BĂRĂSCU ADRIAN-AUGUSTIN, chestor de poliție, director al Oficiului Național pentru Protecția Martorilor (O.N.P.M.), a fos reţinut ieri de DNA, acuzat de săvârșirea infracțiunilor de: constituire a unui grup infracțional organizat, obținere ilegală de fonduri, în formă continuată, deturnare de fonduri, în formă continuată, fals intelectual, în formă continuată, uz de fals, în formă continuată, influențarea declarațiilor, abuz în serviciu, dacă funcționarul a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, abuz în serviciu, în formă continuată,
Printre altele, Bărăscu este acuzat şi că în perioada 2014 – noiembrie 2015, împreună cu alți membri ai grupului și-au îndeplinit în mod defectuos atribuțiile de serviciu, în contextul efectuării unor achiziții directe (sisteme de supraveghere video și alarmare) și luării unor măsuri neperformante, din punct de vedere economic, dar și sub aspectul asigurării protecției efective a martorilor, cu consecința prejudicierii, cu suma de 179.778,42 lei, a bugetului destinat protecției martorilor și a vătămării intereselor legale ale martorilor incluși în Program.
Urmare a încălcării atribuțiilor de serviciu, un număr de 5 societăți comerciale au beneficiat de încasări în cuantum total de 179.777,47 lei.
În anul 2014, chestorul de poliţie BĂRĂSCU Adrian-Augustin, în calitate de director O.N.P.M., a dispus misiuni fictive, în scopul deturnării fondurilor alocate derulării Programului de protecţie al martorilor, cu consecinţa diminuării bugetului destinat protecţiei persoanelor incluse în Program; urmare a dispoziţiilor date cu încălcarea legii, S.C. (…) S.R.L. Târgovişte şi, respectiv, S.C. (…) S.R.L. Ilfov au beneficiat de încasări în cuantum de 10.978,75 lei şi, respectiv, de 1.280,23 lei;
Potrivit referatului DNA, martorii incluşi în program au fost puşi în pericol ”prin organizarea unor escorte supradimensionate şi cu vizibilitate maximă ori ”plimbarea” martorilor în zone care îi pun în pericol (staţiuni turistice aglomerate, în scopul realizării unor ”vacanţe” pentru funcţionarii ONPM)”, iar cei care au ”îndrăznit” să conteste practicile ONPM au fost persecutaţi, în timp ce martorii care au acceptat să participe la constituirea aparentă a unor misiuni de protecţie pentru petrecerile de sfârşit de an în pensiuni montane ori pentru vacanţe pe litoral în sezonul cald au fost favorizaţi.
În referat se arată că mai mulţi martori incluşi în program au descris experienţe similare care vizează aspecte precum impunerea venitului minim pe economie, în discrepanţă totală cu nivelul de trai anterior, închirierea unor spaţii de locuit improprii şi la un preţ supraevaluat, achiziţionarea unor servicii de lux (autoturisme închiriate, sedii de birouri de lux închiriate), concomitent cu refuzul de a se asigura nevoile primare (asistenţă medicală, medicamente, plata utilităţilor şi a chiriei), servicii de pază şi protecţie inexistente sau ineficiente, reguli stabilite discreţionar, sub pretextul asigurării protecţiei, aflate în contradicţie cu măsurile care expun martorii chiar la pericolul care a determinat includerea lor în program, pretinderea unor sume de bani şi altor bunuri de către ofiţerii de legătură sau relocarea discreţionară a martorilor.
În dosar ar fi implicaţi şi doi deputaţi.