Ministrul Educației, Mircea Dumitru, a aprobat prin ordin, metodologia de organizare și desfășurare a concursului de director și director adjunct care se va desfășura în această toamnă în toate unitățile din învățământul preuniversitar, de la grădinițe, la licee. Concursul are două părți: proba scrisă, organizată la nivel național, cu subiecte de timp test grilă elaborate de minister, și două probe la nivel județean, monitorizate de observatori de la minister.
Un astfel de concurs nu s-a mai organizat din anul 2008, directorii fiind, în prezent, numiți cu delegație de către inspectorate. Delegațiile au valabilitate de un an, în timp ce mandatele obținute prin concurs sunt pe patru ani. Ultimile mandate obținute prin concurs au expirat în 2012.
CALENDARUL DE CONCURS ȘI CONDIȚIILE DE PARTICIPARE CONFORM Ordinului Ministerului
13 septembrie 2016- 2 octombrie – Depunerea electronica a dosarelor de concurs (potrivit Procedurii de inscriere electronica, disponibila pe site-ul inspectoratului scolar judetean)
12 octombrie 2016 – Proba scrisa
17 octombrie 2016 – 17 noiembrie – Interviul si evaluarea CV-ului
18 noiembrie 2016 – Afisarea rezultatelor concursului
21-23 noiembrie 2016 – Depunerea contestatiilor
24 noiembrie 2016 – 9 decembrie 2016 – Solutionarea contestatiior si afisarea rezultatelor finale
16 decembrie 2016 – Validarea in consiliul de administratie al inspectoratului scolar a rezultatelor finale si transmiterea acestora la minister
Concursul are doua componente, una nationala si una locala:
I. O proba scrisa, la nivel national, care consta in rezolvareaa unui test-grila, cu subiecte elaborate de minister. Vor fi evaluate aptitudinile cognitive si competentele manageriale ale candidatilor, ambele cu o pondere de 50%. Timp de lucru: maximum 120 de minute
II. Doua probe la nivelul comisiilor judetene si cu monitorizarea observatorilor desemnati de minister:
- analiza CV-ului – realizata in plenul comisiei de concurs, in prezenta candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor si punctajelor prevazute de metodologie si pe baza documentelor din dosarul de inscriere care dovedesc cele afirmate in CV;
- interviu in fata comisiei de concurs – in care se apreciaza scrisoarea de intentie, calitatea si sustinerea de catre candidatia ofertei manageriale si a unui plan operational pentru un an. Desfasurare: maximum 30 de minute
Toate probele sunt obligatorii.
Pentru fiecare proba de concurs punctajul maxim este de 50 de puncte, iar punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte. Sunt declarati „admisi” candidatii care au realizat un punctaj de cel putin 35 de puncte pentru fiecare proba si din cumularea punctajelor celor trei probe de concurs, un punctaj total de cel putin 105 puncte. Este declarat „promovat” la concurs, candidatul „admis” care a obtinut cel mai mare punctaj total.
Functiile de director si de director adjunct vacante pentru concurs vor fi anuntate de inspectoratele scolare judetene in presa locala si centrala, precum si pe site-ul propriu, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de prima zi a sesiunii de concurs.”, precizeaza MENCS.
Daca o persoana doreste sa candideze pentru functia de director sau de director adjunct la mai multe unitati de invatamant, aceasta trebuie sa depuna cereri distinct pentru fiecare functie, respectiv pentru fiecare unitate de invatamant pentru care candideaza.
Candidatii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) au absolvit cu diploma de licenta/absolvire studii universitare, respectiv, in cazul concursului de ocupare a functiei de director in gradinite sau de director adjunct din unitati de invatamant, studii universitare pedagogice/de institutori ori au absolvit cu diploma de licenta/absolvire studii universitare;
b) fac parte din Corpul national de experti in management educational;
c) sunt titulari in invatamantul preuniversitar, avand incheiat contract de munca pe perioada nedeterminata, au cel putin gradul didactic II sau titlul stiintific de doctor in domeniul in care isi desfasoara activitatea;
d) dovedesc calitati profesionale, manageriale si morale, reflectate prin calificativele „Foarte bine”, primite in ultimii 4 ani scolari lucrati efectiv la catedra in functii didactice sau in functii de conducere din unitati de invatamant/inspectorate scolare/casele corpului didactic/Palatul National al Copiilor/Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice ori in functii de indrumare si control din inspectorate scolare/ functii de specialitate specifice Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, indiferent de perioada in care si-au desfasurat activitatea;
e) nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 4 ani scolari anteriori anului desfasurarii concursului, lucrati efectiv la catedra, in functii didactice sau in functii de conducere din unitati de invatamant/inspectorate scolare/casele corpului didactic/Palatul National al Copiilor/Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice ori in functii de indrumare si control din inspectorate scolare/functii de specialitate specifice in Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, indiferent de perioada in care si-au desfasurat activitatea;
f) nu au fost lipsiti de dreptul de a ocupa o functie de conducere in invatamant prin hotarare judecatoreasca definitiva de condamnare penala;
g) sunt apti din punct de vedere medical pentru indeplinirea functiei;
h) nu au avut statutul de „lucrator al Securitatii” sau „colaborator al Securitatii”.
de lăudat/aplaudat acțiunea ministrului dar nu cred în ea
simplu, dacă finalul concursului era cu trei luni mai devreme decît prevede calendarul anunțat mai speram
cum etapele finale se încheie în campania electorală și post alegeri, nou aleșii își vor băga coada și se va alege praful de tot
vom trăi și vom vedea, deși sper să nu am dreptate spre binele copiilor
ps: îmi sună ca dracu condiția impusă candidatului – corectă în sine – de a nu fi fost „colaborator al Securitatii” (pe prima nici nu o gîndesc) cîtă vreme există, cu patalama!, cel puțin doi rectori în țară foști colaboratori ai securității; să înțeleg că mai sus se poate? 🙁
Domnule ziarist, aţi scris acest articol de parcă a fi director este un foarte foarte mare avantaj. Scrieţi şi ce presupune această funcţie: gîndirea este concentrată permanente pe problemele şcolii, altfel trebuie sa fii nesimţit; disponibilitatea la orice oră din zi şi din noapte; rezistenţă la TOŢI NEBUNII CARE SUNT VEŞNIC NEMULŢUMIŢI; riscul de a nu avea autorizaţii de toate felurile şi de a fi traşi la răspundere,; situaţii care trebuie să fie gata ,,alaltăieri„. Dumneavostră ziariştii produceţi o atmosferă generală nerealistă. Este evident!