Gazeta Dambovitei | Cele mai noi știri din Targoviște și Dâmbovița

Ediția de marți, nr. 3705
18-1-2022

DIN CRONICI DE AZI – Silviu MILOIU – De azi, de ieri…

1. Firește, s-a digi-volatilizat! Noul ministru al digitalizării, Florin-Claudiu Roman, deține în CV lucrarea „Teoria sistemelor informaţionale”, despre care susține că a scris-o și a apărut la Editura Academiei Române, în 2006. Absolvent de economie, contabilitate și de „Apărare şi securitate naţională”, această carte reprezintă singura legătură a sa cu domeniul Digitalizării. Volumul nu poate fi găsit nici la editură, nici la Biblioteca Națională, iar ministrul susține la cererea Libertatea că nu l-a găsit, într-o săptămână de căutări, nici acasă, la Alba Iulia. În schimb, există o carte cu același titlu, apărută la aceeași editură, dar cu autori diferiți, fără politicianul liberal printre ei. Așadar, referitor la: „Ministrul Digitalizării”, Florin Roman, nu-și găsește cartea din CV, singura legătură cu domeniul pe care-l conduce. Nici editura nu știe de ea, nici la Biblioteca Națională nu e…

2.„Anul European al Rezilienţei prin Cultură”Ministrul Culturii, Lucian Romaşcanu, a propus ca 2023 să fie desemnat Anul European al Rezilienţei prin Cultură, pentru a atenua efectele pandemiei asupra sectoarelor culturale şi creative şi pentru a identifica noi măsuri de sprijinire a acestora. O denumire mai penibilă decât aceasta nu cred că se putea inventa. Limba de lemn continuă să troneze pe fotoliul de la Ministerul Culturii. Probabil că din când în când ar trebui să ne reamintim o celebră maximă a lui Churchill: „Out of intense complexities intense simplicities emerge. Broadly speaking, the short words are the best, and the old words when short are best of all.”

3. 1903 – Începea 1903, anul primei transmisii radiofonice transatlantice, în care Pius X devenea noul papă la Vatican, se năștea scriitorul George Orwell, Traian Vuia prezenta Academiei de Științe din Paris un memoriu în care-și prezenta ideile despre aviație și zbor, Ioan Alexandru Brătescu-Voinești publica „Nuvele și schițe” iar Barbu Ştefănescu Delavrancea „Hagi Tudose”, la New York City se deschiderea un hotel pentru femei,în România se promulga Legea băncilor săteşti şi a Casei lor centrale, Imperiul German și cel Otoman semnau un acord în vederea construirii căii ferate Berlin-Istanbul-Bagdad, lui Bjørnstjerne Bjørnson i se decerna Premiul Nobel pentru Literatură iar lui Antoine Henri Becquerel, Pierre Curie și Marie Curie cel pentru fizică.

4. Regele Carol I (1866-1914) – „Reedificarea monumentelor vechi a fost una din lucrările cari totdeauna au atras deosebita mea îngrijire […]Popoarele cari îngrijesc monumentele lor se ridică pe ele înşile, căci pretutindenea monumentele sunt povestirea vie a istoriei, oglinda trecutului, semnele vederate pentru generaţiile viitoare” (Citat de Dimitrie Onciul în „Buletinul Comisiunii Monumentelor Istorice” VII (1914), pp. 144-145.)

5. Axiologică – Vladimir Putin, Donald Trump, Marine Le Pen, Nigel Farage, Victor Orban, Sebastian Ghiță și alții care s-au afirmat în ultimii ani pe firmamentul politic al lumii – o criză de valori și personalități care nu are precedent poate din anii 1930… De fapt, nu oamenii bine pregătiți și consistenți din punct de vedere al echilibrului sufletesc lipsesc, pare a fi o criză de sistem, de idei, de implicare, de viziune, de încredere, de voință.

6. Biserica Mănăstirii Gorgota – …sub povara atâtor veacuri care s-au scurs de la întemeierea ei de voievodul Pătrașcu cel Bun! Fie ca anul 2017 să aducă mult dorita restaurare! Alături de mănăstirile Dealu și Viforâta, alături de Panaghia care astăzi nu mai este, aceste edificii religioase constituiau, în fapt, scutul de apărare al Cetății Târgovişte!

(Fotografie de Iulia Ghercă)

Silviu MILOIU este un reputat istoric, profesor universitar și, dincolo de toate, absolvent de „Carabellă” târgovișteană…

Distribuie: