kiss2025a.jpg Euroguard 	oneminamed_nav.gif dsgmotor.gif

STRATEGII DE DISTANȚARE – Petre STOICA: O problemă de perspectivă

S-a terminat Evaluarea naţională la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, motiv de mare bucurie pentru mine, mai ales că am încheiat viu această perioadă epuizantă. După şase zile de trezire înaintea primului cântat al cocoşilor, de ajuns la şcoală când încă este beznă şi de revenit acasă cu nervii tocaţi mărunt când se lasă seara, mă mir că nu am ajuns fie la camera de urgenţă, fie la nebuni.

Am scăpat, deocamdată, de coşmarul interminabil al mormanelor de hârtii peste hârtii, al creierului transformat în material ductil, capabil să iasă prin toţi porii, al muncii voluntare forţate, care tinde să devină regulă, nu excepţie, în învăţământ. Dureros este că am descoperit pe propria piele care îmi sunt colegii pe care mă pot baza şi care sunt cei care dau bir cu fugiţii, driblând cu eleganţă sau cu nesimţire, după caz, ceea ce ar trebui să facă de drept.

Privind lucrurile mult mai detaşat şi mult mai liniştit, devine clar că plasarea strategică a acestor evaluări în timpul anului şcolar, când se apropie finalul de semestru cu medii de încheiat şi un examen la clasa a VIII-a pândind după colţ, a urmărit în primul rând ca toţi cei implicaţi să nu fie plătiţi, deşi unii dintre ei (preşedintele, membrii comisiei, persoana de contact şi evaluatorii) au poposit prin şcoală chiar şi 12-14 ore. Chiar dacă am lua în calcul o zi de lucru de opt ore, tot se adună cam 24-36 de ore de muncă suplimentară. Iar munca suplimentară trebuie remunerată, fiindcă aşa este normal în orice colţ al lumii civilizate. Se aude oare undeva ?

Având în memoria recentă simulările la clasa a VIII-a, a XI-a şi a XII-a din lunile februarie-martie, când evaluatorii au primit bani de nu ştiu ce să mai facă cu ei, şi faptul că Sindicatul a discutat cu reprezentanţii ministerului problema plăţii profesorilor corectori care merg în alte şcoli, îmi dau seama că acum corectura în şcoală a fost un tertip de a da cu praf în ochi şi de a ne închide gura.

Iar aici intervine mare diferenţă de perspectivă dintre minister şi oamenii care predau, acea sciziune uriaşă între imaginea de ansamblu fadă, generată de cifrele seci privind rata de succes sau eşec şi micile detalii pe care fiecare cadru didactic le-a trăit la nivel personal şi care, timp de şase zile, le-au făcut viaţa aproape imposibilă. Mă întreb, retoric desigur, dacă se ştie că activitatea şcolii a fost bulversată de pretenţia absurdă de a desfăşura în paralel examene naţionale şi cursuri normale. În condiţiile în care comisia care a asigurat transpunerea în realitate a evaluării a cuprins jumătate sau chiar mai mult din oamenii care predau, despre ce normalitate discutăm ? Ca să nu mai spun că unii dintre cei ajunşi cu noaptea în cap în unităţile de învăţâmânt au avut şi ore în zilele respective.

Unde se termină sentimentul datoriei şi unde începe bătaia de joc ? Ştie cineva că termenele de predare pentru nepreţuitele rapoarte ale şcolii au fost devansate cu câteva zile, deşi iniţial ne-au fost comunicate date cât se poate de clare  ? De când se schimbă regulile jocului în timpul jocului ? Mai contează oare că subiectele au mustit de lacune, că cerinţele au generat confuzii grave, că elevii au fost puşi să răspundă la întrebări care nu se încadrează în programa şcolară ? Îi pasă cuiva de situaţiile suprarealiste, desprinse din tablourile lui Dali, în care am dat din colţ în colţ în faţa imposibilităţii de a lista subiectele primite în arhive cu documente pline de erori de formatare ? Are vreo importanţă că prima zi de testare a fost luni, adică nu prea a mai ţinut nimeni cont de celebra curbă de efort ? Interesează pe cineva că aceste evaluări lipsite de miză ne-au adus zeci de reproşuri din partea părinţilor, care vor, pe bună dreptate, să vadă acele coduri alocate la corectură transformate într-un calificativ sau o notă concretă, care are şi semnificaţie pentru cineva care nu are legătură cu sistemul de educaţie ? Pentru că altfel ei, părinţii, nu înţeleg care este rostul unei evaulări care, în final, nu le spune nimic despre stadiul în care se află copilul.

Între modul în care privim lucrurile de la nivelul clasei şi modul în care ele sunt percepute în sferele înalte ale forurilor de conducere se întinde o prăpastie fără margini. Ni se cer măsuri remediale pentru deficienţele constatate. Întreb şi eu, în inconştienţa mea, când vor mai putea fi ele aplicate. Pentru elevii de clasa a IV-a în clasa a V-a, când competenţele vizate de programa şcolară sunt cu totul altele faţă de cele din anul anterior ?

Nu spun că aceste evaluări sunt inutile, dar trebuie gândite şi aplicate corect. Iar corect înseamnă din punctul meu de vedere o perioadă dedicată exclusiv examenelor de acest tip, clar precizată în structura anului şcolar, care să nu afecteze funcţionarea normală a şcolii. Corect înseamnă că cei implicaţi trebuie plătiţi pentru munca suplimentară, corect ar fi ca testările să înceapă la ora 10, astfel încât să nu fim obligaţi să venim în şcoală la ora 5.

Aceste evaluări au scos însă la iveală aspecte mult mai grave, care ţin de oamenii din jurul nostru, cei care ne salută zi de zi în cancelarie. Mă sperie lejeritatea cu care ne conformăm, mă uimeşte lipsa de reacţie, mă îngrijorează atitudinea docilă, mă înfurie somnul în care s-au afundat sindicatele. E un semn că aceşti oameni, printre care mă număr şi eu, au ajuns la un nivel de resemnare pe care nici măcar ciobanul din „Mioriţa” nu l-a atins.

Se conturează o problemă de perspectivă, cu un dublu sens: o diferenţă majoră de puncte de vedere şi o perpetuare a ei şi în anii care vor urma.

 

Distribuie:

5 comentarii la „STRATEGII DE DISTANȚARE – Petre STOICA: O problemă de perspectivă”

  1. Nu va obositi sa-i raspundeti unui individ atat de mic, plin de ura si frustrari. I

  2. Domnule Alex Coroliu, mulţumim pentru urări. Pentru linistea dv personală, va informez că cele 3 luni de vacanta se aplică în cazul elevilor. Profesorii au 62 de zile de concediu anual, iar concediile de odihnă sunt plătite în orice ţară normală. Aveti grijă să nu vă înecaţi în propria ură pe care o împrăştiaţi în jur. Ar mai fi multe de spus, dar mă tem că un dialog civilizat cu dv este sortit esecului.

  3. Profesorii din Romania se vaita de 24 de ani pentru ca nu sunt in stare sa faca altceva.Nu sunt in stare sa predea(vezi rezultatele de la „bacul pe bune” din ultimi ani)nu sunt in stare sa conduca(vezi cazul profesorului Adrian Nastase)nu sunt in stare sa se gospodareasca(vezi numarul incredibil de mare al scolilor in care budele sunt execrabile).Cu toate astea an de an vor salarii mai mari si ore cat mai putine.Nu cred ca exista o categorie de nesimtiti mai mare decat acestia(sunt oamenii cu cele mai mari salarii pe ora din Romania) si se vaita de fiecare data cand trebuie sa faca ceva in afara programului „extrem” de aglomerat.Nu se vaita cand primesc trei luni de vacanta platite se vaita pt.ca trebuie sa vina trei zile ceva mai devreme la scoala.Pai mai mitocanilor ce-ar fi sa vi se taie aceste ore din miile de ore platite de pomana in timpul vacantelor cand stati si o frecati aiurea in tramvai primind aceleasi salarii.Chiar nu va e rusine,nesimtitilor.Nu va convine,agricultura va asteapta,sau orice alt domeniu unde se munceste mai mult de 25 de ore pe saptamana si nu se dau concedii de mii de zile!!!Hai sictir!

  4. Si cate ar mai fi de spus… Unele sarcini de lucru incorect/ insuficient explicate, sau care lasa loc unor interpretari, bareme de corectare prost alcatuite…. parca cei care au lucrat la aceste teste nu ar fi cadre didactice! Perioada de aplicare a testelor a fost parca anume aleasa: sa fie copiii cat mai obositi si…. Nu stiu cat bine au adus aceste teste. Rau stiu ca au facut!

  5. Ma bucur ca un coleg tanar a avut curajul sa puna punctul pe i.In primul rand, aceste teste au bulversat intregul sistem de invatamant.Parca eram la bac.Nu vreau sa aduc in discutie munca voluntara pe care o facem cu totii , sau aproape toti.Prima problema porneste de la faptul ca programele noastre scolare spun una si testarile alta.Sigur ca in Europa se lucreaza asa cum sunt evaluarile nationale.Dar pe cand se va umbla si la programele noastre , la manuale…etc.Am intrat in Europa de ani buni, dar n-am schimbat nimic.Aceleasi lucruri stufoase de tocit , fara legatura cu viata de zi cu zi…Nu inteleg de ce la noi trebuie sa se vina la 5 dimineata la scoala, sa se schimbe invatatorii , ba chiar sa fie cate doi in sala…Se vede ce mare incredere se are in oameni…Am avut sansa sa fiu in scoli din Franta sau Belgia cand s-au dat aceste teste.Invatatorul primea de la minister un caietel in care se aflau testele: romana, mate, stiinte.El intra in clasa, el dadea testele, el le corecta.Intereseaza pe alt invatator ce au gresit elevii vreunui coleg? Invatatorul sau profesorul care corecteaza la alta clasa, va trebui apoi sa ia la mana lucrarile propriilor elevi.Oare pentru ce atata desfasurare de forte? Nu se pot oare simplifica lucrurile?E foarte usor de privit din afara, dar inauntrul scolilor este munca, stresul.Va dati seama ca noi trebuie sa lucram in paralel, sa atingem si obiectivele programei si sa lucram si teste asemanatoare celor nationale? Copiii cum pot cuprinde atata materie? Se gandeste cineva ca nu toti sunt genii, ca marea majoritate a copiilor au nevoie de mult exercitiu ca sa inteleaga? Ne mai miram de rezultatele de la bac? Sunt mahnita de tot ce se intampla, vad ca ne indepartam de realitate.Doamne ajuta ca mai avem copii carora le-a dat Dumnezeu multa minte, care mai si invata si ne aduc medalii internationale. Oare o picatura intr-un ocean , ajunge? Daca o tinem asa, ne scufundam din ce in ce.Ne aude cineva?

Lasă un comentariu

Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media