De curând Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul” Pucioasa a obţinut finanţare pentru Proiectul de Parteneriat Şcolar Bilateral Comenius, 13-PBL-52-DB-RO-FR, EUROPE ET TRADITIONS: Valeurs fondamentales et culturelles de l’Homme, în valoare de 24000 euro.
În perioada august 2013 – august 2015, acest proiect va fi implementat împreună cu partenerul: COLLEGE FRANCOISE SAGAN, Bornel, France.
Obiectivele proiectului urmăresc dezvoltarea abilităţilor elevilor de a comunica în limbi străine, de a folosi un vocabular specific în situatii practice, precum şi dezvoltarea unor abilităţi artistice (muzică, dans, teatru, fotografie, pictură), dezvoltarea imaginaţiei şi creativităţii elevilor prin realizarea unor lucrări originale şi prin joc. Respectarea, păstrarea şi promovarea culturii şi tradiţiilor locale din fiecare ţară parteneră, ca şi dezvoltarea unei mentalităţi pozitive în rândul elevilor şi al profesorilor, legate de cetăţenia europeană, toleranţă, egalitate de şanse, interculturalitate – sunt alte valori care vor fi promovate pe parcursul derulării proiectului.
Pentru comunicarea între parteneri se va utiliza TIC, instrumentele de comunicare moderne, dar şi cele clasice. În acest sens, vor fi folosite creativitatea şi motivaţia elevilor, în vederea formării şi dezvoltării competenţelor cheie şi a încrederii în sine. Proiectul presupune implicarea personală a elevilor, cunoaşterea şi conservarea patrimoniului cultural. Se va încuraja participarea elevilor cu dizabilităţi şi / sau aparţinând minorităţilor entice.
Până acum, a fost constituită echipa de proiect formată din 10 cadre didactice şi 50 de elevi, selectaţi după criterii bine stabilite, printr-o procedură clară şi transparentă.
Profesorii selectaţi pentru participare la proiectul COMENIUS au dat dovadă de abilităţi deosebite de comunicare atât în limba de lucru a proiectului (limba engleză), cât şi limba de comunicare a partenerilor (limba franceză), alături de alte valori: toleranţă, flexibilitate, disponibilitate la dialog, socializare şi lucru în echipă. De asemenea, au dovedit experienţă în organizarea şi în coordonarea de proiecte, în activităţi de voluntariat, în excursii tematice şi alte proiecte / activităţi extraşcolare.
”Elevii selectaţi au abilităţi de comunicare în limba de lucru a proiectului (limba engleză), dar şi în limba de comunicare a partenerilor (limba franceză), dovedesc că au competenţe digitale, posedă curiozitate intelectuală, capacitate discursivă, argumentativă, spirit de iniţiativă, sunt sociabili şi au fost implicaţi în proiecte, activităţi de voluntariat, alte activităţi extraşcolare”, spune Alina Ivona Pincovici, responsabil activităţi de documentare şi diseminare.
Echipa de proiect – cadre didactice este formată din: prof. Grigore Diaconescu – coordonator proiect, responsabil de echipă, director prof. Gabriel-Mihai Grosu– responsabil financiar, prof. Alina-Ivona – Pincovici, responsabil activităţi de documentare şi diseminare, prof. Ion Sorin – responsabil IT şi activităţi de comunicare electronică, prof. Elena Iacob şi prof. Aurora Zamfir – activităţi în cadrul ariei curriculare Limbă şi comunicare, prof. Loredana Teotoc – activităţi în cadrul ariei curriculare „Matematică şi ştiinţe ale naturii”, prof. Georgiana Vintilă– activităţi în cadrul ariei curriculare „Om şi societate”, prof. Cornelia Tufeanu – activităţi în cadrul ariei curriculare „Arte”, prof. Ovidiu Parnia – activităţi în cadrul ariei curriculare „Tehnologii”.
A fost creat blogul proiectului (http://traditionsbilateral.wordpress.com/), ca modalitate eficientă pentru publicarea de informaţii de către parteneri. Pe acest blog au fost postate obiectivele şi activităţile proiectului, prezentări ale şcolii şi oraşului, dar şi alte informaţii de interes comun.
Cu un deosebit talent, elevii implicaţi în proiect au creat logo-uri. În urma concursului, au fost alese la nivel de şcoală 3 dintre acestea, care vor participa la concursul pentru desemnarea logo-ului câştigător, ce va însoţi proiectul, pe tot parcursul desfăşurării acestuia.
De asemenea, a fost elaborat şi editat calendarul 2014 în format electronic, cu imagini reprezentând tradiţiile populare, calendar care a fost trimis on-line şcolii partenere.
În prezent, sunt în derulare activităţi de formare a elevilor şi profesorilor participanţi, pentru perfecţionarea limbii franceze şi îmbunătăţirea fluenţei discursului oral în limba partenerilor. Deja s-au iniţiat schimburi de scrisori electronice între elevii români şi cei francezi, precum şi între profesorii din echipa de proiect, în scopul cunoaşterii reciproce şi al comunicării în limba engleză (limba oficială a proiectului) şi în limba franceză (limba maternă a partenerilor noştri).
În luna aprilie va avea loc mobilitatea elevilor români în Franţa, care va include vizite la obiective turistice în concordanţă cu tema proiectului, lucrul în comun al elevilor din ambele şcoli, pe teme de libertate individuală, discuţii despre locul elevului în şcoala sa, în oraşul său, în ţara sa şi în Europa, lucru pe baza noţiunii de valoare europeană, participarea la lecţii, învățare de cântece și dansuri tradiționale diferite ale țării gazdă, crearea de CD-uri și clipuri video, activităţi sportive (rugby), seara specială românească (elevii prezintă comparativ: ţările, regiunile, şcolile şi viaţa de zi cu zi, aspecte geografice şi istorice importante, aspecte culturale, mâncăruri tradiţionale, muzică, folclor etc.), un concurs pe tema: „Ne cunoaştem partenerul?”. Între profesori vor avea loc discuții pe probleme de educație, prezentări (PowerPoint) şi ateliere de lucru pentru crearea unui Curriculum opţional „Obiceiuri şi tradiţii locale”, pregătirea mobilităţii în România.
„Considerăm că acest proiect este un real câştig în primul rând pentru elevi, dar şi pentru şcoală, pentru profesori, pentru comunitate, deoarece în acest fel vom putea face cunoscute şi partenerilor francezi tradiţiile şcolii şi ale comunităţii noastre, vom promova atât şcoala, cât şi localitatea noastră în Europa, vom deveni mai conştienţi de identitatea noastră naţională şi europeană”, este de părere directorul şcolii, profesor Gabriel Mihai Grosu.
„Se remarcă entuziasmul întregii echipe, având în vedere faptul că proiectul este primul de acest gen în care şcoala noastră este implicată!”, spune prof. Aurora Zamfir, responsabil Programe Europene.