- Modalitatea de acordare si plata a pensiilor internationale
Începând cu data de 01 ianuarie 2007, data aderării României la Uniunea Europeană, România aplică prevederile regulamentelor europene în domeniul securităţii sociale.
În relaţiile dintre statele membre s-au aplicat prevederile Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 şi 574/72, până la data de 30 aprilie 2010, înlocuite, începând cu data de 1 mai 2010, de Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala şi de Regulamentul (CE) nr.987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului(CE) nr.883/2004.
Regulamentele vizează cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spațiului Economic European, după cum urmează: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, Islanda, Norvegia, Liechstenstein, Elveţia.
State cu care România are încheiate acorduri bilaterale pe modelul regulamentelor comunitare: Macedonia, Turcia, Coreea de Sud, Republica Moldova, Canada şi Israel.
Persoanele care au desfăşurat activităţi profesionale în România şi în alte state membre pot solicita acordarea drepturilor de pensie atât potrivit legislaţiei in vigoare în Romania, cât şi potrivit legislaţiei celuilalt stat membru implicat.
Pensia se solicită de la fiecare stat în care persoana a lucrat, în momentul în care îndeplineste condițiile de pensionare din statul respectiv.
Precizăm că nu este necesar că solicitantul să indeplinească simultan condiţiile necesare deschiderii drepturilor de pensie în toate statele membre implicate, drepturile de pensie fiind acordate cu respectarea prevederilor legislaţiilor naţionale în materie.
Cererile se depun la instituţia de la locul de reşedinţă astfel:
- dacă solicitantul locuiește pe teritoriul unui stat membru cererea se depune la instituţia din statul respectiv
- dacă solicitantul are domiciliul în România, cererea se depune la casa teritorială de pensii de care aparține cu domiciliul.
Instituţia de asigurări sociale din statul de domiciliu va transmite celuilalt stat documentele necesare în vederea stabilirii drepturilor de pensie; comunicarea între instituţii este asigurată prin intermediul formularelor de legătură.
Formularele standard de pensie sunt:
- E202 – cerere de pensie de bătrâneţe, pensie anticipată;
- E203 – cerere de pensie de urmaş;
- E204 – cererea de pensie de invaliditate.
Actele necesare pentru înscrierea la pensie:
- formularul de cerere RO 202 , RO 203 sau RO 204 , după caz;
- declaraţia pe propria răspundere cu menţiunea că deţine sau nu CNP românesc şi dacă beneficiază sau nu de drepturi de pensie stabilite în sistemul public de pensii din România;
- copie de pe actul de identitate românesc – dacă deţin dublă cetațenie sau dacă au menținut cetățenia română;
- act doveditor privind activitatea in munca din celalalt stat;
- adeverinţa de studii (elev sau student), în cazul pensiei de urmaş.
De exemplu, dacă persoana a lucrat atât în România, cât și în Italia, va primi două pensii, una acordată de către statul român, la îndeplinirea condițiilor prevăzute de legislația română și alta acordată de către statul italian, din momentul în care îndeplineste condițiile prevăzute de către legislația italiană, fiind necesar să depuna câte o cerere pentru obținerea fiecărei pensii, în parte.
Principiul totalizării perioadelor de asigurare este valabil pentru accesul la ambele pensii, atât cea acordată de către statul român, cât și cea care va fi acordată de celalalt stat, la momentul îndeplinirii condițiilor.
Dacă perioada în care persoana a fost asigurata intr-un alt stat, nu este suficient de mare pentru a putea beneficia de pensie în acest stat, vor fi luate în calcul toate perioadele de asigurare realizate în alte state membre ale UE, deci şi în România. Regula este valabilă și viceversa. În scopul totalizării perioadelor de asigurare realizate în cele două sisteme de pensii, institutia de asigurari sociale poartă corespondență în mod direct cu Casa Judeteana de Pensii Dambovita, prin intermediul formularelor europene de legătură, în vederea certificării reciproce a perioadelor de asigurare. Valoarea pensiei va fi stabilită proporțional cu stagiul de cotizare la sistemul de asigurări sociale al respectivului stat.
Atenție: Pentru reducerea termenului de soluționare este important ca cererea să fie depusă la instituția competentă din statul în care persoana are domiciliul/resedinta, trebuie să fie completă, corect întocmită și să fie transmise toate informațiile și documentele necesare. Cererea de pensionare trebuie depusă la autoritatea competentă din statul de ședere obișnuită, nefiind necesară deplasarea în România în acest scop.
După ce instituţiile competente ale statelor membre implicate îşi comunică, prin intermediul formularelor standard de legătura, toate informaţiile necesare, acestea vor emite decizii proprii privind admiterea sau respingerea cererii de pensionare, decizii pe care le vor comunica persoanei interesate şi/sau celeilalte/celorlalte instituţii competente.
Confirmarea existenţei beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată: pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, beneficiarii nerezidenţi aflaţi în plată au obligaţia de a transmite anual, din proprie initiativa, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viaţă, conform modelului aflat pe site-ul institutiei la Sectiunea Formulare – Pensii Internationale.
În situaţia în care un beneficiar nerezident nu prezintă sau nu transmite certificatul de viaţă în termenul indicat, Casa Judeteana de Pensii Dambovita suspendă plata drepturilor de pensie ale acestuia.
Dacă beneficiarul nerezident transmite certificatul de viaţă după expirarea termenului indicat, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale vor fi reluate în plată de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripţie.
Procedura de transfer a drepturilor de pensie în străinătate presupune următoarele demersuri:
- Declaratie de transfer in strainatate a drepturilor de pensie
- Deschiderea unui cont la orice bancă de pe teritoriul statului de domiciliu;
- Comunicarea detaliilor bancare catre Casa Judeteana de Pensii Dambovita prin intermediul solicitarii de transfer.
Declaratia de transfer în străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii, însoțită de documentul care confirmă detaliile bancare și de copia actului de identitate al titularului care atestă domiciliul său actual se pot depune direct de catre titularul drepturilor sau prin mandatar desemnat cu procură specială în acest sens, la sediul Casei Judetene de Pensii Dambovita.
De asemenea, aceste documente pot fi expediate prin poştă, la sediul Casei Judetene de Pensii Dambovita sau prin e-mail (scanate) transmise la adresa electronică oficială a institutiei.