C.N. “Nicolae Titulescu” a promovat tradiţiile româneşti în Lituania (FOTO)

 

În perioada 27.01-1.02.2014, Colegiul Național “Nicolae Titulescu” Pucioasa, Școala Europeană începând din 2007, a participat la a doua întâlnire de proiect, în cadrul parteneriatului multilateral Comenius “Through Universal Myths, towards Eternal Truths” (4 Myths 4 Truth).

La întâlnirea de proiect au participat reprezentanţi ai celor şapte şcoli implicate în parteneriatul multilateral şi profesorii și elevii din echipa de proiect a școlii gazdă – Anykščiai Antanas Baranauskas General School- Anykščiai, Lithuania.

Colegiul Naţional “Nicolae Titulescu”- Pucioasa a fost reprezentat de profesorii Daniela Mircea (director) și Mihaela Diaconescu (coordonator proiect) și opt elevi din echipa de proiect: Ioana Cioroba, Ștefania Manta, Ruxandra Diaconescu, Diana Sprinceană, Valentin Abramescu, Andrei Benescu, Radu Popescu, Mihnea Șerban.

Toate activitățile din cadrul întâlnirii s-au desfășurat conform programului propus de echipa școlii gazdă, doar alocările de timp pentru activitățile din școală fiind diferite față de cele propuse inițial și justificate de nevoia de a prezenta exhaustiv toate activitățile derulate în școlile partenere, anterior întâlnirii de proiect.

Mihaela Diaconescu (coordonator proiect), ne-a oferit un mic jurnal  al întâlnirii de proiect, pe care vi-l prezentăm mai jos:

În prima zi a întâlnirii (27.01.2014), în frumoasa sală de ceremonii a instituţiei gazdă, am asistat la prezentarea şcolii de către directorul instituţiei, Ona Repečkienė și coordonatorul proiectului Andrius Vitkūnas. Au urmat prezentarea participanților și prezentarea activităților Consiliului Elevilor, de către preşedinte și vicepreședinte – Kotryna Steponėnaitė, respectiv Einius Pajarskas. Am fost onoraţi de prezenţa d-nei  Vida Dičiūnaitė, inspector şcolar general, care a ne-a introdus în sistemul de educaţie lituanian. Turul şcolii realizat împreună cu directorul adjunct Aldona Petrokienė, a fost o adevărată incursiune într-o cultură organizațională preocupată de crearea unui mediu educațional armonios şi prietenos. Pereţii pictaţi şi diversele lucrări aparținând artelor vizuale realizate de elevi, expuse pretuntindeni, sunt mărturii ale unei activități artistice deosebite, realizată în școală în ore dedicate acestui tip de educație. Școala lituaniană are tradiții și simboluri – imn, drapel, muzeu, carte de onoare -care consemnează istoria și transformările școlii, îi definesc personalitatea și ii conferă identitate. Printre panourile destinate diferitelor proiecte ale școlii, un spațiu impresionant este dedicat expunerii desenelor realizate de către elevi pe temele proiectului: mitul etnogenezei, mitul iubirii, mitul jerfei pentru creație și un alt mit național, considerat cel mai important pentru cultura națională.

A urmat un spectacol de dansuri tradiționale lituaniene, la Centrul Cultural al orașului, oferit de ansamblul local Gojus și o cină de bun venit, la care au participat deopotrivă, elevi și profesori, și în cadrul căreia ne-am bucurat de muzică, dans și gastronomie lituaniană. Un alt ansamblu local, Anykšta a creat și întreținut în seara zilei de luni, o atmosferă deosebită, oferindu-ne muzică tradițională. Tot atunci, elevii noștri au fost protagoniștii unui moment românesc, prin costume, muzică, dans popular.

Marți (28.02.2014), fiecare şcoală parteneră a prezentat cartea de vizită a culturii naţionale, în cadrul unor întâlniri pe clase. Noi am fost invitați să prezentăm România, la o clasă de nivel primar, de către o doamnă învățătoare a cărei fiică lucrează în București. Am fost primiți cu foarte multă dragoste, cu gustări și dulciuri lituaniene pregătite de părinți și am primit o mulțime de întrebări despre țara, orașul și școala noastră.

A urmat excursia la complexul Niūronys, unde într-un spaţiu lituanian autentic, elevi şi profesori de șapte naţionalităţi au preparat păine (așa cum a făcut și președintele Lituaniei, cu puțin timp înainte, în același loc), au înţeles cum trăiesc oamenii obişnuiţi și ce dă sens și semnificație vieții tradiționale lituaniene. La Niūronys, am vizitat, de asemenea, Muzeul Cailor şi am avut grijă să luăm cu noi o amintire – cel puţin o potcoavă aducătoare de noroc.

Am revenit la școală și am început seria prezentărilor activităților derulate în fiecare școală parteneră, anterior întâlnirii de proiect. Fiecare școală a trebuit să pregătească o prezentare PPT destinată împărtășirii activităților derulate în perioada noiembrie-ianuarie și o altă prezentare a portofoliului Mitul Etnogenezei. Pentru fiecare dintre cele patru mituri, fiecare școală parteneră elaborează, pe parcursul proiectului, un portofoliu conținând: un document Word (sumar, fragment în limba maternă și în limba engleză – pentru o operă aparținând literaturii culte, respectiv literaturii populare, o lucrare a unui artist consacrat și trei lucrări artistice realizate de elevi, toate acestea bazate pe rezultatele chestionarului aplicat anterior “Descoperind propria mitologie“- partea a II a), un reportaj video despre mitul studiat și un fragment dintr-un film sau piesă de teatru care tratează subiectul. Documentul Word constituie un fragment din cartea “Descoperind valorile și moștenirea culturală europeană prin literatura mitului“, care va avea patru capitole (un capitol  pentru fiecare mit), fiecare capitol cuprinzând un număr egal de pagini pentru mitologia fiecărei țări partenere. În cazul nostru, operele selectate de către elevi, ca fiind cele mai reprezentative pentru mitul etnogenezei, au fost: “Traian și Dochia“ respectiv “Letopisețul Țării Moldovei“, lucrarea Străbunii (Sabin Bălașa) și filmul “Dacii“. Fragmentele de film/teatru ca și reportajele video realizate de elevi pentru fiecare mit în legătură cu tradițiile relative la mitologie, vor forma filmul  “Identificând Mitologia Europeană“.

Cei care au prezentat marți activitățile realizate în școală, au fost reprezentanții Finlandei și Greciei. De asemenea, colegii lituanieni au prezentat broșura “Cele mai importante elemente de mitologie națională“, produs final realizat prin contribuția egală a fiecărui partener, editat în Lituania. Broșura cuprinde secțiuni destinate fiecărei țări, în care se prezintă trei ființe fabuloase, trei eroi mitologici și trei ritualuri naționale, cuprinzând scurte descrieri și imagini. Toate elementele descrise au fost selectate de elevi, prin chestionarul  “Descoperind propria mitologie“ – prima parte. Elevii noștri au descris în broșură: Zmeul, Muma Pădurii, Sfânta Vineri, Făt-Frumos, Prâslea cel Voinic, Greuceanu, Paparudele, Călușarii,  Sânzienele.

Miercuri (29.01.2014) am vizitat Vilnius, capitala Lituaniei. Ne-au impresionat catedrala din centrul vechi, micile magazine cu bijuterii de chihlimbar, vechiul oraş, Palatul Ducilor și Universitatea. Pereții pictați și mozaicurile Universității ne-au apropriat și mai mult de cultura și mitologia lituaniană atât de importantă pentru istoria mai veche și recentă a Europei. Am fost onoraţi să ne aflăm în Parlamentul Lituanian, acolo unde s-a semnat actul de independență a țării, se scrie istoria actuală a Lituaniei și de unde nu lipsește celebrul chihlimbar transformat de artizani în adevărate opere de artă.

Joi, profesorii au planificat activităţile viitoare şi următoarele întâlniri de proiect, în timp ce elevii au participat la ore de arte şi sport. Fiecare elev a realizat o pasăre din iarbă uscată,  pe care a putut să o ia acasă. Pasărea a fost, de fapt, simbolul întâlnirii, zborul său dincolo de granițe și libertatea sa fiind motivul alegerii. Am participat apoi, împreună, la prezentarea istoriei trecute și recente a Lituaniei. După amiaza zilei de joi a fost destinată întâlnirii cu primarul oraşului Anykščiai, d-nul Sigutis Obelevičius. Seara s-a încheiat cu o petrecere de rămas bun, la care din nou am avut prilejul de a cunoaşte cultura şi tradiţiile Lituaniei, prin prezenţa ansamblurilor de dans Verpetas şi Pavana.

            Prima parte a zilei de vineri a fost destinată turului cultural al oraşului. Am vizitat Casa memorială a patronului spiritual al liceului partener, Antanas Baranauskas, muzeul Zukausko-Vienuolio, biserica Sf. Matei – cea mai înaltă din ţară și Muzeul Îngerilor. La pianul alb din Muzeul îngerilor acum doi ani un elev al școlii noastre cânta la pian… Peste alți doi ani, doi elevi români cântau îngerește la același pian alb, pentru că simțeau că atunci și acolo erau mai aproape de cer…

 Turul ghidat a fost o bună ocazie de a cunoaşte cultura zonei, într-un proiect care îşi propune explicit, promovarea culturii naționale și prin turism cultural. Și pentru că în fiecare țară, cu ocazia excursiilor culturale, apreciem într-un fel sau altul cele vizitate, am completat și aici ca și în Vilnius, fișa de feedback “Discovering Mythological Places by Ourselves”.

După prânz am revenit la școală și am continuat prezentările activităților derulate în școlile partenere și propriile portofolii Mitul Etnogenezei. A fost rândul celor cinci școli din Ungaria, Lituania, Portugalia, România și Turcia.

Am primit certificatele de participare și ne-am despărțit de școala gazdă…

 

Experienţa din Lituania a lăsat impresii adânci asupra echipei  din Pucioasa, care a reprezentat proiectul, iar proiectul nu se opreşte aici, aşa cum am aflat.  Ne-am despărţit de Lituania, cu bucuria de a fi descoperit o bucată de spațiu – european prin deschidere și național prin extraordinara știință a păstrării identității – dar și cu speranța că vom reveni… Până atunci ne pregătim pentru o nouă experiență – întâlnirea de proiect din Pietarsaari, Finlanda și studiem un alt mit- mitul iubirii. Și pentru că despre etnogeneză, iubire, sacrificiu pentru creație și transhumanță (în cazul nostru), vom mai povesti aproape doi ani cu partenerii noștri, vă vom lăsa să aflați noi întâmplări de proiect sau simple întâmplări de  viață frumoasă, spune Mihaela Diaconescu, coordonator proiect, director adjunct Colegiul Naţional “Nicolae Titulescu” Pucioasa.

             

 


Valeriana heidelbergcement


Gurmand + Raiman caleatargovetilor
Daca ti-a placut acest articol il poti distribui:

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Statistici Trafic Google Analytics
Statistici Trafic.ro