În luna aprilie 2013 comisarii CJPC Dâmboviţa au desfaşurat acţiuni de control privind respectarea prevederilor legale in unitatile de vulcanizare si service-uri auto.
Au fost controlaţi 20 operatori economici de pe raza judetului Dâmbovita.
Pentru abaterile constatate s-au aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 30000 lei şi 14 avertismente.
Abateri constatate
– neafişarea preţurilor şi tarifelor în mod vizibil şi într-o formă neechivocă uşor de citit;
– neafişarea orarului de funcţionare si a Codului Unic de inregistrare;
– neafişarea plachetei conform Ordinului ANPC nr.72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor modificat cu Ordinul nr.437/2012.
Sfaturi la cumpărarea şi inlocuirea anvelopelor in unităţile de vulcanizare:
• Inainte de a lăsa autoturismul intr-o vulcanizare, asiguraţi-vă că aceasta functionează legal şi este autorizată de RAR pentru aceasta activitate;
• Informati-vă in prealabil asupra tarifelor care trebuie să conţină TVA, afişate vizibil şi solicitaţi un deviz estimativ al intervenţiei;
• Unitatea de vulcanizare trebuie să vă informeze dacă in cursul intervenţiei un element se poate defecta sau este defect şi există riscul unei defecţiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastră) şi pentru a obţine acordul de reparare;
• Unitatea de vulcanizare are obligaţia să vă restituie piesele inlocuite;
• Dacă veţi cumpara anvelope din service-uri trebuie avut in vedere:
– să nu prezinte tăieturi profunde, crăpături, deteriorări, uzură neuniformă pronunţată;
– adâncimea profilului principal ( zona centrală de ¾ din lăţimea benzii de rulare) să fie minim 2 mm pentru anvelope cu diametrul sub 20 inch sau minim 4 mm pentru anvelope cu diametrul de peste 20 inch, atât pentru anvelopa de vară, cât şi pentru anvelopa de iarnă;
– informaţiile de bază conţinute pe peretele lateral (flancul) anvelopei referitoare la marcajele producătorului să fie vizibile:
● laţimea secţiunii anvelopei in mm;
● caracteristici de iarnă (simbolul de iarnă);
● diametrul jantei in inch;
● denumirea comercială.
– acordarea garanţiei de conformitate de minim 2 ani la anvelopele noi si minim 1 an la anvelopele second-hand.
Sfaturi pentru consumatorii care duc autoturismele in service
• asiguraţi-vă că service-ul funcţionează legal şi este autorizat de RAR;
• informati-vă in prealabil asupra tarifelor şi solicitaţi un deviz estimativ al intervenţiei;
• service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA intr-o maniera vizibilă si lizibilă in zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau baremurile de timp/ ora tehnologică pentru reparaţii, furnizate de producător);
• solicitaţi factura care trebuie să conţină: data şi locul efectuării reparaţiei, modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologica, piesele de schimb utilizate (cantitate/pret), alte materiale de intretinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ), numărul de inmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul);
• solicitaţi Nota de comanda (reparaţie) care trebuie să cuprindă natura exactă a reparatţilor, costul probabil al acestor intervenţii şi durata imobilizării autovehiculului;
• Nota de comandă (reparatie) semnată de cele două părţi ajută la o eventuală contestare a facturii şi va constitui dovada in cazul in care sunt lucrări necorespunzatoare sau neefectuate;
• dacă autoturismul nu este restituit in termenul stabilit, puteţi soma service-ul să respecte termenul inscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii.
• pentru piesele de schimb utilizate de service la reparaţie, din stocurile proprii, se acordă garanţie. Specialistii din service-uri au datoria să consilieze clienţii asupra unor reparaţii, ce sunt necesare a fi efectuate, explicând motivele recomandărilor.
• service-ul este depozitarul autoturismului care ii este incredintat. Dacă automobilul este furat sau deteriorat in plus faţă de recepţia efectuată, pe timpul reparaţiei, costurile sunt suportate de societate.
• service-ul are obligaţia să vă restituie piesele inlocuite, cu exceptia acelora care sunt utilizate la reparaţie pe perioada garanţiei.
• service-ul este responsabil de accidentele care pot să survină in interiorul spaţiului de lucru, cu condiţia ca nicio neglijenţă să nu fie imputată victimei (clientului).
COMISAR SEF
Ing BUZU CORNELIU