“ACTIVE CITIZENSHIP AND ENVIRONMENTAL AWARENESS THROUGH FORMAL AND NON-FORMAL EDUCATION” (ACEAFNE)
COORDONATOR: Colegiul Naţional “Ienăchiţă Văcărescu” Târgovişte– ROMÂNIA (2015-1-RO01-KA219-015038_1)
Echipa de coordonare și implementare: 27 profesori
PARTENERI: Portugalia, Lituania, Polonia, Suedia, Anglia, Italia, Cehia
SCOPUL acestui proiect este de a dezvolta, prin cooperare multinațională, instrumente/metodologii care să faciliteze predarea/învăţarea în contextul educaţiei pentru dezvoltare durabilă, în special pentru mediu. Proiectul abordează șase dintre cele 17 ținte globale stabilite de UNESCO la 25.09.2016: Clean water and sanitation, Renewable Energy, Life below water, Life on land, Responsible consumption, Climate action
Sarcina şcolii noastre este de a forma elevilor o conştiinţă europeană încă din clasele gimnaziale, impunând cultivareare spectului şi solidarităţii faţă de cultura altor popoare. În acest sens, elevii au fost în primul rând centraţi cultural, orientați spre cunoașterea valorilor propriei culturi. Acest parteneriat cu școli din Uniunea Europeană (Portugalia, Lituania, Polonia, Suedia, Anglia, Italia, Cehia) vizează descoperirea și respectarea valorilor europene și a patrimoniului cultural european, acceptarea multiculturalității ca mod de viață încontextulUniuniiEuropene, dar și promovarea valorilor tradiției locale și naționale în context european.
Elevii noștri sunt antrenați în activități de anvergură internațională, ceea ce a dus la înțelegerea existenței și valorizarea pluriculturii, oferindu-le șanse de afirmare la nivel european.
Activitățile și proiectele au condus la dezvoltarea dimensiunii europene a educației în instituția noastră, pri următoarele aspecte: motivarea profesorilor și elevilor pentru studiul limbilor moderne; creșterea numărului instituțiilor partenere europene în proiecte, schimburi culturale; încurajarea aplicării metodelor didactice alternative, moderne ( schimbul de bunepractici ), inovarea in domeniul pedagogic (elaborarea de material didactic, diversificarea metodelor didactice, seminare, conferințe, dezbateri), promovarea valorilor europene: democrație, toleranță, egalitatea șanselor, multiculturalism, spirit competitiv și valorificarea muncii în echipă.
Cultivarea gândirii inovatoare a devenit o sarcina importantă a şcolii noastre, stimularea creativităţii tinerilor se realizează printr-o susţinută şi elevată pregătire teoretică şi practică. Ne preocupă dinamizarea iniţiativei şi muncii independente, a spiritului critic ştiinţific, receptivitatea faţă de nou, pasiune pentru ştiinţă în concordanţă cu aptitudinile fiecăruia.
Un scurt REZUMAT în termeni de rezultate la nivelul elevilor, profesorilor, școlii și comunității: formarea a nouăsprezece profesori în domeniul educației non-formale, urmat de nouăsprezece activități non-formale pentru 605 elevi, formarea în Anglia a trei profesori în domeniul abordării educației pentru dezvoltare sustenabilă, ca vectori de informație pentru alți optsprezece profesori de la nivelul școlii. Acestea au determinat realizarea a douăzeci și patru de activități formale la diverse discipline (matematică, limba română, limba engleză, limba franceză, TIC, chimie, biologie, fizică, geografie, desen, muzică, consiliere și orientare pentru 665 de elevi și formarea în Lituania a trei profesori în domeniul utilizării și integrării unor instrumente TICîn educația pentru mediu, (Kahoot.com,Padlet.com,Wolframalpha.com,Scientix.eu,Mascilproject.eu,Rubistar.4teachers.org,Vocaroo.com,Storybird.com,Canva.com,Plotagon.com, etc.) ca vectori de informare/formare pentru alți paisprezece profesoridin echipa de implementare. Cele patru întâlniri profesori/elevi/reprezentanți ai Autorităţii de Protecţie a Mediului Dâmboviţa, Universitatea Valahia Târgovişte – Facultatea de Inginerie a Mediului au avut ca subiecte: prezentarea unor bune practici în monitorizarea poluării atmosferice în zonele urbane, pentru o protecție eficientă a copiilor la riscurile asupra sănatății, consumul moderat pentru o dezvoltare sustenabilă, colectarea selectivă a deșeurilor. De asemenea,vizita laInstitutul de Cercetare Ştiinţifică şi Tehnologică Multidisciplinară, Universitatea Valahia,Târgoviste a avut ca scop observarea infrastructurii şi activitatea de cercetare în domeniul energiilor regenerabile, o activitate practică de simulare a unei poluări accidentale a unui râu (cu sprijinul Petrom și a Gărzii de Mediu- Comisariatul Dămbovița. Pe de altă parte în cadrul conferinței elevilor“Sustainability Development and Energy Consumption for an Ecological Society” – au fost valorizate / exploatate produsele / rezultatele elevilor (PPT, eseuri, afișe, pliante) și organizate săptămâni ale reciclării (hârtie, plastic, pet-uri, baterii, aluminiu).
Nu în ultimul rând, am contribuit cu propuneri de oportunități de învățare la primul produs intelectual -“Teacher Training Curriculum on Environmental Issues”, realizat de Suedia și Anglia, renumite în abordarea educației pentru mediu, pentru dezvoltare sustenabilă.Mai multe informații pot fi găsite pe site-ul proiectuluihttp://aceafne.ienachita.com/.
Toate aceste activități locale, alături de schimburile pe termen scurt de grupuri de elevi, evenimente comune pe termen scurt de formare a personalului, dovedesc impactul asupra elevilor, profesorilor, şcolii, comunităţii. Astfel, se remarcă , doar după un an de proiect, schimbarea atitudinii elevilor faţă de mediu, dorința acestora de a-și dezvolta un comportament ecologic, dezvoltarea competenţelor şi aptitudinilor de lucru ale profesorilor în domeniul educaţiei pentru mediu, de utilizare a instrumentelor TICși, în plus, creşterea capacităţii instituţionale în abordarea educaţiei pentru dezvoltare durabilă și dezvoltarea unor relaţii de colaborare inter-instituţionale.
Proiectul estefinanțat de UniuneaEuropeană. Această comunicare reflect numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventual utilizare a informaţiilor pe care le conţine.
Profesor coordonator: Zepiși Simona Valinda