In premiera, anul acesta alegatorii romani care au domiciliul sau resedinta peste hotare pot vota prin corespondenta la alegerile parlamentare. Pentru ca votul fiecaruia sa ajunga la destinatie in timp util, trebuie parcursi mai multi pasi.
Primul pas pe care trebuie sa il faceti este sa va inscrieti in Registrul electoral cu optiunea pentru votul prin corespondenta. Va puteti inscrie incepand cu data de 1 aprilie 2016 si pana cu 48 de ore dupa inceperea perioadei electorale pentru alegerile parlamentare.
Modelul cererii pentru inscrierea in Registrul se gaseste pe site-ul Autoritatii Electorale Permanente, la sectiunea „Votul in strainatate”, de unde poate fi descarcat accesand urmatorul LINK.
Cererea trebuie completata, datata si semnata si apoi depusa personal sau transmisa prin posta catre misiunea diplomatica sau oficiul consular.
Cererea dumneavoastra trebuie insotita de o copie a pasaportului cu mentionarea statului de domiciliu, in cazul in care aveti domiciliul legal stabilit peste hotare, respectiv o copie a actului de identitate si o copie a documentului care dovedeste dreptul de sedere, eliberat de autoritatile respective.
Cererea trebuie sa contina urmatoarele elemente obligatorii: numele si prenumele, precum si numele anterior casatoriei; codul numeric personal; toate elementele de identificare a adresei de domiciliu sau resedinta, dupa caz; codul postal al adresei de domiciliu sau resedinta, dupa caz; adresa de e-mail; data; semnatura olografa (de mana) a solicitantului.
Dupa cinci zile de la expirarea termenului de inscriere in Registrul electoral, puteti verifica online daca ati fost inregistrat. Pentru aceasta, accesati REGISTRUL ELECTORAL, introduceti datele personale si veti afla daca ati fost inscris cu optiunea pentru votul prin corespondenta.
Posta Romana va va trimite, pana cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de data alegerilor, la adresa de domiciliu sau de resedinta indicate in cerere, urmatoarele documente:
- un plic exterior autoadresat, prevazut cu elemente de siguranta care sa asigure sigilarea acestuia, pe care sunt imprimate numele si prenumele dumneavoastra, adresa de corespondenta, adresa biroului electoral pentru votul prin corespondenta si un cod de bare care asigura identificarea unica a dumneavoastra. In acest plic vor fi introduse plicul interior si certificatul de alegator;
- un plic interior prevazut cu elemente de siguranta care sa asigure sigilarea acestuia, in care veti introduce optiunea sau optiunile dumneavoastra de vot, dupa caz. Plicul interior va contine un autocolant cu mentiunea „VOTAT”, prevazut cu elemente de siguranta;
- certificatul de alegator;
- buletinul de vot prin corespondenta;
- instructiuni privind exercitarea dreptului de vot, in care se indica si termenul in care alegatorul trebuie sa depuna in cutia postala sau la oficiul postal documentele necesare exercitarii votului prin corespondenta;
- toate documentele mentionate sunt incluse intr-un al treilea plic, al carui expeditor este Autoritatea Electorala Permanenta.
Toate aceste scrisori sunt trimise cu confirmare de primire. Daca ati confirmat primirea documentelor necesare exercitarii dreptului de vot prin corespondenta, nu veti mai putea vota in cadrul unei sectii de votare.