Material realizat de profesoara Marilena Pavelescu
Ieri, 8 aprilie, Școala Gimnazială ” Mihai Viteazul” a organizat un concurs de proiecte interdisciplinare „După condurul cenușăresei, prin Europa” , una dintre activitățile derulate în cadrul campaniei „Europa , casa noastră”.
Au participat 12 echipaje de la Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” , ( coordonate de profesoarele Marilena Pavelescu, Daniela Gîtlan și Mihaela Barbu), unul de la Școala Căpșuna”, coordonat de profesoara Mădălina Săvulescu și unul de la Școala „Șerban Cioculescu” Găești, coordonat de profesoara Monica Petcu. Fiecare echipaj a fost ambasadorul unei țări. Elevi și spectatori au călătorit astfel prin Grecia, Italia, Danemarca, Norvegia, Bulgaria, Turcia, Austria, Suedia, Spania, Elveția. Denumirile echipajelor au încercat să surprindă elemente de specific național (Belgia a fost reprezentată de echipajul cu numele ”Oul de ciocolată”, ambasadorii Danemarcei au adus evenimente din trecutul ei îndepărtat „Spaima mărilor”, iar echipajul Norvegiei și-a luat numele de „Fiorduri”).
Proiectele au fost realizate în echipă ( 4-5 elevi) și au valorificat cunoștințe de la istorie, geografie, limba română și bineînțeles, competențele digitale obținute pe cale formală sau nonformală.
Fiecare proiect a reprezentat un scenariu de basm, în care fantasticul și realitatea, imaginația și acuratețea informației științifice s-au îmbinat armonios. Condurul cenușăresei a fost, pentru unele echipaje „un smartphone”, pentru altele un colier sau ”Miss Târgoviște”. Cu toții, însă, l-au făcut pe Făt -Frumos să călătorească prin mai multe țări din Europa. Traiectoria lui a fost însă diferită, în funcție de destinație și , bineînțeles, de mijlocul de transport folosit ( cufăr zburător, tren sau vapor etc.). Trecerea dintr-un tărâm în altul a fost însoțită și de „alunecarea„ în timp. Descrierea călătoriei a prilejuit etalarea cunoștințelor de geografie a Europei, iar probele prin care a trecut, bătăliile date de Făt-Frumos au cerut elevilor căutarea de informații din istorie și din mitologie. Pentru informațiile despre obiceiurile legate de nuntă au fost folosiți, pe lângă, Internet și elevi resursă, cei care s-au întors de curând dintr-o țară europeană, sau care au unul dintre părinți de altă naționalitate. (Italia , Franța, Grecia, Bulgaria. )
După prezentarea scenariului, basmului propriu, elevii din fiecare echipa s-au transformat în profesori, punându-le colegilor din sală întrebări din istorie, geografie sau legate de conținutul propriu-zis al basmului. Ei au verificat astfel abilitățile de buni receptori ai colegilor din public. S-a remarcat și a primit titlul de „Ascultătorul de aur” o membră a echipajului de la Școala Căpșuna. Juriul a fost format din profesori de la Palatul Copiilor, pentru verificarea competențelor de comunicare și din profesorii de istorie și geografie de la Școala Mihai Viteazul pentru verificarea competențelor socio-civice. Activitatea s-a încheiat cu o prelegere interactivă susținută de bibliotecarul Vlăduț Andreescu. Toți participanții au fost câștigători în lumea ideală a valorilor intrinseci. În lumea aceasta, însă, cea în care totul trebuie să se materializeze, au primit premii și mențiuni doar unii dintre ei. Premiul I la nivelul claselor VII-VIII echipajul „Branderburg” (Germania), iar la nivelul claselor V-VI, echipajul ”Cenușăreasa contemporană” ( Spania).
foto: prof.Mihaela Bulgăre