ortooxacell kiss2022.gif Flax

Semnal de alarmă al fundațiilor pentru tineret: „Cum să furi un patrimoniu privat pe timp de criză!”

Pe fondul actualei crize majore cu care se confruntă țara, generată de pandemia de COVID-19, Ministerul Tineretului și Sportului a inițiat demersuri de punere în aplicare a ordonanței de urgență OUG nr. 166/2002 dată de Adrian Năstase acum 18 ani, prin care modifica Legea 146/2002 cu privire la fundațiile județene pentru tineret. O ordonanță de urgență care nu și-a dovedit urgența timp de 18 ani, fiind abandonată punerea ei în aplicare după căderea lui Adrian Năstase de la putere.

Practic, prin activarea acestei ordonanțe, statul român, prin inițiativa Ministerului Tineretului și Sportului, va proceda la politizarea fundațiilor județene pentru tineret prin dizolvarea Adunării Generale, înlăturarea asociațiilor de tineret din fundații și trecerea acestora sub controlul politic al consiliilor județene. Mai mult, sunt anumite prevederi în ordonanță prin care există posibilitatea ca întreg patrimoniul fundațiilor să treacă la consiliile județene. Adică, pe scurt, naționalizarea unui patrimoniu de drept privat!

Fundațiile județene pentru tineret sunt entități juridice de drept privat (înființate prin lege specială), independente, de utilitate publică și nu beneficiază de subvenții din bugetul public. Sunt nevoite să se autofinanțeze prin administrarea patrimoniului de care dispun. Patrimoniu care nu a fost niciodată al statului și în care statul nu a investit nimic.

Patrimoniul fundațiilor județene pentru tineret este cel care a aparținut UTC și care, nefiind al statului, nu a putut fi însușit de stat după 1989. El a fost atribuit fundațiilor județene pentru tineret prin lege specială.

Există interese mai vechi din partea unor politicieni, la presiunea unor grupuri de interese, de a pune mâna pe acest patrimoniu. Singurul care nu a dispărut după 1989 și a rămas independent. Sunt exemple nenumărate cu astfel de patrimonii (cum ar fi cel al fostului BTT – Biroul de Turism pentru Tineret) care au trecut la stat și apoi a ajuns pe mâna unor entități private, pierzându-și destinația inițială. Sigur că există județe unde patrimoniul fostului UTC este mai bogat (cum este cazul patrimoniului deținut de Fundația pentru Tineret a Municipiului București) și județe unde acesta este modest, nesemnificativ sau lipsește cu desăvârșire. Interesul este mare pentru cele care încă dețin un patrimoniu însemnat. Vorbim aici însă doar de patrimoniul construit din fondurile bănești ale UTC (și care aparține acum fundațiilor pentru tineret), deoarece în cazul patrimoniului dat în administrarea UTC de către stat sau donat de către autoritățile publice centrale sau locale acesta este administrat acum de stat sau a fost, în cea mai mare parte, înstrăinat de stat.

Administrarea acestui patrimoniu și păstrarea destinației acestuia, în folosul tinerilor și al asociațiilor de tineret, este foarte dificil de realizat, în lipsa unor surse de finanțare.

Pe fondul intereselor politice ale unora de a pune mâna pe acest patrimoniu, mizând exclusiv pe acuzațiile aduse fundațiilor de proastă administrare sau interese obscure, fundațiile județene pentru tineret au venit cu o alternativă legislativă la OUG nr. 166/2002 prin care invită autoritățile locale (primăria și consiliul județean) să-și desemneze câte un reprezentant cu drept de vot în Consiliul de Conducere al fundației, cu condiția unei contribuții financiare la bugetul fundației care să ajute funcționarea acesteia și administrarea patrimoniului. În plus, se instituie și o formă de control la nivel central a acestor fundații pe linia respectării legislației și administrării patrimoniului, printr-un Consiliu Național din care să facă parte și reprezentanți ai Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport din Camera Deputaților, precum și reprezentanți ai Ministerului Tineretului (Pl-x nr. 868/2007). Numai că aceste inițiative sunt blocate prin diverse comisii în Parlament, deși au trecut mai bine de 12 ani de la inițierea lor. Dovadă că singurul interes din partea unor reprezentanți ai factorului politic a fost și este în continuare însușirea acestui patrimoniu, indiferent din ce partid fac parte.

Consiliul Tineretului din România (CTR) – platforma de reprezentare a tinerilor și a organizațiilor de tineret din România și membru al Forumului European al Tineretului, și-a prezentat poziția față de această problematică, opunându-se demersului Ministerului Tineretului și Sportului de politizare a fundațiilor pentru tineret și însușirii, prin confiscare, a patrimoniului acestora, venind cu alternative.

Poziția pe acest subiect a CTR, precum și informații și răspunsuri la întrebări privind problematica fundațiilor județene pentru tineret se găsesc pe pagina CTR la adresa https://ctr.ro/fundatii și pe pagina de Facebook.

Valentin Grigore

Director Programe – Fundația Județeană pentru Tineret Dâmbovița

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media