SEMNELE TIMPULUI – Liviu ANTONESEI – Decăderea Iașului, a doua capitală a României – o dezbatere actuală

A apărut acum cîteva zile, pe site-ul Europa Liberă, o interesantă dezbatere realizată de Ionuț Benea, la care au participat istoricii Dorin Dobrincu și Gheorghe Iacob, literatul Al. Călinescu și, cu voia Dumneavoastră, ultimul pe listă, ca să citez un clasic al politicii post-decembriste, eu. Participanții au avut de răspuns la două întrebări, pe care le veți regăsi în text, iar moderatorul a efectuat un montaj inteligent, urmărindu-și scenariul. Postez linkul către dezbatere, dar adaug și răspunsurile mele în original…

https://romania.europalibera.org/a/dec%C4%83derea-celei-de-a-doua-capitale-a-rom%C3%A2niei-un-fapt-istoric-o-dezbatere-actual%C4%83-(draft)/31237456.html

Efectele perverse ale Unirii?

1. Da, așa este. În momentul Unirii, exista un echilibru în mai toate privințele între cele două Principate. Conștienți că pierderea statului autonomiei țării și al celui de capitală pentru Iași vor avea efecte nefaste asupra amîndurora, unioniștii moldoveni au pus un set de condiții, șaptesprezece sau optsprezece, care să permită dezvoltarea zonei și în ansamblul rezultat în urma Unirii. Condițiile au fost acceptate de partida unionistă din Țara Românească. Din păcate, odată Unirea înfăptuită, au fost și uitate. Cu o singură excepție, chiar dacă una notabilă, prima Universitate românească s-a înființat la Iași. Cum aproape imediat după Unire, elitele ieșene, politice, cultural, chiar economice au migrat la București, nu prea a mai avut cine să apere drepturile provinciei, nici cine reaminti condițiile convenite, așa că decalajele s-au mărit mereu. Vechiul regim a avut o idee bună, dezvoltarea echilibrată a țării din punct de vedere teritorial. Dar a avut și o obsesie ruinătoare, dezvoltarea industriei grele cu pivotul său central, industria constructoare de mașini. Și astfel, Moldova s-a umplut de fabrici și combinate pentru care nu avea nici resurse, nici tradiție, dar a umplut și orașele cu sute de mii, milioane, în ansamblu, de rur-urbani, care abia la a treia generație au devenit orășeni. Prăbușirea vechiului regim a însemnat și prăbușirea unei economii nu atît subdezvoltate, cît mal-dezvoltate. Așa că Moldova, laolaltă cu Iașii, a trebuit să-și reia aventura dezvoltării.

2. Sînt structural o persoană pesimistă, cînd sînt în formă bună, numai sceptică. Dar cum nu e vorba doar despre mine, voi adopta un fel de optimism metodologic. Cred că Iașul, poate și Moldova, au cîteva atuuri care să stimuleze dezvoltarea și recuperarea decalajelor, Consorțiul universitar ieșean, poate cea mai rentabilă „industrie” a Iașului, asigură o numeroasă forță de muncă înalt calificată. Poate și asta a favorizat atragerea unor actori economici importanți, de la Arcelor-Mittal și Thyssen-Krupp mai de mult, la Amazon, foarte recent. Să nu uităm apoi că Iașul este unul din cele mai puternice hub-uri IT & C din țară. Poate din acest motiv parcurile tehnologice și industriale nu au rămas pustii, din contră, par tot mai căutate.  Prin dezvoltarea aeroportului internațional, inclusiv sectorul cargo, s-a mai ieșit din izolare. Din păcate încă nu s-a avansat în reducerea izolării rutiere, mai mult, aceasta este însoțită și de prăbușirea infrastructurii feroviare. În 1990, încă mai făceai mai puțin de șase ore cu rapidul pînă la/de la București, acum cel mai rapid tren face peste 7 ore! De altfel, refacerea infrastructurilor de transport este esențială pentru întreaga țară.

LIVIU ANTONESEI este un foarte cunoscut scriitor, cercetător, publicist și profesor universitar din Iași…

Distribuie:

Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro