea liceului pedagogic să urmeze studiile unui colegiu pedagogic. Se mai fac încă demersuri la minister în acest sens”, spune inspectorul școlar dâmbovițean Mihaela Anton. De aceeași părere este și directorul C.N.Constantin Cantacuzino, în opinia căreia pregătirea din liceu a viitorilor învățători nu se compară cu cea din facultate și reprezintă baza formării dascălilor.
Grație informațiilor oferite de inspectorul școlar Mihaela Anton, vă putem oferi și acest scurt istoric al fostului colegiu pedagogic târgoviștean.
• 1919 – se înființează “Şcoala Normală” din Târgovişte, inaugurându-se o tradiție autentică în pregătirea învățătorilor;
• 1969 – după o scurtă perioadă de întrerupere, se reînființează și se afirmă în peisajul învățământului dâmbovițean ca unitate de referință;
• 1990 – cu unele sincope, Liceul Pedagogic și-a regăsit identitatea de școală apostolică, continuând însă să ființeze cu sabia lui Damocles deasupra capului;
• 1994 – se dă în folosinţă noul edificiu, în prezența președintelui României, Ion Iliescu;
• 2000 – dobândește statutul de unitate reprezentativă ca urmare a rezultatelor excepționale obținute de elevi și profesori;
• 2001 – liceului i se acordă de către Ministerul Educaţiei Naţionale statutul de Colegiu Național și actuala denumire;
• 2001 – se inaugurează Zilele Colegiului – o amplă manifestare a spiritului cantacuzin, prilej de bilanț, reflecții și lansări de strategii catalizatoare;
• 2012 – se demarează Proiectul REGIO „Reabilitarea, dezvoltarea și modernizarea infrastructurii școlare”, cu o finanțare de 3,2 milioane euro din fonduri europene.
În următoarele numere din Gazeta Dâmboviței, vă vom prezenta un reportaj despre clasa de „educator-puericultor”, o clasă de fete inteligente și dezghețate, așa cum le descrie profesorul și directorul liceului la care învață, Gabriela Istrate.