Centrul Internațional de Conferințe al Universității Valahia Târgoviște a găzduit pe 17 mai un nou workshop în cadrul proiectului Erasmus EduForHealth („Educație pentru sănătate”), al cărui coordonator este Universitatea Valahia.
La eveniment au participat membrii echipei de proiect, alături de reprezentanți ai instituțiilor cu competențe în domeniul alimentației și studenți de la de la programele de licență Tehnologia Prelucrării Produselor Agricole și Controlul și Securitatea Produselor Alimentarem respectiv programul de masterat, Controlul și Expertiza Alimentelor, Universitatea Valahia, care au prezentat produse alimentare inovative, cu beneficii pentru sănătate. Printre produsele prezentate s-au numărat brioșe cu morcovi și sfeclă roșie, acadele cu fructe uscate, dulceață de afine fără zahăr și burgeri vegetali.
Au luat cuvântul în deschiderea evenimentului și au vorbit despre importanta proiectului și a unei alimentații sănătoase conf.univ. dr. Laura Gorghiu, prof.univ.dr. Lavinia Buruleanu, coordonatorul proiectului.
Au susținut comunicări în cadrul workshopului conf.univ.dr. Nastasia Belc, directorul Institutului de Bioresurse Alimentare București, Sandu Tolea, director DSVSA Dâmbovița, prof. Veronica Stănculeanu, inspector școlar biologie, prof.univ.dr. Sorin Cristea, Universitatea București, prof.univ.dr.Gabriel Gorghiu, Universitatea Valahia Târgoviște.
Una dintre principalele direcții pe care le avem e nutriția. Apoi sunt siguranța alimentară, cunoștințele consumatorului, biotehnologii, dar nutriția e pe primul loc și, bineînțeles, educația consumatorului pentru o alimentație sănătoasă, pentru că piața alimentelor noi o facem. Dacă știm ce să alegem, atunci piața va avea numai alimente bune. Dacă nu suntem educați să alegem alimentele bune, sănătoase, piața ne va oferi ce vrem. -conf.univ.dr. Nastasia Belc, directorul Institutului de Bioresurse Alimentare București
Inițiativa este lăudabilă, pentru că organizarea workshopului Educație pentru sănătate înseamnă foarte mult, pentru că în România, astăzi, am ajuns să consumăm produse care sunt vândute numai datorită prezentării.-Sandu Tolea, director DSVSA Dâmbovița
Nutriția și siguranța alimentelor sunt cele două deziderate ale zilei de astăzi și ne dorim ca prin informațiile transmise și materialele prezentate, prin prezența unor distinși vorbitori, nădăjduim ca această zi să fie un real câștig pentru fiecare în parte și să contribuim la dezvoltarea unui comportament sănătos. –prof.univ.dr. Lavinia Buruleanu, coordonatorul proiectului.
În cadrul evenimentului au avut loc și două workshopuri, unul destinat profesorilor: „Educația pentru sănătate-un imperativ al creșterii calității vieții. Ghidul de bune practici în Educație”, promoteri conf.univ.dr. Laura Gorghiu, lect.univ.dr.Alina Anghel, asist.univ.dr.Camelia Voicu, și un workshop destinat elevilor: „Ce știm și ce nu știm despre alimente? Ghidul de bune practici în siguranța alimentelor ‘, promotori prof.univ.dr. Gabriel Gorghiu, prof.univ dr.Carmen Leane Nicolescu, prof.univ.dr.Lavinia Buruleanu, prof.univ.dr.Gabriela Bucusioc.
Activitatea de instruire a cadrelor didactice desfășurată în cadrul proiectului Erasmus+ EduForHealth (http://eduforhealth.ssai.valahia.ro/), s-a concretizat în Programul de formare intitulat: „Abordări moderne în Educaţia pentru Sănătate” (60 ore, 15 credite), acreditat prin O.M.E.N.C.Ş. nr. 5990/16.12.2015. Concret, acesta îşi propune revalorizarea ştiinţei alimentelor şi a subiectelor conexe (nutriţia umană şi siguranţa alimentelor) în educaţia copiilor, începând de la vârsta preşcolară până la nivelul învăţământului secundar superior. Programul de Formare propus de către parteneriatul EduForHealth ţintește – cu prioritate – către disciplina Educaţie pentru Sănătate, și are ca obiective:
- cunoașterea metodelor si tehnicilor moderne de predare-învățare-evaluare utilizate la disciplina Educație pentru Sănătate;
- înțelegerea implicațiilor paradigmelor psihopedagogice moderne în didactica Educației pentru Sănătate;
- înțelegerea principiilor și scopurilor utilizării mijloacelor moderne în didactica Educației pentru Sănătate;
- explicarea şi interpretarea unor idei, proiecte, procese, precum şi a conținuturilor teoretice şi practice ale disciplinei Educației pentru Sănătate;
- interpretarea implicațiilor paradigmelor educaționale moderne în contextul procesului de învățământ, pentru disciplina Educație pentru Sănătate;
- explicarea strategiilor didactice bazate pe valorificarea Tehnologiilor Informaţionale şi ale Comunicaţiilor;
- proiectarea, conducerea şi evaluarea activităţilor practice specifice;
- utilizarea unor metode, tehnici şi instrumente de investigare şi de analiză;
- proiectarea demersurilor didactice bazate pe utilizarea metodelor și mijloacelor moderne de învăţare.
Iată și o serie de rezultate înregistrate în cadrul primei perioade de formare (Ianuarie – Martie 2016):
- Număr cadre didactice participante (înscrise): 75 (3 grupe de formare)
- Număr de şcoli participante: 25
- Localizare a profesorilor participanţi: urban (2/3) / rural (1/3)
- 11 formatori implicați în procesul de formare (cadre didactice din învăţământul universitar)
- Număr cadre didactice care au finalizat programul de formare: 67