Mâncăm sănătos, trăim sănătos! Despre soluții minune și așteptări nerealiste

Distribuie:

dieteÎn cadrul noii rubrici în Gazeta Dâmboviței, numită Mâncăm sănătos, trăim sănătos!,  specialistul în nutriție  Alina Mihai vă va oferi, astăzi, informații prețioase despre determinare. În diete și nu numai.

Câți dintre noi nu ne-am stabilit un obiectiv, ne-am entuziasmat cu gândul la momentul în care l-am fi atins, însă acel moment nu a venit niciodată?

Am văzut multă dezamăgire și resemnare în ochii celor care au încercat absolut orice pentru a slăbi. Au încercat diferite variante, care mai de care mai promițătoare – înfometare, diete dezechilibrate, pastile sau ceaiuri de slăbit – orice soluție minune prezentată într-un ambalaj frumos. Pe cât de repede reușeau să elimine câteva kilograme și obiectivul lor părea ușor de atins, tot pe atât de repede ‘reușeau’ să le pună la loc, ba chiar mai mult. Și de fiecare dată când descopereau o nouă metodă ce promitea topirea kilogramelor, se entuziasmau din nou.

Însă, am mai observat ceva – majoritatea celor care își doresc să slăbească, de fapt, nu își doresc cu adevărat. Sună puțin cam dur sau poate nu m-am exprimat corect. Să reformulez: majoritatea celor care doresc să slăbească nu sunt încă pregătiți să facă o schimbare majoră în viața lor. Obiectivul pe care îl setează nu este unul pe termen lung, iar atunci așteptările sunt nerealiste. Să mai explic puțin.

Există diferite stadii ale schimbării (conform J.O Prochaska și Carlo C. DiClemente):

  1. precontemplare – în acest stadiu, persoanele nu sunt pregătite pentru o schimbare, sunt mulțumite de felul în care arată, de cum se simt;
  2. contemplare – acesta este momentul în care indivizii încep să se gândească la faptul că greutatea lor poate fi o problemă, însă nu una atât de gravă încât să ia măsuri prea curând;
  3. determinare – este etapa în care oamenii realizează beneficiile schimbării comportamentului și se gândesc să acționeze în următoarea lună;
  4. acțiune – în acest stadiu, decizia schimbării a fost deja luată și oamenii au început să practice noi comportamente alimentare care se întind pe o perioadă de 3 până la 6 luni;
  5. menținere – este momentul în care noul comportament se stabilizează, iar indivizii sunt mai puțin tentați să recadă;
  6. recădere – este acea etapă a schimbării în care subiecții fac trecerea de la un stadiu avansat al schimbării la unul anterior, prin reluarea unor comportamente alimentare mai vechi.

Acestea sunt etape normale prin care fiecare dintre noi trecem atunci când ne gândim să facem o schimbare în ceea ce privește comportamentul nostru alimentar. De aceea este foarte important să fim obiectivi, să ne analizăm și să ne gândim în care dintre aceste stadii ne aflăm, pentru a ne putea ajusta așteptările, sau, mai bine spus, să ne ajustăm pașii până la atingerea obiectivului. Atâta timp cât noi nu suntem pregătiți pentru schimbare și nu suntem convinși că aceasta nu poate apărea în lipsa unei modificări a comportamentului actual, nu vom reuși niciodată să fim mulțumiți de rezultat.

Soluțiile minune nu există (nu cât să fie ceva permanent), de aceea trebuie să fim conștienți de faptul că nu putem pierde peste noapte toate acele kilograme pe care le-am acumulat în timp (și aici mă refer la ani de zile); procesul este unul lent și de durată, iar răbdarea și determinarea trebuie să fie aliații noștri în acest demers.

Atunci când avem un obiectiv pe termen lung, așteptările sunt realiste și șansele de recădere sunt mai mici. In locul unei diete drastice care să ne ajute să slăbim rapid, dar nu să ne menținem (pentru că obiectivul a fost atins și nu mai există motivație), mai bine să ne dorim să fim sănătoși, iar tot ceea ce facem zi de zi (alimentație, mișcare, relaxare) să urmărească acest scop.

 

Distribuie:

Regata Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro