În perioada 14–18 aprilie 2025, trei cadre didactice de la Școala Gimnazială Specială Târgoviște – Ion Simina, Anton Maria și Sav Ramona – au participat la cursul internațional „Game-Based Learning and Gamification”, desfășurat la Praga, Cehia, în cadrul programului Erasmus+, aflat în al treilea an de acreditare. Într-un context educațional în care copiii sunt tot mai expuși la stimuli digitali, profesorii au descoperit metode și instrumente inovatoare prin care sala de clasă poate deveni un spațiu interactiv, motivant și relevant, metode și instrumente pe care le folosesc acum în practică. Învățarea bazată pe jocuri (GBL) și gamificarea se axează pe implicarea activă a elevilor și dezvoltarea competențelor esențiale ale secolului XXI.
Ce înseamnă GBL și gamificare?
Spre deosebire de „joacă” în sensul obișnuit, învățarea bazată pe jocuri presupune utilizarea unor jocuri educaționale sau elemente de joc structurate (scoruri, nivele, misiuni, recompense) pentru a sprijini achizițiile cognitive. În același timp, gamificarea înseamnă integrarea mecanicilor de joc în lecții tradiționale, pentru a stimula interesul și progresul elevilor.
Pe parcursul cursului, desfășurat într-un cadru intercultural alături de participanți din Franța, Grecia, Spania și Italia, profesorii au explorat aplicații digitale precum Kahoot, Wordwall, Blooket și Genially, dar și metode creative – coduri QR, povestiri digitale, jocuri în aer liber și simulări online. Aceste resurse au demonstrat potențialul de a transforma radical procesul de predare și evaluare.
Una dintre cele mai apreciate experiențe a fost utilizarea povestirii digitale, care stimulează nu doar competențele lingvistice și digitale, ci și creativitatea, empatia și gândirea critică. De asemenea, activitățile bazate pe coduri QR s-au dovedit utile pentru crearea de trasee de învățare interactive.
După întoarcerea din mobilitate, cadrele didactice au adaptat strategiile pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, observând un impact vizibil: copiii au devenit mai activi, mai motivați și mai curioși să participe la lecții.
Beneficiile formării Erasmus+ au inclus: dobândirea de competențe digitale și pedagogice moderne; o mai bună înțelegere a diverselor sisteme educaționale europene; consolidarea unei rețele internaționale de profesori; încrederea de a inova constant în procesul didactic.
GBL și gamificarea nu sunt doar metode moderne – sunt răspunsuri reale la nevoile actuale ale elevilor. Ele pot deveni un pilon important al educației viitorului, mai ales dacă sunt aplicate cu discernământ, adaptate nivelului și particularităților fiecărui copil. Prin astfel de cursuri Erasmus+, cadrele didactice capătă curajul și competențele necesare pentru a construi o școală mai atractivă, mai deschisă și mai aproape de viața reală.