Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a demarat în anul 2012 o campanie de informare a populației sub numele de ”Vreau să fiu voluntar”. Aceasta a avut ca principal scop informarea asupra drepturilor și obligațiilor voluntarului în situații de urgență, Grupul țintă fiind constituit din autoritățile administrației publice locale și cetățenii cu vârsta cuprinsă între 18 și 50 de ani.
În urma analizelor efectuate la nivel national, privind numărul personalului din serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă raportat la 100.000 de locuitori, se constată disproporţii chiar între ţările cu tradiţie în voluntariat şi cu sistem legislativ similar privind organizarea şi funcţionarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă.
Voluntarii care activează într-un Serviciu Voluntar pentru Situații de Urgență se bucură de drepturi precum: control medical anual gratuit, asigurarea împotriva riscului de accident și de boală ce decurg din natura activității, rambursarea cheltuielilor efectuate pentru realizarea activității de intervenție, păstrarea locului de muncă și a drepturilor salariale acolo unde este angajat pe perioada când participă la intervenții, cursuri de pregătire sau concursuri profesionale, uniformă, echipament de protecție, aparatură de înștiințare, compensații pentru timpul efectiv de lucru prestat la intervenții, etc.
Aceste drepturi sunt însoțite și de obligații precum: îndeplinirea sarcinilor primite și atribuțiilor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare, respectarea timpului de prezentare în caz de alertă la locul stabilit, participarea la cursurile de pregătire organizate.