ortooxacell kiss2022.gif Flax

FILE DIN ARHIVE – Liliana STOICA Bulevardul – CAROL I

Începuturile bulevardului Carol I datează din 1885, când Primăria își exprimă intenția de a realiza un bulevard care să lege piața orașului, situată în centru,  de gară.

Primele reacții față de această intenție au fost negative și au venit din partea reprezentanților Prefecturii județului Dâmbovița. Aceștia considerau drept prioritară rezolvarea unor probleme precum: construirea unui nou abator, pavarea străzilor din mahalale, construirea unei școli secundare de fete, iluminarea tuturor străzilor, mărirea numărului personalului poliției și pompierilor și o mai bună organizarea a pazei de noapte, sporirea numărului măturătorilor, dar și al dubelor de ridicat gunoiul. În opinia Prefecturii rezolvarea acestor probleme esențiale era prioritară construirii bulevardului, care era considerată o lucrare de lux.

Pentru întocmirea proiectului, la solicitarea Primăriei, a fost delegat din partea Ministerului Lucrărilor Publice, în martie 1885, inginerul C. Drăgoescu. Se pare că acesta nu a mai reușit să ajungă la Târgoviște pentru efectuarea studiilor necesare proiectului, fiind transferat din cadrul Circumscripției III de Drumuri și Poduri.

În sprijinul Primăriei a venit inginerul Niculae Bruneanu, din oraș, care și-a oferit voluntar serviciile pentru întocmirea proiectului.

Însă, se pare că în ședința Consiliului Comunal de aprobare a bugetului pentru exercițiul financiar 1885-1886, proiectul de realizare a bulevardului a fost respins. Ulterior, în urma unui recurs al Primăriei, Ministerul de Interne, prin Ordinul 6621/1886 recunoștea ca legitimă și de primă necesitate această îmbunătățire adusă orașului.

Îndelung discutat a fost traseul acestui bulevard, dar în final varianta cea mai avantajoasă, din toate punctele de vedere, a fost ca bulevardul să se construiască în linie dreaptă. Acesta urma să se întindă pe o lungime de 972 m și să aibă o lățime de 22 m. Cu trotuare largi, pe care urmau să fie plantați pomi, bulevardul ar fi devenit și un loc de promenadă pentru târgovișteni.

Cele mai importante dintre exproprierile necesare erau prăvălia de cârciumă a d-lui Paraschiv Ivancea și casele cu grajdurile și magaziile d-lui Costache Dragomirescu Ciuciucu, care intrau în categoria I și proprietatea domnului Ghiță Popescu din categoria a II-a. Celelalte exproprieri erau considerate secundare. Un număr total de 26 de cetățeni aveau să fie expropriați pentru construirea bulevardului.

Deși, în mai 1886, inginerul N. Bruneanu înaintase Primăriei Planul de proiect al bulevardului, la finele anului lucrările nu începuseră încă din lipsa unor utilaje de nivelare și aveau să mai întârzie o bună perioadă de timp. Abia în 1894, Primăria adresa o cere Prefecturii, prin care solicita să i se permită d-lui N. Bruneanu, inginerul județului la acea dată, să aducă o serie de completări proiectului, completări solicitate de Consiliul Tehnic al Ministerului Lucrărilor Publice încă din 1886.

În 1895 încep lucrările de evaluare a terenurilor situate pe linia Bulevardului în scopul exproprierii. O parte dintre proprietari au cedat, cu titlu gratuit, terenurile deținute. Acesta este și momentul în care se stabilește și faptul că bulevardul va purta numele Majestății Sale Regele Carol I. 

Deși aprobat de Consiliul Comunal, proiectul construirii bulevardului continuă să întârzie după ce Ministerul de Interne, la începutul anului 1896, transmite Primăriei că nu va aproba începerea lucrărilor până ce nu vor fi asigurate, prin bugetul comunei, mijloacele financiare necesare, atât pentru deschiderea bulevardului, cât și pentru pavare, iluminare, canalizare etc. În cele din urmă, se primește aprobarea în luna aprilie, cu condiția respectării unor îndrumări de natură tehnică date de Consiliul Tehnic Superior al Ministerului.

La 24 iunie 1896 are loc licitația pentru darea în întreprindere a construirii bulevardului, în baza caietului de sarcini întocmit de inginerul C. Simon. Costul devizul general se ridica la 55.000 de lei. Construirea bulevardului a fost adjudecată în urma licitației de domnul Grigore Ghițescu, termenul de finalizare a lucrărilor fiind la 1 octombrie 1897.

Bulevardul Carol I s-a numit mulți ani bulevardul Castanilor, pentru ca în prezent să poarte din nou denumirea sa inițială.

LILIANA STOICA este șef de serviciu la Arhivele Naționale Dâmbovița, absolventă a Facultăţii de Arhivistică din cadrul Academiei de Poliţie „Al.I.Cuza” Bucureşti …

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media