PROIECT DE PARTENERIAT STRATEGIC (Acţiunea cheie2)
“CETĂŢENIE ACTIVĂ ŞI SPIRIT ECOLOGIC PRIN EDUCAŢIE FORMALĂ ŞI NON-FORMALĂ” (ACEAFNE)
Colegiul Naţional „Ienăchiţă Văcărescu”- TÂRGOVIȘTE -ROMÂNIA
Protecţia mediului este o prioritate a lumii contemporane, regăsită în Strategia de la Lisabona şi apoi continuată în strategia Strategia UE 2020 prin EU Environment Action Programme to 2020. În concordanţă cu politicile educaţionale UE, prin Programul Erasmus+, opt şcoli din România, Suedia, Anglia, Italia, Polonia, Portugalia,Cehia și Lituania, şi-au unit forţele pentru a contribui la diminuarea problemelor de mediu existente la nivel mondial.
În perioada 24-28.01. 2016, în cadrul Proiectului de Parteneriat Strategic (Programul Erasmus+) – “CETĂŢENIE ACTIVĂ ŞI SPIRIT ECOLOGIC PRIN EDUCAŢIE FORMALĂ ŞI NON-FORMALĂ” (ACEAFNE), a avut loc la LANCHESTER –ANGLIA, prima activitate de predare/învăţare/formare pentru profesori. La această reuniune, au participat câte 3 profesori din fiecare şcoală, şcoala noastră fiind reprezentată de prof. Zepişi Simona Valinda – coordonator de proiect la nivelul şcolii şi al parteneriatului, prof. Bobu Raluca Maria, prof. Săvescu Cornelia Mariana. Scopul principal al activităţii a fost formarea celor 24 de profesori în domeniul educaţiei pentru dezvoltare durabilă şi ca mesageri ai abilităţilor şi competenţeor dobandite, pentru cei aproximativ 100 de profesori din echipele de proiect ale celor opt şcoli.
SCOPUL proiectului este să dezvolte capacitatea de intervenţie a şcolilor în domeniul educaţiei pentru mediu, prin formarea competenţelor profesorilor şi prin elaborarea unor instrumente/metodologii/strategii de abordare a educaţiei ecologice în context formal/non-formal, care să îmbunătăţească calitatea predării/învăţării la nivelul instituţiilor partenere.
Cea mai importanta activitate de pe parcursul acestei întâlniri si pentru bunul mers al proiectului a fost sesiune de de formare – realizată de Richard Hurst Education Development Advisor – Sustainability Education-Durham County Council
Sesiunea de formare a celor 24 de profesori participanţi a inclus:
– aşteptările pe care le are formatorul de la cursanţi după finalizarea cursului
– icebreaker
– prezentarea conceptelor de dezvoltare sustenabilă, educaţie pentru dezvoltare sustenabilă
-studiul abilităţilor, cunosţinţelor, valorilor şi competenţelor -LEARNING TO KNOW, LEARNING TO DO, LEARNING TO BE, LEARNING TO LIVE TOGETHER –necesare educatorilor în educaţia pentru dezvoltare sustenabilă
-prezentarea generală celor 17 obiective globale pentru dezvoltare sustenabilă stabilite de UNESCO la 25.09.2016 (http://en.unesco.org/sdgs)
-prezentarea celor şase obiective globale Nr. 6: Clean water and sanitation, Nr. 7: Renewable Energy, Nr.14: Life below water, Nr.15: Life on land, Nr. 12: Responsible consumption, Nr.13: Climate action stabilite in urma brainstorming-ului din Portugalia în funcţie de necesităţile ţărilor partenere.
Aceste ţinte strategice vor fi abordate pe parcursul proiectului ca urmare a dezvoltării cunoştinţelor, abilităţilor şi atitudinilor educatorilor pentru a aborda educaţia sustenabilă.
Pentru fiecare obiectiv global au fost prezentate problemele/obiectivele specifice, investigări ale problemelor/provocărilor societăţii actuale, diverse oportunităţi de învăţare pe categorii de vârstă la diferite discipline.
-Workshop-uri în grupe mixte formate din profesori de diferite discipline, din diverse ţări. Fiecare obiectiv global, a avut ca punct de plecare filme educaţionale.
Au fost prezentate ideile, au avut loc dezbateri şi schimburi de idei/bune practici.
Materialele care au stat la baza formării pot fi vizualizate la adresa:
http://aceafne.ienachita.com/project-2/transnational-meetings/
– Au fost prezentate resurse/idei pentru predare:
Ca urmare a participării celor trei profesori la această sesiune de formare, aceştia au realizat o activitate similară cu 16 profesori din echipa de implementare de la nivelul şcolii.
Observarea unor activităţi formale şi non-formale contribuie la schimbul de bune practici, cunoaşterea sistemului educational englezesc, în care predomină abordările practice şi nu în ultimul rând, contribuie la creşterea capacităţilor celor opt şcoli în abordarea problematicii mediului şi educarea elevilor în spiritul dezvoltării durabile
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană. Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.
Material realizat de prof. coordonator Zepişi Simona