În perioada 01.06.2025–31.08.2026, Colegiul Național Pedagogic ,,Constantin Cantacuzino” din Târgoviște beneficiază de proiectul Erasmus+ nr. 2025 1 RO01 KA121 VET-000339698, ,,Learning Together”. Acesta are ca scop formarea elevilor de la profilurile pedagogic și matematică-informatică pentru a crea soluții educaționale incluzive, integrând tehnologia în sprijinul copiilor cu nevoi speciale, până în 2027.
Prima mobilitate din cadrul proiectului s-a desfășurat între 25.10.2025-10.11.2025 la Denizli, Turcia, unde au participat 14 eleve de la profilul educator-puericultor și doi profesori însoțitori, Oanță Andreea și Maican Iasmin. Instituțiile gazdă au fost: Hüseyin Erikoğlu Anaokulu și Oktay Mersin Özel Eğitim Anaokulu. Hüseyin Erikoğlu Anaokulu dispune de săli de clasă moderne, adaptate atât grupelor tipice, cât și celor speciale, o sală multifuncțională pentru activități variate, o cameră de joacă, o sală de mese, precum și o infirmierie pentru siguranța copiilor. Oktay Mersin Özel Eğitim Anaokulu are săli de clasă adaptate fiecărui tip de deficiență (sindrom Down, sindrom Williams, deficiențe fizice-mentale, deficiențe auditive), o sală multifuncțională pentru activități comune, dar și o sală de integrare senzorială destinată dezvoltării abilităților motorii și senzoriale.
Grădinița Hüseyin Erikoğlu Anaokulu dispune de două grupe de educație specială, fiecare cu câte 5 copii cu CES și două cadre didactice: profesor de sprijin/educator specializat și educator din învățământul de masă. Activitățile au fost organizate conform planificării integrate, iar copiii din grupele speciale au participat zilnic la momente de interacțiune cu grupele tipice, în vederea dezvoltării competențelor socio-emoționale, a creșterii nivelului de incluziune, a familiarizării copiilor tipici cu diversitatea. În fiecare grupă tipică este integrat un copil cu CES, pentru care cadrul didactic a aplicat un plan de intervenție personalizat (PIP), adaptări curriculare (conținut, metodologie, evaluare), activități individualizate pentru dezvoltarea comunicării și a limbajului, pentru dezvoltarea motricității fine și grosiere, pentru stimularea autonomiei personale și pentru dezvoltarea interacțiunii în grup.
La Grădinița Oktay Mersin Özel Eğitim Anaokulu, elevii au asistat la grupe speciale, organizate pe tipuri de deficiențe și particularități: tulburări din spectrul autist, Sindrom Down, Sindrom Williams, întârzieri mentale și de dezvoltare fizică. Personalul didactic este format din educatori specializați în domenii specifice, capabili să aplice: programe individualizate, adaptări curriculare specifice tipului de deficiență și tehnici de intervenție terapeutică (ABA, TEACCH, PECS – în funcție de nevoi). Activitățile educative observate au fost structurate pe rutine predictibile, cu accent pe: dezvoltarea autonomiei, comunicare funcțională, motricitate, reglare emoțională, cooperare în grup mic.
În clasele pentru copiii cu nevoi speciale activitățile au fost adaptate individual prin utilizarea de materiale multisenzoriale, suport vizual și instrucțiuni scurte. Educatoarele au folosit o abordare calmă, predictibilă, cu rutine foarte clare. Interacțiunile au fost ghidate mai atent, pentru a oferi siguranță emoțională și sprijin constant. Ritmul de lucru era flexibil, fiecare copil având timp suficient să finalizeze activitățile. A fost folosită comunicarea alternativă (gesturi, imagini) atunci când era necesar.
Activitățile observate au urmărit:
-dezvoltarea socio-emoțională: copiii au învățat să interacționeze, să împartă materiale, să respecte reguli simple și să-și exprime emoțiile;
-dezvoltarea motrică: dansul și jocurile au stimulat motricitatea fină și grosieră, ritmul și atenția;
-stimularea creativității și a expresiei personale: activitatea de pictură le-a oferit libertatea de a alege culori și modele, sprijinindu-le autonomia și imaginația;
-incluziunea: fiecare copil a putut participa, indiferent de tipul sau gradul dificultăților, simțindu-se parte din grup și apreciat.
Momente impresionante:
Momentul care m-a impresionat cel mai mult a fost activitatea desfășurată în camera de integrare, un spațiu special conceput pentru a sprijini incluziunea copiilor cu nevoi speciale. Am remarcat relația caldă și securizantă dintre educatoare și copii, precum și atmosfera de relaxare și bucurie creată într-un mediu sigur și adaptat nevoilor lor individuale.
Camera era dotată cu materiale senzoriale și dispunea de o iluminare specială, cu lumină difuză și culori calmante, care contribuiau la reglarea emoțională a copiilor și la reducerea stărilor de disconfort. În acest cadru, educatoarea desfășura activități adaptate la particularitățile deficiențelor identificate la copiii cu nevoi speciale, folosind metode personalizate și abordări blânde, adecvate fiecărui copil.
Această activitate a favorizat dezvoltarea încrederii, creșterea confortului emoțional și consolidarea unei legături afective pozitive, reflectând un model autentic de incluziune și bună practică în educația timpurie.
Participarea la mobilitatea de formare internațională generează o serie de efecte pozitive. Astfel, elevele beneficiare de la specializarea educator-puericultor:
-vor putea aplica metode incluzive în orice colectiv de copii, indiferent de diversitate;
-vor fi mai pregătite să lucreze cu copii cu CES, având deja experiență directă;
-vor dezvolta o perspectivă mai largă și mai profesionistă asupra meseriei;
-vor crește ca persoane și ca viitoare educatoare, fiind mai deschise, empatice și flexibile.
Experiența Erasmus oferă un avantaj real în carieră, consolidează în comunitate imaginea instituției ca școală modernă, orientată spre formare de calitate și standarde europene.
Coordonator proiect: Prof. Nedelcu Rodica Elena
Responsabil diseminare: Prof. Sorescu Florina
Cadre didactice însoțitoare: Oanță Andreea și Maican Iasmin




Facebook
WhatsApp
TikTok


































